Gå til innhold

Nordmenn og klesstil på jobb

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er sikkert mange nordmenn på de ulike arbeidsplasser rundt i Norge som kler seg pent og bra.

Er vi like flinke i Norge og i andre land til å kles oss passende og pent på jobb?

Er det er helt greit jobbantrekk å ha høye støvletter og skjørt med lengde til leggen (et stykke under knærne) dersom det gjelder administrative stillinger?

Eller er det typisk her i Norge at folk synes at man da pynter seg for mye og at de henger seg opp i det som noe negativt?

Hva synes dere, er det i orden å se pent kledd ut på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min jobb har vi spennvidde fra de som kler seg i joggebukse til de som stort sett kler seg i skjørt og høye støvletter. Jeg er litt midt i mellom, men har prosjekt "bli-litt-mer-pent-kledd-og-sminket". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb har vi spennvidde fra de som kler seg i joggebukse til de som stort sett kler seg i skjørt og høye støvletter. Jeg er litt midt i mellom, men har prosjekt "bli-litt-mer-pent-kledd-og-sminket". ;)

Slik er det på min jobb også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei I Norge har vi ikke kultur for å pynte oss så mye på jobb. Vi kler oss ikke så pent i fritida vår heller. Jeg har bodd i Italia og der gikk jo mennene som oftest med dress på jobb, og dressen satt pent på dem også! Men nå skal det sies at det i mange yrker ikke hadde vært tillittsvekkende å kle seg som en italiener (mange assosierer mafia med klesstilen deres). I mange yrker skal man tildels speile kunden, og når norske kunder ikke kler seg pent gjør ikke kundebehandlerne det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei I Norge har vi ikke kultur for å pynte oss så mye på jobb. Vi kler oss ikke så pent i fritida vår heller. I mange yrker skal man tildels speile kunden, og når norske kunder ikke kler seg pent gjør ikke kundebehandlerne det heller.

Jeg syns det er litt trist i Norge. Hadde gjerne likt å pynte meg opp mer på jobb! Hvis en gjør det blir det så mange blikk og da bryter man normen liksom. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pent???

Jeg jobber i en bransje som har mye med engelskmenn å gjøre. nordmenn går gjerne i rene, pene jeans og en tøff T-skjorte. Det syns engelskmenna er shabby, mens de selv går i en tynnslitt hvit skjorte som er brun i kragen, den 10 pår gamle dresse har ikke vært til rens siden i forfjor eller noe sånt..... Det syns ikke jeg er noe pent....

Jentene på jobben min bruker lite sminke, men jeg har heller aldri sett noen her i joggebukse.... Selv har jeg i dag skjørt til ankelen, en kortermet bluse og pumps med lav hæl. Vanligvis er det bukse og pen topp. Tror de hadde sett rart på meg om jeg kom i drakt, hvit skjorte og stiletthæler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør heller er det greit å gå med joggebukse på jobb :sjenert:

Et rungene: Ja til pene klær på jobb!

Jeg har aldri vært redd for å gå med skjørt eller gå i halvpyntet antrekk på jobb eller andre steder. Bruker det jeg føler meg vel i.

I den forrige jobben min der jeg jobbet med 20 jenter/damer opplevde jeg faktisk at det hadde en stor smitteeffekt på de andre :) Plutselig ble det mange med skjørt på jobben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv har jeg i dag skjørt til ankelen, en kortermet bluse og pumps med lav hæl. Vanligvis er det bukse og pen topp. Tror de hadde sett rart på meg om jeg kom i drakt, hvit skjorte og stiletthæler.

Synes det hørtes normalt pent ut med skjørt og bluse.

Hvorfor kan man gå med drakt i utlandet men ikke i Norge, hvorfor glaner bønda her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg spør heller er det greit å gå med joggebukse på jobb :sjenert:

Et rungene: Ja til pene klær på jobb!

Jeg har aldri vært redd for å gå med skjørt eller gå i halvpyntet antrekk på jobb eller andre steder. Bruker det jeg føler meg vel i.

:klappe:

Men hvis andre glaner olmt og gir uttrykk for "tror hun at hun er noe"?

Og det er kun i en større by man kan gå pent kledd? På landet ser de bare stygt og tror du tror du er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er kun i en større by man kan gå pent kledd? På landet ser de bare stygt og tror du tror du er noe?

Jeg bor ikke i by.

Om noen glaner tenker jeg at de er sikkert syns jeg er fin :ler: De får glane, kunne ikke bydd meg mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes ikke støvletter og skjørt trenger å være "iøyenfallende pynta" - og kunne absolutt kledd meg i dette nesten uansett hva slags jobb jeg hadde hatt. Men det er viktig å tenke på at dersom man jobber direkte med kunder, at man kler seg forholdsvis nøytralt og ikke i en helt annen "klasse" enn disse. Jeg var på et foredrag med representanter for et av de største kommunikasjonsbyråene i landet, og de sa blant annet at de anbefalte designerne sine, som gjerne gikk i tøff jeans og "hipp t-skjorte med trykk" på den tida, å ta på seg noe annet når de var i møter med kunder - som kunne være fra departementene, oljeselskap, møbelfabrikanter osv. Kunden føler seg lett litt fremmed ovenfor en som signaliserer en sær identitet gjennom klær/utseende.

Men skjørt og støvletter kan jo være nøytralt, det :) Og jeg synes det er viktig at man føler seg vel i arbeidsantrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du får ta glaningen som et tegn på misunnelse.

Jeg synes godt at man kan legge litt tanke i hva man har på seg. Det er ikke dermed sagt at man skal være stivpyntet, men hvis man synes skjørt og støvletter er tingen og det passer med jobben så bør man kunne gjøre det.

Det passer ikke i min jobb. Det er imidlertid stort sprang mellom joggebukse og stivpyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har med kunder/mennesker å gjøre synes jeg man gjerne kan kle seg litt penere, men dog tekkelig. Mange, for eks. ansatte i typisk klesbutikker for yngre som ONLY, BikBok osv. kler seg jo nesten som h*** noen ganger med skjøt som akkurat går over rumpeballene og topp som akkurat ikke viser brystvortene, men allikevel halve BHen.

...Selv har jeg uniform på jobb og det er egentlig veldig deilig å slippe å tenke på hva jeg skal ha på meg når jeg skal på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal det sies at det i mange yrker ikke hadde vært tillittsvekkende å kle seg som en italiener (mange assosierer mafia med klesstilen deres). I mange yrker skal man tildels speile kunden, og når norske kunder ikke kler seg pent gjør ikke kundebehandlerne det heller.

Slik er det på min jobb. Vi skal kle oss hverdagslig, for slik å ikke markere avstand til kundene, hvilket vi ville gjort ved å bruke dress/drakt. Et bestemt valg bedriften har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der hvor jeg jobber går folk i stort sett alt mulig, alt fra jeans til kjole.

Uansett hva man har på seg synes jeg det er viktig at man ser ordentlig og ren ut.

Og hvis man har lyst til å gå i drakt eller andre pene klesplagg synes jeg at man skal gjøre det! Man må ikke bry seg om hva folk sier eller om de stirrer.... det er bare bønder som stirrer! :tommel:

Endret av honey21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Heldigvis er det ikke mulig å gå "pent" kledd der jeg jobber for tiden :ler: Eller, mulig er det jo, men ikke veldig praktisk når man står og skrur og bygger, eller når man lemper paller og kjører truck... Holder meg til joggebukse og reklame-hettegenser jeg da :sol:

Sier heldigvis, fordi jeg ikke dresser meg opp noe særlig når jeg skal ut heller, jeg da... Jeg trives best i fine langbukser og en pyntet topp hvis jeg skal være litt ekstra fin en dag. Skjørt og kjoler er det sjelden jeg føler meg vel i i det hele tatt. Stemmer heller for at man skal kunne gå i det man føler seg vel i jeg, og ikke bli sett ned på verken i joggebukse eller dress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så ut fra denne tråden å dømme kan ikke folk i Norge få kle seg pent på jobb fordi "kundene går stygt kledd og vi må ikek fornærme dem".

Hvorfor kan de få gå pent kledd i andre land? Er det ingen å fornærme der?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å pynte meg litt, så jeg skulle gjerne hatt en jobb hvor det syntes, men siden jeg jobber på sykehus funker det dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...