Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg var gravid gikk jeg fra å gå på hæler til flate sko. Men jeg merket etterhvert at jeg begynte å få smerter i føttene da jeg gikk lengre turer. Jeg la ikke så mye i det,n siden hele kroppen var i forandring. Men det ble mer og mer smertefullt å gå lengre turer etterhvert, men fortsatt lot jeg det gå, siden jeg sluttet å gå turer pga bekkenløsning.

Nå 6 mnd etter en fullbyrdet graviditet, har smertene utviklet seg drastisk. Jeg har konstant vondt på utsiden av føttene, begge føttene. Jeg merker det spes. når jeg går litt. Men det er helsikkes vondt når jeg tar tak i føttene og presser dem sammen, altså holder rundt foten i hånda og presser litt for å massere. Jeg kvier meg nå for å gå langt. Jeg bruker mest joggesko nå, eller flate fritidssko (jeg som brukte bare hæler, utenom trening selvsagt).

Jeg skjønner ikke hvorfor disse smertene har kommet, har jeg begynt "å gå feil"? har det skjedd rare forandringer under graviditeten? kom disse plagene av en plutselig overgang fra hæler til helt flate sko?

Noen som kan opplyse meg, hjelpe meg :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Gå til Løpelabbet og få utredet hva slags sko du bør bruke og hør hva de tror om historien din. Gå til fotsonetreapeut.

Skrevet
Gå til Løpelabbet og få utredet hva slags sko du bør bruke og hør hva de tror om historien din. Gå til fotsonetreapeut.

hadde ikke hørt om løpelabbet før nå, men får i såfall kontakte dem.

Hva gjør en fotsoneterapeut? hvordan er behandlingen?

takk for svar

Skrevet

Føttene er kompliserte innretninger med bl.a. masse små knokler, sener osv. som f.eks. kan komme ut av stilling og bli plagsomme. At du har gått mye i sko med hæler i mange år, kan f.eks. ha "forkortet" senene i foten din eller deformert noen små knokler, slik at det oppstår smerter når du går i lave sko og blir enda mer smertefullt når du forsøker å gå tilbake til å gå på hæler.

Egentlig skal ikke jeg spekulere i dette fordi smerter i føttene kan skyldes utrolig mye forskjellig, men jeg anbefaler deg å oppsøke legen din og få henvisning til en spesialist i ortopedi. Viser det seg da at du har en skade/lidelse som kvalifiserer til å få støtte fra det offentlige, vil du få dekket innkjøp av sko evt. på spesialtilpasset såler på et ortopedisk verksted. Slike sko og såler, får du selvfølgelig kjøpt uten at lidelsen din er "godkjent" også, men da er det dyrt selv om det selvfølgelig kan være vel verdt det for å slippe smerter i føttene. Her finner du link til en bedrift (Er organisert som et AS, men eies 100% av det offentlige) som kan hjelpe deg både med time hos spesialist, har skobutikk og spesiallager såler. Husk imidlertid at du må ha henvisning fra lege før du bestiller time hvis du vil slippe å betale selv! Lignende bedrifter finnes for øvrig flere steder i landet.

Skrevet
Føttene er kompliserte innretninger med bl.a. masse små knokler, sener osv. som f.eks. kan komme ut av stilling og bli plagsomme. At du har gått mye i sko med hæler i mange år, kan f.eks. ha "forkortet" senene i foten din eller deformert noen små knokler, slik at det oppstår smerter når du går i lave sko og blir enda mer smertefullt når du forsøker å gå tilbake til å gå på hæler.

Egentlig skal ikke jeg spekulere i dette fordi smerter i føttene kan skyldes utrolig mye forskjellig, men jeg anbefaler deg å oppsøke legen din og få henvisning til en spesialist i ortopedi. Viser det seg da at du har en skade/lidelse som kvalifiserer til å få støtte fra det offentlige, vil du få dekket innkjøp av sko evt. på spesialtilpasset såler på et ortopedisk verksted. Slike sko og såler, får du selvfølgelig kjøpt uten at lidelsen din er "godkjent" også, men da er det dyrt selv om det selvfølgelig kan være vel verdt det for å slippe smerter i føttene. Her finner du link til en bedrift (Er organisert som et AS, men eies 100% av det offentlige) som kan hjelpe deg både med time hos spesialist, har skobutikk og spesiallager såler. Husk imidlertid at du må ha henvisning fra lege før du bestiller time hvis du vil slippe å betale selv! Lignende bedrifter finnes for øvrig flere steder i landet.

Det var nyttig informasjon, takk for det :)

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Hadde aldri før problemer med å gå på hæler, kunne gå på høye hæler i hele dag uten at det skulle være noe problem. Men nå år jeg vondt når jeg går på lave sko, og jaaaa ennå mer smertefullt når jeg bruker hæler iblant, bare 15 min-20 min og føttene verker som bare det vil bare komme meg ut av skoene fortest mulig. Det er nå blitt et problem også når jeg skal på fest :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...