Gjest Gjest_Stjerne_* Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Hei. Er det noen som kjenner reglene for vielse ombord på båt? Har alle kapteiner lov å utføre en vielse? Gjelder dette kun ombord på båten, eller på land også? Stjerne
Pastor Knut Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Hei. Er det noen som kjenner reglene for vielse ombord på båt? Har alle kapteiner lov å utføre en vielse? Gjelder dette kun ombord på båten, eller på land også? Stjerne Jeg trodde sjøkapteiner automatisk hadde overført vigselsrett, men nå er jeg ikke lenger så overbevist om dette. Så langt jeg kan se av ekteskapsloven §12 er det definert fire tilfeller av vigslere. 1) oss som er prester (den norske kirke eller registrert trossamfunn) - og tilsvarende for godkjente livssynssamfunn. 2) notarius publicus, dvs. dommere o.l. 3) norsk utenrikstjenestemann (dette tolker jeg etter utenrikstjenestemannloven til å være dem som er tilknyttet en utenriksstasjon) 4) en mer diffus gruppe som består av særskilte oppnevnte personer når det er spesielle behov for slike vigslere. Så vidt jeg kan se er ikke sjøkapteiner nevnt spesielt. Jeg vil anta at en sjøkaptein som seiler i internasjonalt farvan har større fullmakter enn en som ikke gjør det, men jeg aner ikke om en sjøkaptein i internasjonalt farvan passer inn i en av de vigsler-gruppene som jeg nevnte over. Det er kanskje noen her på KG som kjenner til loven her? Hadde jeg vært deg, da ville jeg tatt en telefon til det rederiet som eier båten du ønsker å gifte deg på, og så spørre om hvem ombord som har vigselsmyndighet. Kanskje ingen har det? Kanskje én har det? Kanskje det er ansatt prest ombord i båten? Hvem vet ... Beklager, men jeg kan ikke gi deg noe mer utførlig svar enn å oppfordre deg til å ta kontakt med det aktuelle rederiet.
Gjest Stjerne ii Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Hei. Takk for svar. Vi får begynne å ringe :-) Stjerne
Kveita Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Si fra hvordan det går! Hadde vært morro å vite! Lykke til!
Gjest [email protected] Skrevet 22. oktober 2007 #5 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg trodde sjøkapteiner automatisk hadde overført vigselsrett, men nå er jeg ikke lenger så overbevist om dette. Så langt jeg kan se av ekteskapsloven §12 er det definert fire tilfeller av vigslere. 1) oss som er prester (den norske kirke eller registrert trossamfunn) - og tilsvarende for godkjente livssynssamfunn. 2) notarius publicus, dvs. dommere o.l. 3) norsk utenrikstjenestemann (dette tolker jeg etter utenrikstjenestemannloven til å være dem som er tilknyttet en utenriksstasjon) 4) en mer diffus gruppe som består av særskilte oppnevnte personer når det er spesielle behov for slike vigslere. Så vidt jeg kan se er ikke sjøkapteiner nevnt spesielt. Jeg vil anta at en sjøkaptein som seiler i internasjonalt farvan har større fullmakter enn en som ikke gjør det, men jeg aner ikke om en sjøkaptein i internasjonalt farvan passer inn i en av de vigsler-gruppene som jeg nevnte over. Det er kanskje noen her på KG som kjenner til loven her? Hadde jeg vært deg, da ville jeg tatt en telefon til det rederiet som eier båten du ønsker å gifte deg på, og så spørre om hvem ombord som har vigselsmyndighet. Kanskje ingen har det? Kanskje én har det? Kanskje det er ansatt prest ombord i båten? Hvem vet ... Beklager, men jeg kan ikke gi deg noe mer utførlig svar enn å oppfordre deg til å ta kontakt med det aktuelle rederiet.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #6 Skrevet 22. oktober 2007 Hei, Det ble slutt på vielser til sjøs i 1995.Av hvilken grunn fikk jeg aldri greie på. Jeg hørte om et par som lot seg vie på Kypros i byen Limassol.De ble viet av borgermesteren.Ekteskapet ble erklært ugyldig her i Norge. Mvh Bjørn Brynildsen (pensj.sjøkaptein)
skogis Skrevet 22. oktober 2007 #7 Skrevet 22. oktober 2007 Dere kan kontakte Frelsesmeen. Majorer der kan foreta vielser,vet dette er blitt gjort ombord i båt. vi skal benytte oss av dette for å få utendørsvielse. De gjør en flott jobb....
skogis Skrevet 22. oktober 2007 #8 Skrevet 22. oktober 2007 Dere kan kontakte Frelsesmeen. Majorer der kan foreta vielser,vet dette er blitt gjort ombord i båt. vi skal benytte oss av dette for å få utendørsvielse. De gjør en flott jobb.... Skulle være Frelsesarmeen- gik litt fort dette her
Pastor Knut Skrevet 22. oktober 2007 #9 Skrevet 22. oktober 2007 Dere kan kontakte Frelsesmeen. Majorer der kan foreta vielser,vet dette er blitt gjort ombord i båt. vi skal benytte oss av dette for å få utendørsvielse. De gjør en flott jobb.... Det er også mulig å få dette til med vigsler fra andre steder enn Frelsesarmeen.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #10 Skrevet 22. oktober 2007 Hei, Det ble slutt på vielser til sjøs i 1995.Av hvilken grunn fikk jeg aldri greie på. Jeg hørte om et par som lot seg vie på Kypros i byen Limassol.De ble viet av borgermesteren.Ekteskapet ble erklært ugyldig her i Norge. Mvh Bjørn Brynildsen (pensj.sjøkaptein) Heisann. Vet du om man kan ha vigsel ombord på båt dersom man har en godkjent vigsler ombord?
Pastor Knut Skrevet 23. oktober 2007 #11 Skrevet 23. oktober 2007 Heisann. Vet du om man kan ha vigsel ombord på båt dersom man har en godkjent vigsler ombord? Jada, så lenge vigsleren forholder seg til sitt vigselsområde, da spiller det i prinsippet ikke noen som helst rolle om vigselen foregår på vann, land eller i lufa I Unitarkirken foretar vi vigsler hvor det er praktisk mulig å få det til. Noen kirkesamfunn, som Den norske kirke, har selv begrenset de steder der de kan vie. Biskopene der bestemte for noen år tilbake at bare godkjente vigselssteder skulle brukes. Dem om det.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 Jada, så lenge vigsleren forholder seg til sitt vigselsområde, da spiller det i prinsippet ikke noen som helst rolle om vigselen foregår på vann, land eller i lufa I Unitarkirken foretar vi vigsler hvor det er praktisk mulig å få det til. Noen kirkesamfunn, som Den norske kirke, har selv begrenset de steder der de kan vie. Biskopene der bestemte for noen år tilbake at bare godkjente vigselssteder skulle brukes. Dem om det. Du er nok ikke helt oppdatert Knut. Prester i den norske kirke kan også vie andre steder. Det er i alle fall lempet på dette i flere bispedømmer og prestene jeg kjenner vier folk nesten hvor det skulle være.
Pastor Knut Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 Du er nok ikke helt oppdatert Knut. Prester i den norske kirke kan også vie andre steder. Det er i alle fall lempet på dette i flere bispedømmer og prestene jeg kjenner vier folk nesten hvor det skulle være. Så vidt jeg vet står det ved lag at bare godkjente vigselssteder kan benyttes i Den norske kirke, men ikke noe er bedre enn at det har utviklet seg en annen vigselskultur her enn da jeg var prest i Den norske kirke.
Afea Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 Du er nok ikke helt oppdatert Knut. Prester i den norske kirke kan også vie andre steder. Det er i alle fall lempet på dette i flere bispedømmer og prestene jeg kjenner vier folk nesten hvor det skulle være. Han er nok oppdatert, jeg ringte kirken for en time siden og fikk vite at kirken var opptatt på min dato. Da jeg spuret ang å gifte seg ute i naturen sa hun at de forholder seg til det bispedømet har bedt de om, nemelig satte vielses steder.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #15 Skrevet 28. oktober 2007 Han er nok oppdatert, jeg ringte kirken for en time siden og fikk vite at kirken var opptatt på min dato. Da jeg spuret ang å gifte seg ute i naturen sa hun at de forholder seg til det bispedømet har bedt de om, nemelig satte vielses steder. Knut er ikke helt oppdatert. Det er nemlig forskjell i bispedømmene og det er ikke slik at det er samme praksis i hele Den norske kirke. De er forskjellig praksis i bispedømmene. Jeg kan vie folk hvor jeg vil med "lov" fra biskopen. I sommer har jeg viet folk utendørs flere steder og det samme har mine kolleger. Jeg har også sett at prester andre steder i landet gjør det samme. Noen steder er man strengere og det er nok gjerne det i ditt bispedømme. I mitt er det helt åpent.
Pastor Knut Skrevet 28. oktober 2007 #16 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Knut er ikke helt oppdatert. Det er nemlig forskjell i bispedømmene og det er ikke slik at det er samme praksis i hele Den norske kirke. De er forskjellig praksis i bispedømmene. Jeg kan vie folk hvor jeg vil med "lov" fra biskopen. I sommer har jeg viet folk utendørs flere steder og det samme har mine kolleger. Jeg har også sett at prester andre steder i landet gjør det samme. Noen steder er man strengere og det er nok gjerne det i ditt bispedømme. I mitt er det helt åpent. Veldig spennende at Den norske kirke har åpnet opp på praksisen her, men samtidig trist at det blir forskjellsbehandling - slik at noen bispedømmer sier ja og andre sier nei. Flott om du kan fortelle oss hvilket bispedømme du er prest i. Den kan jo være kjekt å vite for alle som ønsker seg utendørs vielse i Den norske kirke. Og selv er jeg temmelig nysgjerrig Endret 28. oktober 2007 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå