Gå til innhold

foreldrerett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sambo har en dotter från ett tidigare förhållande. Dom har haft en muntlig avtale att han ska ha sin dotter varannan helg, dvs från torsdag eftermiddag till söndag eftermiddag. Det har fungerat ok fram till i sommar. Då säger helt plötsligt moren till min sambo att han inte får se sin dotter på över två månader, fordi att hon har lagt planer!!!

Hennes svar var: Sån är det bara! Min sambo är den biologiska pappan, så några rättigheter må han ju ha? Sån kan hon väl inte bara göra?

Om det är någon som har tips så hade jag satt väldigt pris på vad man kan göra... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror han har rett på annenhver helg og en ettermiddag i uka. Dessuten har han rett på to uker om sommeren. Feriene skal deles. Gå til advokat å få den tiden dere har krav på. Mange mødre som tror de bestemmer alt, men man er to om å lage et barn!!!!

Har selv en mor som hindret faren til min søster å se henne. HUn er nå over 12 år og har enda ikke vært med faren sin alene. Hun har kun møtt han noen få ganger hjemme hos mamma, men tilsyn av noen. Dette er selvsagt begge foreldrenes feil, men mamma må nok ta endel av "æren" for at det ikke er noe kontakt, da hun har gjort det usedvanlig vanskelig å samarbeide!!!!

Har selv at godt forhold til min far, men det burde ha vært enda bedre om ikke mamma hadde vært så vanskelig også her!!!

Gjest allium
Skrevet
Tror han har rett på annenhver helg og en ettermiddag i uka. Dessuten har han rett på to uker om sommeren. Feriene skal deles.

Nei, det har han ikke. "Vanlig samvær" er ingen automatisk rettighet.

Derimot har barnet rett til samvær med far. Hvordan det skal praktiseres, må avtales slik det passer best i hvert enkelt tilfelle.

To måneder er en gråsone tror jeg. Mor kan selvfølgelig reise på ferie med barnet også i fars samværshelger - hvordan skulle hun ellers få mer enn 12 dager sammenhengende ferie med barnet? Hvor lang ferien kan være, finnes det ingen regler for, muligens er to måneder litt i overkant.

Jeg tror ikke han får gjort noe med de to månedene nå. Men han bør ta initiativ til en skikkelig, skriftlig samværsavtale.

Skrevet

Du sier ingenting i ditt innlegg om foreldreansvar. Biologiske fedre har tidligere ikke fått slikt foreldreansvar automatisk. De fleste har imidlertid skrevet under på et slikt skjema på sykehusene, men ettersom mange sykehus ikke hadde gode nok rutiner må dette, ble det automatisk foreldreansvar fom 1.3.06 (sjekke denne datoen for jeg er usikker).

Hvis far ikke har foreldreansvar (ring folkeregisteret og spør, - de skal ha oversikt), så er det en formalitetet å få det. Alle oppegående fedre som krever dette får det, og det vil ikke kreve noen dyr rettsak.

"Vanlig samvær" eller "normalt samvær" er en beskrivelse som nå er tatt ut av lovverket. Årsaken til dette var at altfor mange barn fikk begrenset samværet slik at det passet denne beskrivelsen. Myndighetene sier de nå ønsker at fedre skal stille opp vesentlig mer enn det som har vært begrensningen frem til nå. Hvor nmye samvær barnet kan få er imidlertid fortsatt opp til foreldrene.

I værste fall kan far kreve rettsak. I de fleste tilfeller ender imidlertid saken hos en dommer (uten full rettsak). Dette beskrives som oftest som "Rettsmekling" og koster ingen ting. Begge foireldrene må imidlertid være enig i at saken skal avgjøres ved rettsmekling. Neste alternativ er full rettsak.

Barn får som oftest rett til samvær annehver helg (fredag til mandaf) + 1 dag pr uke, + 2-3 ukers sommerferie, annenhver jul, nyttår, vinterferie, påskeferie, høstferie, 17.mai, bursdag, etc, etc. På denne måten sikres barnet ca 40% samvær med samværsforelder. Om bostedsforelder motarbeider dette kan bostedsforelder ved rettsak miste omsorgsretten og barnet flytter til samværsforelder. Dette fordi myndighetene nå ønsker å begrense bostedsforeldrenes tidligere mulighet til å trenere samværet.

Som andre sier i denne tråden kan det være sent å få gjort noe med samværet denne sommeren om foreldrene ikke har skrevet samværsavtale. Far bør derfor kreve "tvungen mekling" så snart som mulig slik at samværsavtale blir skrevet. Vær oppmerksom på at både mor og far når som helst kan kreve ny mekler og nytt meklerkontor uten å oppgi grunn. Det er ikke et ukjent problem at en del uegnede meklere automatisk tar mors parti fordi det er lettere å få presse fedre (som tidligere likevel ikke har hatt noen rettigheter) til å akseptere å gi etter enn å presse en mor som tror hun sitter med aløle rettigheter. Mekleren har imidlertid INGENTING !!! å si, og far kan når som helst si nei til avtalen om han mener han blir utsatt for et press fra mor og mekler til å akesptere en avtale han mener barnet ikke vil være fornøyd med på sikt.

Gjest nevermind
Skrevet

Du sier ingenting i ditt innlegg om foreldreansvar. Biologiske fedre har tidligere ikke fått slikt foreldreansvar automatisk. De fleste har imidlertid skrevet under på et slikt skjema på sykehusene, men ettersom mange sykehus ikke hadde gode nok rutiner må dette, ble det automatisk foreldreansvar fom 1.3.06 (sjekke denne datoen for jeg er usikker).

Er ikke dette skjemaet du refererer til her kun erklæring av farskapet? Før 01.03.06 hadde fedre som ikke var gift med mor intet foreldreansvar, dette er nå endret. Tidligere måtte man fylle ut skjema som ble sendt folkeregisteret dersom foreldreansvaret skulle deles.

Skrevet

Jag tycker bara det är ofattligt trisst att vissa mödrar styrer på precis som dom vill utan att tänka på att det är ett barn upp i det hela! Vad med dotteren? Tror moren verkligen att det är bra för henne att inte få träffa sin pappa på flera månader?

Jag kan inte förstå att det går an att vara så egoistisk, både över faren och över sin dotter! :frustrert:

Vet om att det är flera som lider av det samma problemet runtomkring och det är tragiskt.... Jag kunde aldrig uppfört mig sån uansett vad för förhållande jag hade till den biologiska pappan. Det är till syvende och sist en person det går mest ut över och det är barnet...

Och när min sambo får svaret : sån är det bara?!!!! Hur moget är det på en skala....?? :sur:

Men jag har i alla fall fått goda tips om vad vi kan göra åt situationen. Det verkar som om att den enda lösningen är att ta det vidare ett steg, sånt att vi får en avtale skriftligt... Då kan hon inte styra på och göra som hon vill utan att det får konsekvenser...

Jag hoppas bara alla mödrar runtomkring som håller på så här verkligen fattar vad dom håller på med! Att det faktiskt är otroligt viktigt för barnen när dom växer upp att få umgås med bägge föräldrarna! Och inte bara den ena för att det passar moren bäst sån!!!!

Skrevet

Er ikke dette skjemaet du refererer til her kun erklæring av farskapet? Før 01.03.06 hadde fedre som ikke var gift med mor intet foreldreansvar, dette er nå endret. Tidligere måtte man fylle ut skjema som ble sendt folkeregisteret dersom foreldreansvaret skulle deles.

Det er 2 skjema samboende foreldre skriver under på ved fødsel (som oftest på sykehuset).

Det ene er farskapet (viktig for staten). Det andre er foreldreansvaret (viktig for barnet og far).

Forøvrig er jeg enig i det du skriver.

Skrevet
Jag tycker bara det är ofattligt trisst att vissa mödrar styrer på precis som dom vill utan att tänka på att det är ett barn upp i det hela! Vad med dotteren? Tror moren verkligen att det är bra för henne att inte få träffa sin pappa på flera månader?

Jag kan inte förstå att det går an att vara så egoistisk, både över faren och över sin dotter! :frustrert:

Det er desverre mødre/bostedsforeldre som ikke er interesert i å ivareta annet en sine egne interesser (dette gjelder forøvrig også fedre/samværsforeldre). At slike mødre/bostedsforeldre regnes som egnede omsorgsforeldre er tragisk. Fedre/samværsforeldre som ikke viser ansvar mht barnets behov for samvær, blir automatisk regnet som uegnet til omsorg. Dette burde imidlertid også vært tilfelle for de mødrene som jeg henviser til, men slik er det desverre ikke.

Vet om att det är flera som lider av det samma problemet runtomkring och det är tragiskt.... Jag kunde aldrig uppfört mig sån uansett vad för förhållande jag hade till den biologiska pappan. Det är till syvende och sist en person det går mest ut över och det är barnet...

Mange bostedsforeldre tar ikke hensyn til andre enn sin egen mening når det gjelder foreldreansvar. Mange opplever et samlivsbrudd. Mange "nye samboere" (slik som deg) opplever at mannen fungerer som en flott pappa selv om foreldrene ikke lenger er kjærester.

Norske myndigheter har imidlertid lenge motarbeidet fedrenes rolle som omsorgspersoner. Det er derfor veldig viktig at vi menn får flere kvinner som deg til å fortelle myndighetene hvilken stor urett de gjør mot barna ved å motarbeide barn og fedre slik de har gjort i mange år.

Och när min sambo får svaret : sån är det bara?!!!! Hur moget är det på en skala....?? :sur:

De fleste her i landet ser det samme som deg. Desverre er det en liten gruppe "fagfolk" (i hovedsak enkelte psykologer og en del soisionomer) som ikke ser dette. Politikerene har latt seg forføre av denne yrkesgruppen og valgt å frata barn og fedre retten til samvær om mor ønsker det på den måten.

Men jag har i alla fall fått goda tips om vad vi kan göra åt situationen. Det verkar som om att den enda lösningen är att ta det vidare ett steg, sånt att vi får en avtale skriftligt... Då kan hon inte styra på och göra som hon vill utan att det får konsekvenser...

Jag hoppas bara alla mödrar runtomkring som håller på så här verkligen fattar vad dom håller på med! Att det faktiskt är otroligt viktigt för barnen när dom växer upp att få umgås med bägge föräldrarna! Och inte bara den ena för att det passar moren bäst sån!!!!

Desverre vil du også i dette forumet oppleve at det er mødre som pga personlige årsaker ønsker å frata barn og far store deler av samværet. Og det finnes en mengde utspekulerte måter å gjøre det på. Ofte gjøres dette ved å flytte så langt at samvær blir vanskelig. Den andre metoden er falske anklager om vold, etc. Det vanligste er imidlertid å snakke negativt om ex'en som om vedkommende ikke er egnet til omsorg, mens den virkelige årsaken er konfliktene mellom foreldrene, som har helt andre årsaker.

Når barn og far blir fratatt samvær øker konfliktnivået ytterligere. Men så lenge enkelte psykologer og sosionomer elsker disse konfliktene så høyt som de gjør, blir det bare bygget opp under dette slik at konfliktnivået tar helt av i enkelte tilfeller. På denne måten blir både mor, psykolog, sosionom (mekler), politikere, 50% av besteforeldrene, etc fornøyd. Hva barnet (og far) mener er tydligvis av mindre interesse for disse gruppene.

Skrevet
Tror han har rett på annenhver helg og en ettermiddag i uka. Dessuten har han rett på to uker om sommeren. Feriene skal deles. Gå til advokat å få den tiden dere har krav på. Mange mødre som tror de bestemmer alt, men man er to om å lage et barn!!!!

Har selv en mor som hindret faren til min søster å se henne. HUn er nå over 12 år og har enda ikke vært med faren sin alene. Hun har kun møtt han noen få ganger hjemme hos mamma, men tilsyn av noen. Dette er selvsagt begge foreldrenes feil, men mamma må nok ta endel av "æren" for at det ikke er noe kontakt, da hun har gjort det usedvanlig vanskelig å samarbeide!!!!

Har selv at godt forhold til min far, men det burde ha vært enda bedre om ikke mamma hadde vært så vanskelig også her!!!

hei

jeg syns det er trist og hore som sant, men vet søsteren din at hun sel kan besteme vor hun vil bo nar hun er femten? jeg vet om barn som har flytet pa grun av at moren har holt pa slik som du sier her det har skjed for, jeg syns du kan gjore hene opmerksom pa at hun kan miste hene om hun fortseter pa den maten

det at noen gjor slik er grunen til at jeg mener at loven ma endres og at modre ma fa mindre og si

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...