Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #1 Del Skrevet 16. juli 2007 Etter å ha sendt en del søknader til et par departement tror jeg det må være noe galt med søknadene men aner ikke hva. Jeg har relevant og ganske bra utdannelse og også arbeidserfaring. Likevel kommer jeg aldri til intervju i departementene. Hva kan være galt? Er det tradisjon for at departementene ansetter internt til de utlyste stillingene eller hva? Hva legger departementene vekt på når de siler ut søknader de kunne tenke seg å kalle inn til intervju (dersom de ikke har ansatt på forhånd da)? Jeg tror jeg behøver hjelp...og håper det finnes folk på KG som kjenner til eller har kjent til arbeid i departementene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotten Skrevet 16. juli 2007 #2 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg kjenner igjen følelsen fra den gangen jeg var nyutdannet og søkte jobb. Hva slags stillinger det det du søker ? Stilling som rådgiver o.l vil nok ofte bli besatt ved internt opprykk. Staten er i mange tilfeller forpliktet til å utlyse en stilling eksternt selv om stillingen pr. d.d for eksempel er et besatt vikariat der den som sitter i vikariatet ønsker å fortsette i fast stilling. Samtidig er det også slik at en som allerede arbeider i virksomheten skal ha fortrinnsrett foran eksterne søkere dersom de er like godt kvalifisert. Så ja, i prinsippet vil stilling ofte i realiteten være besatt før utlysningen. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om søkerlisten på de jobbene du søker, da kan du se om det er mange interne søkere til stillingen. Hvis det er det, er det ofte fordi at virksomheten bare skal gjøre engasjementer og vikariater om til faste stillinger. Et tips vil være å søke vikariater i departementene. Det er ofte veien inn til en fast stilling jf. det jeg har sagt ovenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #3 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg kjenner igjen følelsen fra den gangen jeg var nyutdannet og søkte jobb. Hva slags stillinger det det du søker ? Stilling som rådgiver o.l vil nok ofte bli besatt ved internt opprykk. Staten er i mange tilfeller forpliktet til å utlyse en stilling eksternt selv om stillingen pr. d.d for eksempel er et besatt vikariat der den som sitter i vikariatet ønsker å fortsette i fast stilling. Samtidig er det også slik at en som allerede arbeider i virksomheten skal ha fortrinnsrett foran eksterne søkere dersom de er like godt kvalifisert. Så ja, i prinsippet vil stilling ofte i realiteten være besatt før utlysningen. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om søkerlisten på de jobbene du søker, da kan du se om det er mange interne søkere til stillingen. Hvis det er det, er det ofte fordi at virksomheten bare skal gjøre engasjementer og vikariater om til faste stillinger. Et tips vil være å søke vikariater i departementene. Det er ofte veien inn til en fast stilling jf. det jeg har sagt ovenfor. Takk for svar Jeg er ikke helt nyutdannet, har noen års relevant arbeidserfaring, også som rådgiver (dog ikke fra departement), men likevel mener du det er praktisk talt umulig å få rådgiverstillinger i et departement fordi "alle" ansettes internt? Jeg synes jo det er ganske håpløst om ingen utlysninger er reelle utlysninger, kun vikariatene? Dersom man søker et rådgivervikariat, vil ikke de også besettes internt? I tillegg, da vet man jo ikke hvor inntekten skal komme fra ved vikariatets slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotten Skrevet 16. juli 2007 #4 Del Skrevet 16. juli 2007 Takk for svar Jeg er ikke helt nyutdannet, har noen års relevant arbeidserfaring, også som rådgiver (dog ikke fra departement), men likevel mener du det er praktisk talt umulig å få rådgiverstillinger i et departement fordi "alle" ansettes internt? Jeg kan jo bare snakke ut fra egne erfaringer. Alle rådgiverstillinger ansettes selvfølgelig ikke internt, men min egen erfaring er at veldig mange er interne opprykk. Hvis du ser det fra arbeidsgivers side så vil h*n ofte se det som et pluss at søkeren har erfaring fra virksomheten, kjenner de andre ansatte, rutiner osv. Du sier selv at du har relevant kompetanse i forhold til de jobbene du søker. Har du jobbet med samme fagfelt før, er det vil trolig at arbeidsgiver vil se deg som en spennende kandidat. Jeg synes jo det er ganske håpløst om ingen utlysninger er reelle utlysninger, kun vikariatene? Hva med å spørre arbeidsgiver før du søker om dette er en ny stillingshjemmel, altså om virksomheten skal ha flere ansatte, eller om det er et vikariat/engasjement som skal gjøre om til fast stilling? Da vet du bedre om du kan forvente mange interne søkere eller ikke. Dersom man søker et rådgivervikariat, vil ikke de også besettes internt? Jo det er vel trolig det, men er det kun aktuelt for deg å søke rådgiverstilliger da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #5 Del Skrevet 16. juli 2007 Jo det er vel trolig det, men er det kun aktuelt for deg å søke rådgiverstilliger da? Jeg ønsker vel ikke å gå ned i nivået som jeg er på og søke konsulentstillinger, det er naturlig å ville ønske seg videre opp. Men klart, seniorrådgiver, prosjektleder, rådgiver - anything goes. Jeg blir litt mistenksom etter å ha lest dette og lurer på om det er håpløst. Jeg forstår at du ikek snakker for alle men at det nesten ikek skal være mulig å få en rådgivertype stilling bare fordi de ikke kjenner en fra før? Mulig det er flott for arbeidsgiver jeg ser bare ikke at dette er spesielt rettferdig for alle søkerne. Men men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotten Skrevet 16. juli 2007 #6 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg ønsker vel ikke å gå ned i nivået som jeg er på og søke konsulentstillinger, det er naturlig å ville ønske seg videre opp. Men klart, seniorrådgiver, prosjektleder, rådgiver - anything goes. Det skjønner jeg, det er ikke særlig gøy å gå ned i stillingstittel! Rådgivertittelen i staten brukes i svært liten grad som en opprykkstittel for saksbehandlere. Det er ikke særlig mer enn 3000 ansatte i staten med tittel rådgiver. Har du tittel som rådgiver, skal du som regel gjøre nettopp det - rådgi andre ansatte. Derfor må de regne med at arbeidsgiver stiller det krav til at søkeren kjenner fagområdet godt. Nå vet jeg ikke hva du jobber med i dag og hvilke stillinger du søker. Men søker du stilling som rådgiver innen et veldig snevert fagfelt f.eks fiskeriforvaltning ville jeg tro at arbeidsgiver går for en kvalifisert intern søker dersom du ikke jobber med det samme fagfeltet i dag. Arbeidsgiver ønsker sjelden å bruke mye tid på å lære opp rådgivere, og de ansatte forventer at de skal kunne forholde seg til rådgiveren som en rådgiver fra dag en. Men på den annen side er staten veldig ofte interessert i arbeidstakere med erfaring fra det private, fordi de kan tilføre virksomheten nye måte å se problemstillingen på. Jeg ville ikke gitt opp hvis jeg var deg, men kanskje forberedt meg på at det kan ta litt tid å lande jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 16. juli 2007 #7 Del Skrevet 16. juli 2007 Kjenner mange som har kommet seg inn i departementene utenifra. Men ofte har de jobbet med beslektede temaer fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå