Gå til innhold

Jenter på befalskole


thygater

Anbefalte innlegg

Heisann,

Rett før påskeferien var jeg med på en omvisning på en befalskole sammen med 20 andre jenter i 3. klasse fra videregående skoler der jeg bor. Der og da fikk jeg det for meg at dette kanskje var noe jeg kunne hatt lyst til å prøve meg på til neste år, og jeg har ofte tenkt på det siden.

Er det andre her som har gått på befalskole og som kan fortelle litt om dette? Hva var positivt? Hva var negativt? Og hvordan går jenter inn i dette miljøet?

Håper på svar!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei thygater,

jeg har ikke gått befalsskole men kjenner og har snakket med ganske mange som har gjort det. Flest gutter, èn jente.

Kan fortelle deg litt om mitt inntrykk av jenter i forsvaret:

Gutta om jentene

- "Positivt. Vi trenger jenters syn og tankemåte." (Offiser, 21 år)

- "Joa, fint, bare dem bærer sekken sjæl" (dårlig erfaring på denne herremannen icon_smile.gif Offiser, 22 år)

- "Forsvaret vil ha inn jenter, og har du viljen og motivasjonen, bør du absolutt prøve" (Offiser, 55 år)

...og så videre!

Mitt inntrykk er at de fleste seriøse befal/offiserer i Forsvaret ser positivt på kvinnelige kollegaer, om du ikke kjenner deg igjen i noen av disse gruppene:

1. Rødstrømpe som skal bevise noe for verden (den eneste du bør ønske å bevise noe for, er deg selv)

2. De med sterkt ønske om å fungere som en del av velferdstilbudet som feltmadrass

Begge grupper finnes nok, men du kan gjøre ditt for å skape en ny - nemlig seriøse, dyktige, vanlige jenter med ønske om erfaringer, utfordringer og en lederutdannelse.

Lykke til!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært på din alder i dag, hadde jeg avtjent førstegangstjenesten og søkt befalsskolen. Er tilknyttet Forsvaret i dag, og har udelte positive opplevelser.

Du lærer deg selv og dine grenser å kjenne, du gjør en innsats for landet ditt og du kommer til å ha det inmari gøy!

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...