Gå til innhold

Tro og himmelen!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Slenger meg inn på denne tråden jeg også! :)

Rom.3,20: Ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne.

Joh.3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå tapt, men ha evig liv.

Jeg er enig i dette, KR-øst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifoelge Bibelen? Nei, det gjoer man ikke. Den eneste maaten aa bli frelst er aa tro paa Jesus.

Men smaabarn kommer saaklart til himmelen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at all de som levde før korsfestelsen av Jesus og de som lever nå men ikke har hørt om Jesus før de blir kastet til jorden, de som hører om Jesus, men bare får forvridningsforkynnelse, får sin rettferdighet til å ta valget, lyset eller mørket. Jesus var tross alt her på jord og i dødsriket for å forkynne for levende og døde at Han er lyset vi velger eller motsetter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den unitariske kristendoms ståsted er det ingen som fortapes, så det er en himmel for alt og alle :sol:

Andre kristne samfunn vil kanskje hevde noe annet. Det finnes jo de kristne samfunn som er veldig opptatt av at bare noen få utvalgte frelses, mens andre kristne samfunn har et meget avslappet forhold til dette. Og mellom finner du samfunn som mener andre og forskjellige ting.

For å snakke om det unitariske kristne syn så er det slik at vi ser det som viktigere hva du gjør enn hva du tror, men det er selvsagt en sammenheng mellom det vi gjør og det vi tror. Dessuten er vi tilhengere av Bibelens apokatastasislære. Det er bare et kronglete ord for et gresk uttrykk som Paulus bruker om at alt og alle skal opprettes. Vi tolker dette slik at alle skal frelses. Og siden vi ikke tror på et evig helvete der fortapte pines , er det bare et sted vi havner. Det er der G-d er.

Så om du ikke tror på G-d, da er dette helt greit. Ønsker du å gjøre mest mulig godt for deg og dine omgivelser, da gjør du allikevel G-ds vilje.

(Nå kan selvsagt alle og enhver velge å gjøre så mye vondt som mulig også, men det er ikke G-ds vilje. Det er et vanskelig paradoks ved vår unitariske kristendom at også onde mennesker frelses av G-ds kjærlighet. En slik tanke som dette virker moralsk gal, derfor mener noen unitarer at det finnes en tidsbegrenset straff for dem som med vilje er onde.

Men unitarismen er slik at det ikke finnes dogmer og trosbekjennelser som alle må tro på, derfor er det delte meninger om dette. Det viktigste er at hver enklet av oss finner fram til det svar på dette som vi selv synes er riktig. Ingen prester i unitarkirken kan bestemme troen for deg. Den må du selv finne fram til, men vi tror at G-d hjelper på veien :) )

Hei.

Såvidt jeg forstår så sier unitarismen at Jesus Er Guds Sønn men ikke Guddommelig?

Dette forstår jeg ikke helt.

Er ikke Jesus Kristus den samme som "begynnelsen og enden, alfa og omega" ifølge unitarismen?

Var det ikke Jesus fra Nasareth- Jesus Kristus som døde og gjennoppsto på den tredje dag?

For å være en førstegrøde blant brødre.

Var det ikke Ham som ropte ut; "Det er fullbrakt" og deretter åpnet portene til døden og dødsriket og kløyvde djevelens makt i to?

Hvordan kan Han ikke være Guddommelig?

Og hvorfor skriver du G-d, og ikke Gud?

"I Ham har vi forløsningen ved Hans blod, syndenes forlatelse" (Ef 1:7).

"Alt dette er av Gud, Han som forlikte oss med Seg Selv, ved Jesus Kristus, og gav oss forlikelsens tjeneste, for Gud var i Kristus og forlikte verden med Seg Selv, så Han ikke tilregner dem overtredelsene deres, og har lagt forlikelsens ord ned i oss" (2 Kor 5:18-19).

"Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning," 1 Kor. 1,30

Den Guddommelige Jesus Kristus.

Og Skriften sier klart at det finnes en himmel og vinne og en fortapelse å unnfly.

Og hele folket sa;

Amen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...