Gjest Madeline Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Vi har bestemt oss for å pusse opp badet. Har tenkt å planlegge grundig slik at vi får drømmebadet vårt (oppussingen starter nok ikke før til neste år). Til nå har vi ikke kommet lenger enn at vi har bestemt oss for å ha varmekabler i gulvet og fliser på vegger og gulv. Sluk og rør skal også skiftes ut. Jeg har prøvd å finne sider på nettet der det er eksempler på forskjellige typer fliser og bilder av ferdige bad. Noen som har noen lenker til gode nettsider? Er også interessert i alle gode råd omkring alle deler av oppussingen. Denne gangen skal vi overlate all jobb til fagfolk. Badet er ca 4-5 kvadratmeter og vi gjør vel regning med å bruke 100-150000,-. Hvor lenge må vi gjøre regning med at oppussingen tar? Blir vel ikke store sjangsen til å dusje hjemme mens det foregår (blir nok mange turer i svømmehallen i den perioden ser jeg for meg ).
Frey Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Hvordan er det med varmtvannsbereder og vaskemaskin, er disse plassert på badet?
Gjest Madeline Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Vi skal ikke ha hverken vaskemaskin eller varmtvannsbereder på badet. Det har vi eget vaskerom til.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Vi valgte i alle fall fliser som er nøytrale i farge og utforming. Det gikk en beige/brun bølge mens vi pusset opp badet, men jeg er glad vi styrte unna. Ser for meg at man blir utrolig lei av det etterhvert, og det er ikke gjort på en dag å bytte ut flisene. Velg nøytrale fliser og pynt heller opp med hånduker og annet stæsj. Jeg er også veldig glad for at vi valgte vegghengt toalett, det gjør det mye enklere å vaske. Jeg slipper å ligge på knærne og skrubbe med børste rundt toalettet, og det er mindre kriker og kroker for støvet å legge seg. Hverken fliser eller fuger er vanntette (menbranen skal være det, men bedre føre var), så vi valgte dusjkabinett istedet for dusjvegger. Er kjempefornøyd med vårt. Nettsider vet jeg lite om, men kanskje de store rørleggerkjedene har sider med inspirasjon?
Gjest Madeline Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Takk for svar, KATTAstrofe. Vi kommer nok til å velge mer tidløse fliser. Veldig dumt å hoppe på en trend som en blir møkkalei av etter en stund. Skal vi først legge så mye penger i bade, bør det holde i mange år. Er litt usikker på om vi skal ha dusjkabinett eller ikke, men heller for øyeblikket mest mot å ha det. Er fremdeles interessert i gode linker hvis noen har det.
Gjest Lea Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Jeg synes at det er veldig inspirerende å gå rundt på steder som selger fliser og baderomstilbehør. Gjerne steder der de har store utstillinger. Vi pusset opp badet for et år siden og forelsket oss i en utstillig som vi gjorde vår egen vri på. Hadde vi sett flisene hver for seg hadde vi nok ikke lagt merke til dem en gang. Vegghengt toalett er supert, minst mulig kroker som støv kan samle seg i, god belysning og nok oppbevaringsplass til håndklær og stæsj er alltid bra å ha.
Gjest Vampyra Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Vi pusset opp badet vårt i høst og vi valgte å ha en hjørneløsning i stedet for kabinett. Vi har hatt kabinett før og jeg sverget på at det skulle vi aldri ha igjen da det er håpløst å rengjøre. Dersom du likevel ønsker kabinett bør du se etter de som har minst mulig skjøter og kanter. Gjerne rene glassplater med kunn feste til hjul og håndtak. Det samler seg mye kalk i kantene ved rammer og slikt. Hold dere unna alt som heter føtter på møbler. Heng alt direkte på veggene, men sørg for at dere har godt med stendere i bakgrunnen slik at du har nok å feste i. Når dere skal pusse opp regner jeg med at dere legger alt av rør skjult i veggen (rør i rør). Planlegg hvor dere skal ha strømuttak på forhånd. Vil anbefale minst 3 stikkontakter, da to ofte blir litt lite hvis man skal være to på badet. (jeg bruker både glattetang og føner omtrent samtidig, og glattetangen må jo varmes en liten stund). Legg inn plass til speil, og mye skapplass! Styr unna fliser som ikke er glatte, det er vanskeligere å vaske. Hvis du titter på de vanlige rørleggerkjedenes nettsider så finner du masse tips (comfort, bademiljø, etc)
Gjest KATTAstrofe Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Enig med Vampyra i det med dusjkabinett. Størst mulig glassflate og minst mulig skjøter. Vi har i tillegg valgt et kabinett med innebygde hyller i hjørnet, dette, bare med aluminiumprofiler og sotet glass. Da slipper man å feste hyller med sugekopper inni kabinettet som både tar plass og bråker når de faller ned.
Gjest Tweek Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 En ting som jeg lurer på med vegghengt toalett. Jeg syntes det er veldig fint og ikke minst praktisk. Men hørte noen nevnte at når man skal bytte dem ut når de blir for gamle så må man åpne opp hele veggen?
Gjest Fliss Skrevet 16. juli 2007 #10 Skrevet 16. juli 2007 Når vi skal pusse opp badet, så skal vi ha det i skifer, rå betong og glass .. jeg så det på en utstilling og det er noe av det desidert stiligste jeg har sett av baderom.
Gjest Vampyra Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 En ting som jeg lurer på med vegghengt toalett. Jeg syntes det er veldig fint og ikke minst praktisk. Men hørte noen nevnte at når man skal bytte dem ut når de blir for gamle så må man åpne opp hele veggen? Ja altså man bygger de jo inn, det er bare selve toalettet som henger utenpå. En vanlig do ser man jo hele greia, vannbeholder og s-lås. Men når man installerer et vegghengt toalett bygger mann inn en ramme som skjuler alt det andre. Man kan velge å sette dette utenpå veggen slik at man bygger en kasse, men man kan også putte ramma inn i stenderverket slik at man ikke får noen kasse med hylle i rommet.
Gjest Vampyra Skrevet 16. juli 2007 #12 Skrevet 16. juli 2007 Når vi skal pusse opp badet, så skal vi ha det i skifer, rå betong og glass .. jeg så det på en utstilling og det er noe av det desidert stiligste jeg har sett av baderom. Husk at alle ru (ikke glatte) overflater er et helvete å rengjøre!
Gjest Tweek Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 Ok, så når man bygger inn toalettet så er det enkelt å "åpne veggen" for det er som en vegg dør? Føler meg veldig dum nå
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #14 Skrevet 16. juli 2007 Henger meg på - glatte flater = lettere å rengjøre. Veggehengt toalett er også greiere. Jeg ville valgt dusjkabinett da vi har hatt fukt i veggen ved dusjen uten¨å vite om det. Fikk først vide om det da takstmannen kom med aparatet sitt. Og dette reduserer taksten på huset. Du har ikke sagt noe om boblebad - men om du vurderer det har jeg hørt at de som har sånne ting det bobler ut av i bånn ikke er så lure. Dette fordi her samler gjerne vannet seg og blir liggende, slik at det dannes bakterier her. Søk på finn.no på bad.. mange butikker som selger der, også har de linker inn på sine egne hjemmesider..
Gjest Vampyra Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Ok, så når man bygger inn toalettet så er det enkelt å "åpne veggen" for det er som en vegg dør? Føler meg veldig dum nå Nei egentlig ikke, man legger fliser rundt denne kassa, men man kan flislegge kassa, og bare ta silikon i skjøtene. Da er det lett å bytte. Men, hvorfor skal man egentlig bytte? Så klart, man må regne med at ting blir gammelt og slitt...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Ok, så når man bygger inn toalettet så er det enkelt å "åpne veggen" for det er som en vegg dør? Føler meg veldig dum nå Neida, du er ikke dum. Det er når man spør man lærer Tweek. Det er flere måter å gjøre det på. Den enkleste og billigste (på kort sikt) er å plassere hele cisternen inni veggen og tette igjen veggen. Hvis cisternen må byttes, må deler av veggen rives, noe som bl.a. kan gjøre skade på membraner. Den smarteste måten å gjøre det på, er å bygge sånn at man kan skifte ut cisternen fra andre siden av veggen (altså i den andre rommet). Det gjøres ved at det bygges et skap foran cisternen. Det siste alternativet finnes det ikke en rørlegger som anbefaler. De tjener gode penger på at vegger må rives når cisterner må skiftes kanskje unødvendig å nevne det, men spar nå for all del ikke på kronene hvis dere skal montere vegghengt do. Bruk Grohe eller Gberit.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #17 Skrevet 16. juli 2007 Nei egentlig ikke, Men, hvorfor skal man egentlig bytte? Så klart, man må regne med at ting blir gammelt og slitt...Du svarer på ditt eget spørsmål Ingen ting varer evig, og velger man billigutgaver, er sveiseskjøtene ikke så mye å skryte av.
Gjest Madeline Skrevet 16. juli 2007 #18 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Her var det mange gode svar. Tusen takk alle sammen . Vi kommer helt klart til å velge glatte fliser. Har vært borti ruglete fliser og de er omtrent umulig å holde fine over tid. Boblebad skulle jeg gjerne hatt, men det blir det ikke plass til. Ikke har vi mulighet til å utvide badet heller. Får heller satse på dusj. Vi kommer nok til å bruke god tid på å se på utstillinger av bad. Endret 16. juli 2007 av Madeline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå