Gå til innhold

bryllupspresang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lea_*
Skrevet

Jeg og min samboer har fått invitasjon til to brylluper. Det ene er til en skolevenninne av han (som han egentlig ikke kjenner så godt, og hadde ikke regnet med å bli invitert). Det andre bryllupet er til min fetter (som jeg har hatt ganske god kontakt med).

Siden dette er første gangen vi er invitert i bryllup etter at vi ble "voksne", så lurer jeg på hvilke summer det er vanlig å legge i bryllupspresanger. Kom gjerne med konkrete forslag, siden vi er helt blanke.

Det hadde vært utrolig flott med litt hjelp... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger endel andre tråder om dette på forumet fra før, så hvis du søker litt så finner du forskjellige svar.

Men det "normale" ser ut til å være ca 500 pr pers dersom dere begge er invitert i middag og er voksne i jobb, dvs rundt en tusenlapp for dere begge. Er man nære venner legger man ofte på litt.

Skrevet

Som sagt i en annen tråd. Jeg skal i to brullyp til høsten og har betalt ca 1200 til sammen for begge. Hvor mye til hver kan jeg ikke oppgi nå ettersom en av de holder til innpå her, men den ene er til en vennine og andre er til min kusine.

Skrevet

Jeg og sambo har gitt 500kr i de bryllupene vi har vært i. Jeg fikk sjokk etter å ha lest endel tråder her med noen hårreisende gavesummer, så jeg spurte bruden om det virkelig var det de forventet. Hun fikk rimelig sjokk hun også! Og fortalte at de hadde gitt for 500kr til andre de også..

Skrevet
Jeg og sambo har gitt 500kr i de bryllupene vi har vært i. Jeg fikk sjokk etter å ha lest endel tråder her med noen hårreisende gavesummer, så jeg spurte bruden om det virkelig var det de forventet. Hun fikk rimelig sjokk hun også! Og fortalte at de hadde gitt for 500kr til andre de også..

Hårreisende og sjokk er vel litt drøyt :ler:

Vi gir 500 pr voksen som møter i bryllup.

Skrevet
Hårreisende og sjokk er vel litt drøyt :ler:

Vi gir 500 pr voksen som møter i bryllup.

Når folk gir flere tusen kroner til venner i bryllupsgaver så blir jeg rimelig sjokkert ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi ga gave for 2000 kr til et par vi kjente veldig godt i fjor. Var i bryllup i går til noen vi ikke kjenner så godt å ga gave for 1000 fra oss som par.

Synes ikke man gir gave for under 500 kr pr person når man er invitert til middag.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi ga gave for 2000 kr til et par vi kjente veldig godt i fjor. Var i bryllup i går til noen vi ikke kjenner så godt å ga gave for 1000 fra oss som par.

Synes ikke man gir gave for under 500 kr pr person når man er invitert til middag.

Absolutt helt enig. Det må være grenser for hvor gnien man skal være.

Gjest Gjest
Skrevet

Spesiellt siden alle synes brudeparet er gniene om de ikke bruker astronomiske summer på fri bar.

Jeg hadde skammet meg om jeg hadde kommet i et bryllup med en gave til under 500 kr, forutsatt at vi ikke hadde hatt store økonomiske problemer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og min mann var i brullup til et vennepar i helgen. Gav gave til ca 1500 kr fra oss to. Synes det var helt passe.

Skrevet
Jeg og min mann var i brullup til et vennepar i helgen. Gav gave til ca 1500 kr fra oss to. Synes det var helt passe.

Og jeg synes det er ganske mye...

Jeg har ikke gniene venner - og vi er absolutt ikke selv "gniene", men vi betaler ikke særlig mer enn 400,- pr person i bryllup.

Vi var bedt som kaffegjester for noen år siden og gav vel for ca 200,- pr person da. Synes heller ikke det er rart. Som kaffegjest blir man jo ikke "oppvartet" heller.

Jeg hadde blitt flau onm jeg hadde fått gaver for over 1000,-/vennepar.... Vil ikke at familie og venner skal ha store utlegg for vårt bryllup!

Skrevet

Jeg hadde også syntes at dette var helt passe :)

Gjest Gjest
Skrevet
Og jeg synes det er ganske mye...

Jeg har ikke gniene venner - og vi er absolutt ikke selv "gniene", men vi betaler ikke særlig mer enn 400,- pr person i bryllup.

Vi var bedt som kaffegjester for noen år siden og gav vel for ca 200,- pr person da. Synes heller ikke det er rart. Som kaffegjest blir man jo ikke "oppvartet" heller.

Jeg hadde blitt flau onm jeg hadde fått gaver for over 1000,-/vennepar.... Vil ikke at familie og venner skal ha store utlegg for vårt bryllup!

Hallo! 200,- er vel ikke mer en man betaler for en vin man gir bort når man blir bedt til middag hos folk.
Skrevet (endret)
Hallo! 200,- er vel ikke mer en man betaler for en vin man gir bort når man blir bedt til middag hos folk.

:sjenert:

Når man er invitert til kaffe og får betale for alt annet enn nettopp KAFFEN resten av kvelden... Nei vet du hva...

Endret av -Alvildebrud-
Skrevet

Wow, var bra jeg kom over denne tråden.. Vi skal snart i bryllup til et vennepar av samboeren, og vi hadde ikke tenkt å gi så mye.. Nå skal det sies at vi er studenter, men vi har helt vanlig råd.. Ser vi må legge ut litt mer her ja.. Men 1000 kroner til sammen bør vel holde da?

Skrevet

Hvis alle våre gjester gir sånne summer så kommer ikke ønskelista vår til å være stor nok!

Jeg forventer overhodet ikke sånne summer!

Gjest Vampyra
Skrevet

Ja så vi som er studenter er gniene fordi vi ikke har råd til både reise, hotell og gave til over 1000 kr??? :overrasket:

Wow, var bra jeg kom over denne tråden.. Vi skal snart i bryllup til et vennepar av samboeren, og vi hadde ikke tenkt å gi så mye.. Nå skal det sies at vi er studenter, men vi har helt vanlig råd.. Ser vi må legge ut litt mer her ja.. Men 1000 kroner til sammen bør vel holde da?

Jeg skal i bryllup til en av mine beste venner og har kjøpt gave til ca 800 fra meg og sambo. Da må jeg i tillegg betale for reise til stedet og overnatting, så jeg synes at 1000 kr er helt fint!

Skrevet
Jeg skal i bryllup til en av mine beste venner og har kjøpt gave til ca 800 fra meg og sambo. Da må jeg i tillegg betale for reise til stedet og overnatting, så jeg synes at 1000 kr er helt fint!

Syns dette høres veldig fornuftig ut :tommel:

Gjest Vampyra
Skrevet
Hvis alle våre gjester gir sånne summer så kommer ikke ønskelista vår til å være stor nok!

Jeg forventer overhodet ikke sånne summer!

Nei det har jeg lagt merke til at ofte er et problem! Jeg slet virkelig med å finne noe fra gavelista til "mitt" brudepar nå, og endte opp med å kjøpe to ting for å få en gave til ca 800 kr. Jeg kunne kjøpt 6 glass, eller 6 deler av et bestikk dersom butikken ikke hadde vært utsolgt :forvirret:

Skrevet

Vi har ingen bryllup denne sommern men sist var vi i etterfest (et par år siden og vi var studenter) og gav 500kr. Når stesøstern min giftet seg (ikke bedt) handlet vi gave for 300kr.

Det blir et bryllup neste vår og da regner jeg med at vi bruker ca 1500 kr, det er til ei god venninne av meg og jeg vet de handlet for ca1000 kr til oss, for 6 år siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...