Gå til innhold

PAris og shopping

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet

Hei

Jeg skal om få dager til Paris sammen med 4 venninner. Det blir nok først og fremst en shoppingtur og kosetur. Gleder oss kjempemye.

Så da lurte jeg på om det er noen som kan anbefale noen bra butikker for

barneklær og leker samt kule klesbutikker for oss voksne?

Og har du noen anbefalinger på noen gode restauranter tas det i mot med takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes å huske at de har et merke som heter Petit Bateau på barneklær i Frankrike. Det er iallefall et bra merke med okay kvalitet, men ikke spesielt billig. Når det gjelder klær for voksne, har Zara mye fint. Jeg vet bare om en av butikkene og den ligger nesten øverst på Champs Elysees. Jeg liker ellers ProMod; NAF NAF og Pimkie godt, men det er typiske kjedebutikker da. Jeg synes de har okay klær til en rimelig penge, men jeg liker "normale" klær og er ikke så veldig alternativ. Hvis du tar metroen til St.Michel, er det iallefall PrMod der, samt en del andre butikker. Ved Hallene (tvers over elva fra St.Michel) ligger det et kjøpesenter hvor disse kjedene også har butikker. Vil du handle på marked kan du reise til Porte de Clignancourt (langt nord) hvor de har sko, vesker etc. Sikkert ikke spesielt god kvalitet, men artig å se seg litt rundt der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Zara og Naf Naf er utrolig bra!

Anbefales!

Var i Paris i September, en helt utrolig flott by! Jeg skal helt klart tilbake!!!! Masse kultur, flotte bygninger, mennesker, kafeer osv.... Anbefaler frokost på en fortauskafè, se på det yrende folkelivet, hvor de løper rundt med pariser-loffer under armene, og massevis med herlig rødvin! :blunke:

Hallene er også bra til shopping, og hvis du ønsker litt mer eksklusivt er Lafayette bra. Her tror jeg (?) verdens største parfymeriavd. ligger. Helt vanvittig - eldorado for oss kvinner!

KOS DEG!!!! :D :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, La Fayette er bra og det ligger like ved et annet kjøpesenter: Printemps. Husker ikke hviuken metro som går dit, men de ligger i Bd. Haussmann tror jeg, like ved Gare St. Lazare (jernbanestasjon) og den gamle operaen.

Skrevet

Ta RERen til Chatelet les halles. Der er det et stort kjøpesenter som heter forum des Halles. Det ligger under bakken, og man kan komme dit rett fra stasjonen, uten å måtte gå opp. Opp er det også endel butikker. Kokaii, Promod, men også endel "boder".

Printemps og Lafayette ligger på AUber, en metrostasjon. Ved opera, som ligger like ved finner du også noen butikker. Mangotror jeg. Veldig stor med masse fint.

Ved Montparnasse. Det høye bygget, finner du en gate som heter rue des rennes. Her er det også masse butikker. H&M, Zara, kokaii, skobutikker. Like ved ligger det også en fiin Camperskobutikk. Du har også endel inne i Montparnasserånet: Pimkie, nafnaf, skobutikker, kokaii, et lafayettesenter, frisører, zara++ I st. Germain de Pres finner du også mye fint. Men her er det litt dyrere ting. Litt mer eksklusivt. Men mange skobutikker.

I latinerkvarteret, har de noen småbutikker med for eksempel sjal skjerf, smykker osv. Og her er det jo fint å kombinere med litt mat i en av de mange(!) restaurantene, og også ta en kikk på Notre Dame. Langs elven opee på fortauet rundt Notre Dame, finner du mange småboder, der folk selger alle slags rare ting.

Ved Chateau Rouge finner du det afrikanske kvarteret. Når du kommer hit er det akkurat som du ikke er i Paris lenger, men et eller annet sted i Afrika. En helt annen stemning. Ganske spennende å bare gå rundt og titte. De har markeder, men det er mest mat. De har sikkert noe annet også.

Om du tar buss nr. 73, er denne fin til sightseeing. Da betaler du bare for en metrobillet, og slipper å betale i dyre dommer for å sitte på en av dobbeltdekkerne for å se på severdighetene. Detbkan være litt kø, men det er verdet det hvis dere vil se litt.

Om dere skal reise mye fram og tilbake er det lurt å kjøpe et ukekort, eller en carnet(karne). Ukekortet kan bare kjøpes på mand. tirs og onsdag(hvis ikke også torsdag), en carnet inneholder ti billetter.

Det er veldig lurt å ta metroen, istedet for taxi. Det tar ofte kortere tid enn å sitte å trykke i det trafikerte Paris, pluss at det er veldig billig. Det er enkelt å bruke metroen også). Billettene kan også brukes på bussen.

Om dere vil lunsje litt foreslår jeg å dra til Parc de Luxembourg. Ta RER B, til stasjonen med samme navn. Det er en nydelig park, og det er lett å kjøpe noe mat og ta med i parken som f.eks. PANINI. Dette er veldig godt, som en baguette, bare klemt sammen i enn varm presser. Du kan få alt slags fyll. Crêpe er også veldig godt.(pannekake).

Håper dette hjalp deg litt. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på!

Sandra

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare for å oppklare en ting: Les Halles og Hallene er et og samme sted...

Skrevet

Sandra -du høres ut som om du har vært en del i Paris (var det du som hadde moren din der?). Jeg skal nedover i mai og vil gjerne ha enda flere tips dersom du har noen på lur... har vært der mange ganger før og er greit kjent, men vil gjerne høre fra noen som har vært der enda mer.

PS: Sorry at jeg bruker denne tråden til mitt eget spm....tenkte bare det var litt i samme gate og at det ikke var nødvendig å starte ny tråd...

Skrevet
Bare for å oppklare en ting: Les Halles og Hallene er et og samme sted...

Ja, :) tenkte bare det var lettere for henne å finne det på metrokartet når det sto på fransk.

Om du tar RER C, tror jeg ligger Versaillesslottet i enden av en av linjene. Dette er veldig flott, og myye større enn jeg noen gang tenkte at det kunne være. Solkongen var virkelig rik, og skjønner godt at et helt folk levde i nød når jeg ser "huset" hans. Fint å ta med litt pique-nique mat og litt vin og sette seg et eller annet sted i den store parken der. Det er også mulighet for å ta en liten båttur. Kongen lagde nemlig sin egen lille elv, så han kunne selie mellom de store delene av området sitt. På eiendommen, finner du også Marie Antoniettes "gård", Hun ville vite hvordan det var å leve som de vanlige..("Hvorfor gir dere dem bare ikke kaker da?" sa hun da folket ville ha brød)

Toppen av MOntparnasse har egne etasjer for turister der du ser Paris fra 56 og 59 etasje. Ellers finnes det jo masse kinoer her i området rundt Montarnasse.

Du burde dra til Champs Elysée, bare for å ha vært der, om ikke annet. Du finner noen butikker, som noen nadre har skrevet lenger opp. Det er mange kafeer, restauranter i området. Blandt annet en skikkelig hyggelig kafé/bar som jeg har vært ganske mange ganger. Den heter Latino Café. Litt dunkel stemning, med masse god matosv. Er også dansing/ diskotek her på kvelden. I Champs Elysée ligger jo også triumfbuen, her kan du også komme opp på toppen og se utover byen. Da ser man ganske tydelig hvor flink arkitekten som konstrurte byen etter den store brannen var.

Louvre er et museum du burde dra til om du er interessert i kunst. Masse bilder, og mange kjente. Eller har du jo Centre du Pompidou(?), her er det vel mer samtidskunst. Dette ligger på Chatelet det også, der hvor det store kjøpesenteret vra. Og fortsetter du litt forbi her også, kommer du inn i Le Marais., en veldig koselig bydel, med mange kafeer, og endel designerbutikker. (dette er også homsestrøket, du ser det på alle regnbueflaggene).

Eifeltårnet har du jo. Om du er i Champs Elysée da, og går på den metrostajonen som er helt øverst ved triumfbuen, foreslår jeg å ta mtero nr. 6 om du skal til eifeltårnet. Når du kommer så langt at du ser hele eifeltårnet, så se også andre veien, motsatt side. Her ser du den lille versjonen av frihetsgudinnen. Gå av på Bir Hakeim.. Denne banen kan du også ta til Montparnasse. Men det er veldig enkelt å komme seg rundt uansett, om du bare har et metrokart lett tilgjenelig, for metrostasjonene er overalt, og har du et ukeskort er det bare å reise så mye du vil.(bare kjøpes mand,-torsd.), eller om du har en bunke med 10, som heter carnet. Du trenger en billett som går lengre enn de to sonene i paris om du skal til Versaiellesslottet.

Bydelen Montmartre synes jeg er veldigmkoselig. På toppen finner du den kjente kirken Sacre Coeur. Om du ikke orker alle trappene, eller veien rundt opp, finnes det en liten metroheis, som går fram og tilbake. Ligger litt i nord. Tror det lønner seg å gå av på Pigalle. Øverst rundt kirken finner du masse kunstnere, både de som maler motiver og de som lager bilder av deg. Masse souvenirbutikkerosv Kafeene og barene er dessuten ganske dyre helt øverst, men kriken er verdt en titt på, for utsikten der oppe er ganske fin.

Asterixparken synes jeg var myye morsommere enn disneyland. Mere å gjøre synes jge, men jeg så jo at det var noen andre her som, hadde likt seg veldig godt i Disneyland. Asterixparken har en shuttlebuss som går fra den samme stasjonen som flyplassen er på. Den ligger på RER B. Disneyland er på RER A.

Det er forresten veldig lurt å ta RERen inn til sentrum, men det er kanskje ikke alltid så lett når man ikke helt vet hvor man skal gå osv. Det er ofte mye trafikk i Prais, og lønner seg ofte å ta metro.

Det var det jeg kom på i farta.

Sandra

Skrevet

Dette er en kjempefin side, som har alt man trenger å vite.

Siden kommer opp på fransk, men øverst i venstre hjørne finner man et engelsk flagg, så en kan lese på engelsk.

Ssssssssssss

Gjest Anonymous
Skrevet
Dette er en kjempefin side, som har alt man trenger å vite.

Siden kommer opp på fransk, men øverst i venstre hjørne finner man et engelsk flagg, så en kan lese på engelsk.

Ssssssssssss

Ser ingen side. Skulle det vært en link her ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk skal du ha. Skal ta en nærmere kikk på den siden.

Det ser ut til at du har god oversikt over Paris. Så da lurer jeg på om du tilfeldigvis vet om noen bra typiske franske restauranter som er verdt et besøk?

Skrevet

Nei, jeg vet ikke om noen spesielle egentlig.

Det finnes mange rundt omkring, overalt. Så det er bare å prøve. Jeg har ikke noen gode tips.

Siden jeg er vegetarianer, har jeg noen adresser til noen vegetarianerrestauranter, men det var kanskje ikke helt det du tenkte på da. Jeg limer adressene inn fordet jeg.(hvis det er lov da)

Le PO MANA

39 rue des Vinaigriers

75010 Paris

Métro J.Bonsergent

01 40 37 19 19

ENTRE CIEL

ET TERRE

5 rue Hérold

75001 Paris

Métro Louvre

01 45 08 49 84

LA VILLE

DE JAGANNATH

101 rue St-Maur

75011 Paris

Métro Voltaire

01 43 55 80 81

LE GRAND APPETIT

9 rue de

la Ceriseraie

75004 Paris

Métro Bastille

01 40 27 04 95

L'AQUARIUS

40 rue de Gergovie

75014 Paris

Métro Pernety

01 45 41 36 88

VEGGIE

38 rue de Verneuil

75007 Paris

Métro Solférino

01 42 61 28 61

Tien Hiang

20-22, rue Nationale

(métro Porte d'Ivry)

Tél: 01 45 82 99 54

La Victoire Suprême du Coeur

41 rue des Bourdonnais, 75001.

Metro Chatelet Les Halles

Tél: 01 40 41 93 95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...