Ekorn Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Noen som har noen meninger om høy- vs lav intensitetstrening, og da spesielt løping? Jeg er veldig glad i å løpe, og gjør det 45 minutter ca om gangen 3-4 ganger i uka. Løper som regel en fast løype med endel bakker. Har frem til i dag løpt med intensistet som tilsvarer 75-80% av makspuls (190), men prøvde i dag å følge oppskriften til Michael Thurmond; nemlig å holde en intensitet på 65% av makspuls, for å få maks fettforbrenning.... Men følte meg ikke sliten nesten i det hele tatt...av naturlige årsaker sikkert. Var varm og svett selvfølgelig, men melkesyre og rask pust var det ganske dårlig med. Føler at det er humbug, men han har jo veldig mange eksperter med seg? Noen som vet noe om det, og som gidder å forklare, eller "forsikre" meg om at det stemmer? Hei, forresten Jeg er ny her!
Gjest Kristin_ Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Hei Ja, % andel fett forbrent i løpet av en treningsøkt er større ved lav intensitet, ved høyere intensiteter forbrenner det mer karbohydrater. MEN høyintensitetstrening trener hjertet og kondisjonen, og det er like viktig. 80% er ganske høyt over tid dog, men det er jo ikke sikkert du har fått makspulsen din målt, kanskje du bare bruker et anslag? Men et tips for å få litt utfordringer i treningen er å variere rutene litt. Hvis du løper samme løype på samme intensitet hele tiden, vil fremgangen stagnere før eller senere.
Ekorn Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2007 Hei Kristin! Nei, du har rett i det altså, jeg har ikke fått den målt på veldig veldig lenge. Danset ballett og trente masse kondisjonstrening før, og målte den gang, men det er snart 5 år og 2 svangerskap siden Jeg har bare regnet ut sånn ca, utifra 220-alder (30)=190. Jeg skal absolutt prøve å få løpt litt varierte løyper ja! Kanskje en smart løsning på det hele ville være å løpe for å trene hjerte/kondis 2 ganger uken, og med fettforbrenningspuls 2 ganger i uken? Trener i tillegg styrke 3 ganger i uken, så da kanskje det er lurt å legge 2 av styrkedagene til de dagene jeg har løpt med lav puls....? Jeg har snoket litt på deg, Kristin , og det virker som du har skikkelig peiling! Blir veldig glad hvis du får til å svare
Supraspinatus Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 65% er ikke særlig slitsomt.. men man skal jo trene det over forholdsvis lang tid, gjerne mer enn en time, så det blir tyngre etterhvert. Melkesyre er et tegn på at kroppen får for lite oksygen i musklene. Og kroppen begynner å produsere melkesyre. Da trener du på relativt høyt nivå, gjerne 85-90% av maks og på ditt maks oksygen-opptak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå