Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Dette har eg nemlig hørt på en komfeleir :S Jeg tror egentlig ikke på Gud, men om han finnes og himmelen finnes så vil jeg jo gjerne havne der. er det sånn at en ikke kommer til himmelen hvis en ikke tror på Gud? ...
oriana Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Hva mener du med himmelen? Paradis eller sånn englebolig?
Varsia Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Tja, dette er jo umulig å vite, alle kan ha sin MENING om hva som skjer, men ingen vet. En kristen sier det ene, en annen det andre. Jeg for min del håper jeg ikke havner i himmelen, når jeg nå først har tatt det valget å ta fullstendig avstand fra krisendommen og misliker hele konseptet med himmel ville det vært utrolig surt å havne der likevel. Men jeg blir like snurt om jeg blir sendt til helvete også, altså.
Gjest StockDama Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Blir man reinkarnet om man ikke tror på reinkarnasjon? Det vet jeg sannelig ikke, og er ikke en gyldig problemsituasjon for min del da jeg er ateist.
Pastor Knut Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Dette har eg nemlig hørt på en komfeleir :S Jeg tror egentlig ikke på Gud, men om han finnes og himmelen finnes så vil jeg jo gjerne havne der. er det sånn at en ikke kommer til himmelen hvis en ikke tror på Gud? ... Fra den unitariske kristendoms ståsted er det ingen som fortapes, så det er en himmel for alt og alle Andre kristne samfunn vil kanskje hevde noe annet. Det finnes jo de kristne samfunn som er veldig opptatt av at bare noen få utvalgte frelses, mens andre kristne samfunn har et meget avslappet forhold til dette. Og mellom finner du samfunn som mener andre og forskjellige ting. For å snakke om det unitariske kristne syn så er det slik at vi ser det som viktigere hva du gjør enn hva du tror, men det er selvsagt en sammenheng mellom det vi gjør og det vi tror. Dessuten er vi tilhengere av Bibelens apokatastasislære. Det er bare et kronglete ord for et gresk uttrykk som Paulus bruker om at alt og alle skal opprettes. Vi tolker dette slik at alle skal frelses. Og siden vi ikke tror på et evig helvete der fortapte pines , er det bare et sted vi havner. Det er der G-d er. Så om du ikke tror på G-d, da er dette helt greit. Ønsker du å gjøre mest mulig godt for deg og dine omgivelser, da gjør du allikevel G-ds vilje. (Nå kan selvsagt alle og enhver velge å gjøre så mye vondt som mulig også, men det er ikke G-ds vilje. Det er et vanskelig paradoks ved vår unitariske kristendom at også onde mennesker frelses av G-ds kjærlighet. En slik tanke som dette virker moralsk gal, derfor mener noen unitarer at det finnes en tidsbegrenset straff for dem som med vilje er onde. Men unitarismen er slik at det ikke finnes dogmer og trosbekjennelser som alle må tro på, derfor er det delte meninger om dette. Det viktigste er at hver enklet av oss finner fram til det svar på dette som vi selv synes er riktig. Ingen prester i unitarkirken kan bestemme troen for deg. Den må du selv finne fram til, men vi tror at G-d hjelper på veien ) Endret 17. juli 2007 av Pastor Knut
Bokormen Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Jeg tror at så lenge man er relativt grei og snill og ikke skader andre (Kardemommeloven mao) så kommer man til "himmelen" om den fins. Jeg tror Gud setter mer pris på folk som er greie og snille, men ikke "smarte nok" til å innse at det fins en Gud (som feks meg :D) enn folk som står frem som kristne og synder som bare det! (Nok av de ja! Hei til deg, Kristi brud med følge) MEN det står vel også i bibelen noe sånn som at "helvete er ett sted uten Gud", og siden livet mitt alltid har vært levd uten Gud, så kan vel umulig det være så ille det heller?
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Jeg tror at så lenge man er relativt grei og snill og ikke skader andre (Kardemommeloven mao) så kommer man til "himmelen" om den fins. Jeg tror Gud setter mer pris på folk som er greie og snille, men ikke "smarte nok" til å innse at det fins en Gud (som feks meg :D) enn folk som står frem som kristne og synder som bare det! (Nok av de ja! Hei til deg, Kristi brud med følge) MEN det står vel også i bibelen noe sånn som at "helvete er ett sted uten Gud", og siden livet mitt alltid har vært levd uten Gud, så kan vel umulig det være så ille det heller? Nei, det har du ikke gjort, du lever livet med Gud så lenge du er her på jorden, om dine øyne og ører skulle være lukket så er Gud fullt ut her på jorden. Jeg tror på det bibelen sier om at Gud er rettferdig, og det må ses utifra alle saker og vinkler og forståelser som bare Gud kan ransake i våre hjerter. Men det er bedre for et menneske å bli frelst fordi han innser han er synder, enn å innse han er synder, men skal rettferdiggjøre seg selv som vil være enda en synd som fører til synd, som gjør hans hjerte hardt. Kjedelig å se evangeliet bli misbrukt, men vil du heve deg over Gud, så vær så god, bruk den lille makten du får her på jord, utnytt andre for tilfredsstillelse av dine egne lyster, men det finnes frelse for deg og om du skulle være så heldig å falle så dypt du trenger Gud til å løfte deg opp. Gud velsigne dere.
gompen Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 "Himmelen" er et vidt begrep. Jeg tror døden er individuell, akkurat som livet er. Tror man at man fortjener evig fortapelse, havner man vel i helvete da... Selv om man ikke trenger å bli der. Jeg tror ikke på himmelen eller helvete, men så lenge folk gjør det, så eksisterer det vel. Tro er en sterk kraft.
Gjest vimselot Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Har ingen fasit, men har vært i koma med full hjertestans etter en ulykke. ...må vel legge til at jeg ikke trur på helvete... Jeg har likevel ike noe svar, og vil ikke utdype det mer. Vi skal alle dø en dag, så synes alle skal være og føle seg trygge på det. Dvs. ta det med ro.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #10 Skrevet 21. juli 2007 "Himmelen" er et vidt begrep. Jeg tror døden er individuell, akkurat som livet er. Tror man at man fortjener evig fortapelse, havner man vel i helvete da... Selv om man ikke trenger å bli der. Jeg tror ikke på himmelen eller helvete, men så lenge folk gjør det, så eksisterer det vel. Tro er en sterk kraft. Man kan ikke skape ett sted ved å tro på det ! Forestillingen om at ett eller annet sted eksisterer, kan man skape ved å tro på det, men ikke noe mer..
gompen Skrevet 21. juli 2007 #11 Skrevet 21. juli 2007 Man kan ikke skape ett sted ved å tro på det ! Forestillingen om at ett eller annet sted eksisterer, kan man skape ved å tro på det, men ikke noe mer.. Så du tror feks. at helvete og himmel ikke eksisterer for mange kristne?
logb Skrevet 21. juli 2007 #12 Skrevet 21. juli 2007 Hei, Gjest. Jeg tror det som står i Bibelen. Jesus er veien, sannheten og livet, ingen kommer til Faderen (=Gud =Himmelen) uten gjennom Ham (Jesus). Bibelen er veldig klar på det at vil du til Himmelen må du tro at Jesus er Guds sønn og at han døde på korset for dine synder og stod opp igjen etter 3 dager.
Gjest Gjest_Celia_* Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Jeg tror ikke på noen religion, men jeg tror på gud og mye av det jeg tror kan man finne igjen i forskjellige religioner. Etter min mening finnes det bare en gud, de forskjellige religionene dyrker den samme guden. Om man tror på gud eller ikke så har det ingen betydning for om du kommer til himmelen eller ei. Vi lever dette livet her på jorda fordi vi ønsket å reinkanere, lære,utvikle oss og utføre diverse oppgaver. Når livet er over reiser man igjen over til den andre siden/himmelen. Alle gode sjeler kommer til himmelen uansett om du tror ditt eller datt eller ingen ting. Helvete er direkte reinkanering etter død for de som levde et liv som skapte et helvete for andre, sjeler som har levd et liv uten å ha lært noe som helst.
Gjest Chrizzy Skrevet 26. juli 2007 #15 Skrevet 26. juli 2007 Om det skulle finnes en himmel så tror jeg det, ja.
Gjest JV Skrevet 13. juni 2008 #16 Skrevet 13. juni 2008 Dette har eg nemlig hørt på en komfeleir :S Jeg tror egentlig ikke på Gud, men om han finnes og himmelen finnes så vil jeg jo gjerne havne der. er det sånn at en ikke kommer til himmelen hvis en ikke tror på Gud? ... Siterer Bibelen (Salme 37:11) 11 Men de saktmodige skal ta jorden i eie, og de skal finne sin dypeste glede i den store fred. (Salme 37:29) 29 De rettferdige skal ta jorden i eie, og de skal bo på den for evig. (Salme 37:34) 34 Sett ditt håp til Jehova og hold deg til hans vei, og han skal opphøye deg til å ta jorden i eie. Når de onde blir avskåret, skal du se det. Altså har vi ikke et håp om å komme til himmelen, men et håp om evig liv på jorden under paradisiske forhold. Og så kan man ut ifra skriften over, forstå hvem det er som skal få oppleve dette. Himmelen er forøvrig en bolig for åndeskapninger, ikke mennesker. Mvh Et av jehovas Vitner
Gjest Gjest_Transmogrifier_* Skrevet 13. juni 2008 #17 Skrevet 13. juni 2008 Fra den unitariske kristendoms ståsted er det ingen som fortapes, så det er en himmel for alt og alle Er dette egentlig en religionsretning? Virker litt for sympatisk til å kunne kalles religion. Jeg syns alle religiøse burde være som jehovas vitner, ulver i fåreklær, grusomme, syke, ulogiske, skremmende verdiprioriteringer, hjernevaska osv. Om de religiøse blir sånn som Pastor Knut, hvem skal jeg kose meg med å hate da?
Gjest Gjest_Transmogrifier_* Skrevet 13. juni 2008 #18 Skrevet 13. juni 2008 Dette har eg nemlig hørt på en komfeleir :S Jeg tror egentlig ikke på Gud, men om han finnes og himmelen finnes så vil jeg jo gjerne havne der. er det sånn at en ikke kommer til himmelen hvis en ikke tror på Gud? ... Hvorfor vil du havne der egentlig? Kanskje er det slik at du må rydde skyen din hver dag, hvis ikke blir du pisket, eller anklaget for å gjøre opprør mot Gud. Så banker han deg gul og blå og sender deg ned på jorden igjen slik han gjorde med Satan. Jeg vil ikke til hverken himmel eller helvete, jeg. Går det ikke an å få litt flere steder å velge mellom?
KR-øst Skrevet 13. juni 2008 #19 Skrevet 13. juni 2008 Fra den unitariske kristendoms ståsted er det ingen som fortapes, så det er en himmel for alt og alle Andre kristne samfunn vil kanskje hevde noe annet. Det finnes jo de kristne samfunn som er veldig opptatt av at bare noen få utvalgte frelses, mens andre kristne samfunn har et meget avslappet forhold til dette. Og mellom finner du samfunn som mener andre og forskjellige ting. For å snakke om det unitariske kristne syn så er det slik at vi ser det som viktigere hva du gjør enn hva du tror, men det er selvsagt en sammenheng mellom det vi gjør og det vi tror. Dessuten er vi tilhengere av Bibelens apokatastasislære. Det er bare et kronglete ord for et gresk uttrykk som Paulus bruker om at alt og alle skal opprettes. Vi tolker dette slik at alle skal frelses. Og siden vi ikke tror på et evig helvete der fortapte pines , er det bare et sted vi havner. Det er der G-d er. Så om du ikke tror på G-d, da er dette helt greit. Ønsker du å gjøre mest mulig godt for deg og dine omgivelser, da gjør du allikevel G-ds vilje. (Nå kan selvsagt alle og enhver velge å gjøre så mye vondt som mulig også, men det er ikke G-ds vilje. Det er et vanskelig paradoks ved vår unitariske kristendom at også onde mennesker frelses av G-ds kjærlighet. En slik tanke som dette virker moralsk gal, derfor mener noen unitarer at det finnes en tidsbegrenset straff for dem som med vilje er onde. Men unitarismen er slik at det ikke finnes dogmer og trosbekjennelser som alle må tro på, derfor er det delte meninger om dette. Det viktigste er at hver enklet av oss finner fram til det svar på dette som vi selv synes er riktig. Ingen prester i unitarkirken kan bestemme troen for deg. Den må du selv finne fram til, men vi tror at G-d hjelper på veien ) Hvor har du funnet din religion? Den stemmer iallfall ikke med Bibelens skrifter. Rom.3,20: Ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne. Joh.3,16: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå tapt, men ha evig liv.
Helen Skrevet 13. juni 2008 #20 Skrevet 13. juni 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå