Ce'Nedra Skrevet 16. juli 2007 #21 Skrevet 16. juli 2007 Ja så vi som er studenter er gniene fordi vi ikke har råd til både reise, hotell og gave til over 1000 kr??? Jeg skal i bryllup til en av mine beste venner og har kjøpt gave til ca 800 fra meg og sambo. Da må jeg i tillegg betale for reise til stedet og overnatting, så jeg synes at 1000 kr er helt fint! Ja, det er jo mye annet som skal kostes på også.. Jeg har ikke vært i bryllup på evigheter, så jeg måtte kjøpe ny kjole, nye sko og sjal også. Vi slipper å betale for overnatting, men må betale taxi hjem om vi ikke får noen til å hente oss. Det blir over 500 kroner det.. I tillegg har det vært utdrikningslag hvor vi la ut i overkant av en tusenlapp hver. Så det blir fort mye penger. Synes det er synd at folk tenker at man er gnien, det er tross alt ikke alle som har ekstra penger på bok selv om de har grei og ryddig økonomi.
-Simba- Skrevet 16. juli 2007 #22 Skrevet 16. juli 2007 Når bryllupet kostet meg over 5000kr i annet så synes jeg det er feil å bli kalt gniten fordi jeg ga 500kr i gave!
ceca Skrevet 16. juli 2007 #23 Skrevet 16. juli 2007 Vi gir for 500,- til venner og 1000,- til familie. Det gjør våre venner/familie også. Men det er kanskje litt "stedsbetinget"? Atså her vi bor gir "alle" de summene, så ingen føler at man er gjerrig når man gir for 500,- Er en av oss forlover så gir vi for 1000,- eller litt mere. Hvor mye gir dere i gave til bekjente som gifter seg, men dere ikke er invitert i bryllupet?
Ce'Nedra Skrevet 16. juli 2007 #24 Skrevet 16. juli 2007 Leste i en annen tråd her nå.. Var visst en uskreven regel om at man skulle betale kuvertprisen.. Og at den som regel ligger rundt tusenlappen.. Betyr det at samboer'n og jeg som par skal gi 2000 kroner til venneparet? Vi er jo bedt til middagen og det hele, og det er en av samboerens aller beste venner. Jeg vet så lite om hva som er vanlig, har kun vært i bryllup til familiemedlemmer før.
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #25 Skrevet 17. juli 2007 Leste i en annen tråd her nå.. Var visst en uskreven regel om at man skulle betale kuvertprisen.. Og at den som regel ligger rundt tusenlappen.. Betyr det at samboer'n og jeg som par skal gi 2000 kroner til venneparet? Vi er jo bedt til middagen og det hele, og det er en av samboerens aller beste venner. Jeg vet så lite om hva som er vanlig, har kun vært i bryllup til familiemedlemmer før. Jeg vet knappest kuvertprisen i vårt eget bryllup, så jeg syns denne regelen er rar. Og hva regnes med i kuvertprisen? Maten og vin til maten? Hva med bryllupskaken..? Men det er klaret at lokalet bryllupet holdes i gir en pekepinn.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #26 Skrevet 17. juli 2007 Hvis alle våre gjester gir sånne summer så kommer ikke ønskelista vår til å være stor nok! Jeg forventer overhodet ikke sånne summer! Det er ikke snakk om hva man "forventer"! Det er snakk om hva man gir som gjest.
Gjest Vampyra Skrevet 17. juli 2007 #27 Skrevet 17. juli 2007 Ingen jeg har snakket med har hørt om regelen med kuvertpris! Ikke hadde jeg hørt om det før jeg leste det her inne jeg heller... Jeg synes man skal gi etter lyst og evne! I fjor måtte vi reise langt så opphold og reise kom på minst 1500 per pers + mat. Da gav vi 350 kr per par i et gavekort ettersom vi var en gjeng med studenter som hadde dårlig råd
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #28 Skrevet 17. juli 2007 Det er ikke saa lenge siden vi feiret bryllupet vaart, og jeg maa si jeg ble litt overrasket. Vi hadde flere vennepar som ga 300 kr pr par, og da var de bedt i middag og alt. Vi hadde ingen tilreisende venner og vi hadde fri flyt av alkohol. Saa jeg synes kanskje det var litt lite. Jeg vet ogsaa at disse vennene ikke har daarlig raad. Mulig jeg kan kalles gnien, men jeg foeler ikke at jeg er det. Jeg hadde vaert flau om jeg hadde gitt for 150 kr pr pers i et bryllup hvor jeg ble vartet opp fra tidlig formiddag til langt paa natt... Men meg om det....... Vi kommer i hvert fall til aa endre vaar standard for gaver til disse vennene. Har faatt nok av aa gi og gi og aldri faa noe tilbake.
Gjest Vampyra Skrevet 17. juli 2007 #29 Skrevet 17. juli 2007 Vi hadde ingen tilreisende venner og vi hadde fri flyt av alkohol. Saa jeg synes kanskje det var litt lite. Jeg vet ogsaa at disse vennene ikke har daarlig raad. Mulig jeg kan kalles gnien, men jeg foeler ikke at jeg er det. Jeg hadde vaert flau om jeg hadde gitt for 150 kr pr pers i et bryllup hvor jeg ble vartet opp fra tidlig formiddag til langt paa natt... Men meg om det....... Ja det synes jeg var litt i det misnte laget ja! Jeg ville gitt minimum 500-1000 kr nå som jeg ikke har spesielt god råd, og antageligvis fra 1000-2000 når økonomien blir bedre (litt avhengig av hvor godt jeg kjenner paret)
Gjest Cosmic Girl Skrevet 17. juli 2007 #30 Skrevet 17. juli 2007 Vi var bedt som kaffegjester for noen år siden og gav vel for ca 200,- pr person da. Synes heller ikke det er rart. Som kaffegjest blir man jo ikke "oppvartet" heller. Hmmm. Hadde du vært kaffegjest i mitt bryllup, ville du fått champagne, kaffe, kake, fri bar og nattmat. Ville tro det er forskjell fra bryllup til bryllup, men jeg ville aldri turt å gå i et bryllup som kaffegjest med billig gave fordi jeg forventer å ikke bli oppvartet. Selv gir mannen min og jeg rundt 1500 totalt dersom vi begge er invitert i bryllupet. Litt avhengig av hvor nærme vi står brudeparet. Hvis man blir invitert som kaffegjest, er jo det ofte fordi man ikke er blant brudeparets nærmeste, og da blir det naturlig å bruke mindre. Men overhodet ikke fordi vi da "kun" er invitert til kaffe. Den holdningen skjønner jeg ikke. Vi gir gave basert på hvor godt vi kjenner brudeparet. Vi har gitt gave til 1500-2000 til venner som har giftet seg i utlandet hvor vi ikke var invitert også. Rett og slett fordi det var god venner av oss, og vi hadde lyst til å gi dem noe fint!
-Alvildebrud- Skrevet 17. juli 2007 #31 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hmmm. Hadde du vært kaffegjest i mitt bryllup, ville du fått champagne, kaffe, kake, fri bar og nattmat. Ville tro det er forskjell fra bryllup til bryllup, men jeg ville aldri turt å gå i et bryllup som kaffegjest med billig gave fordi jeg forventer å ikke bli oppvartet. Selv gir mannen min og jeg rundt 1500 totalt dersom vi begge er invitert i bryllupet. Litt avhengig av hvor nærme vi står brudeparet. Hvis man blir invitert som kaffegjest, er jo det ofte fordi man ikke er blant brudeparets nærmeste, og da blir det naturlig å bruke mindre. Men overhodet ikke fordi vi da "kun" er invitert til kaffe. Den holdningen skjønner jeg ikke. Vi gir gave basert på hvor godt vi kjenner brudeparet. Vi har gitt gave til 1500-2000 til venner som har giftet seg i utlandet hvor vi ikke var invitert også. Rett og slett fordi det var god venner av oss, og vi hadde lyst til å gi dem noe fint! Ja, selvfølgelig er det forskjell fra sak til sak.. (bryllup). Den gangen vi ga for ca 500,- tilsammen (to personer) var det fordi vi rett og slett ikke hadde mulighet til å legge ned mer i gave til et par som inviterte oss langveis fra, til kaffe. - For å betale all drikke selv. Ikke følte vi det rart heller, ville følt det enda rarere ved å legge ned tusenvis av kroner ... Jeg er ikke gjerrig, men litt proposjoner skal det stå til.... Litt vanskelig å forklare når dere ikke kjenner detaljene rundt det - men jeg angrer ikke et sekund på at jeg ikke la mer i gaven vi ga dem. Det var ingen sure miner eller trass i det (som det nå nesten høres ut som), men vi hadde rett og slett lagt mer enn nok midler i, både økonomisk og energimessig for å kunne ta oss til bryllupet, som vi gjerne ville feire med dem. Så det at vi ikke hadde råd til en gave til flere tusen kroner synes ikke jeg var merkverdig i det hele tatt. Endret 17. juli 2007 av -Alvildebrud-
MayaM Skrevet 17. juli 2007 #32 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Nok en diskusjon om et tema som vi aldri kommer til å bli enige om, og det bare kommer ord som gnient, griske o.l. Jeg synes at man skal heller spørre venner eller familie hva dem gir for. Der får man mye mere fornuftige svar enn her inne som passer på sin egen situasjon. Jeg synes at mange i dag har glemt at det er tanken som teller. Jeg vil heller ha en billig men midt i blinken til oss, enn en dyr som ikke faller i smak. Og om jeg skulle forventet kurvertpris, ja da hadde mange blitt fattige. Vi har kurvertpris på 1350 kr, og det synes jeg er for dyrt som gave fra venner og familie. Jeg bruker heller tid og energi på å lete meg frem til en gave som passer brudeparet enn å legge for mye vekt på å vise meg frem økonomisk. Endret 17. juli 2007 av MayaM
Gjest Cosmic Girl Skrevet 17. juli 2007 #33 Skrevet 17. juli 2007 Ja, selvfølgelig er det forskjell fra sak til sak.. (bryllup). Misforstå meg ikke. Mitt poeng er at man ikke bør kjøpe gave utelukkende etter om man er invitert til middag eller kaffe (som jeg får inntryk av etter å ha lest tråden), men utfra hvor godt man kjenner brudeparet og hva man har lyst til å gi de. Jeg ville ikke selv gitt en billigere gave enn jeg hadde lyst til å gi, fordi jeg "bare" var invitert til kaffe. Det viktigste er at man gir en gave man har lyst til å gi, og som man tror brudeparet vil sette pris på!
-Alvildebrud- Skrevet 17. juli 2007 #34 Skrevet 17. juli 2007 Misforstå meg ikke. Mitt poeng er at man ikke bør kjøpe gave utelukkende etter om man er invitert til middag eller kaffe (som jeg får inntryk av etter å ha lest tråden), men utfra hvor godt man kjenner brudeparet og hva man har lyst til å gi de. Jeg ville ikke selv gitt en billigere gave enn jeg hadde lyst til å gi, fordi jeg "bare" var invitert til kaffe. Det viktigste er at man gir en gave man har lyst til å gi, og som man tror brudeparet vil sette pris på! Helt enig
Gjest vimse Skrevet 17. juli 2007 #35 Skrevet 17. juli 2007 Tråden er ryddet, se Kvinneguidens regler. vimse-mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå