Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Nå leste jeg ikke hele artikkelen.) Det er alltid slik at noe kan ha en liten økt sjanse for en sykdom/tilstand, mens hjelper for noe annet.

P-piller kan beskytte mor livmorhalskreft, mens faren for å få brystkreft blir større. Vinninga går opp i spinninga og det gjelder for mye.

Gjest StockDama
Skrevet

jeg syns det virker som man får en eller annen sykdom av alt man får i seg eller utsetter seg for.

Skrevet

Ja, det er i alle fall sant !

Sååå, lets not care

Skrevet

Norge er et land der alt for få tar folat, og myndighetene sliter med å gi ut nok info for å endre dette. Da synes jeg det er synd at slike nyheter som dette skal få store overskrifter. Det holder at legene vet det, og kan si ifra til de det gjelder. Man kan få kreft av for mye gulrot også.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Norge er et land der alt for få tar folat, og myndighetene sliter med å gi ut nok info for å endre dette. Da synes jeg det er synd at slike nyheter som dette skal få store overskrifter. Det holder at legene vet det, og kan si ifra til de det gjelder. Man kan få kreft av for mye gulrot også.

Det holder ikke for meg. Jeg er ikke i kontinuerlig kontakt med legen min, og hun vil ikke vite om jeg planlegger å bli gravid. Hun kjenner heller ikke noe til helsetilstanden til min slekt, eller min egen sykehistorie før jeg ble pasient ved det legekontoret som 21-åring.

Jeg har sett et lignende oppslag om brystkreft, og uten å ha studert undersøkelsene i det hele tatt, så er det betenkelig å anbefale folat så sterkt hvis det nå viser seg at det kanskje øker kreftforekomst hos unge kvinner. Hvor mange kreftdødsfall og sykelighet av kreft hos kvinner mellom 20 og 45 år skal vi synes er "greit" for å få færre barn med ryggmargsbrokk enn de 20-30 per år vi har nå?

Skal vi preike for unge kvinner om at de må ta folat, skal det være trygt for dem å faktisk spise pillene.

Skrevet
Det holder ikke for meg. Jeg er ikke i kontinuerlig kontakt med legen min, og hun vil ikke vite om jeg planlegger å bli gravid. Hun kjenner heller ikke noe til helsetilstanden til min slekt, eller min egen sykehistorie før jeg ble pasient ved det legekontoret som 21-åring.

Jeg har sett et lignende oppslag om brystkreft, og uten å ha studert undersøkelsene i det hele tatt, så er det betenkelig å anbefale folat så sterkt hvis det nå viser seg at det kanskje øker kreftforekomst hos unge kvinner. Hvor mange kreftdødsfall og sykelighet av kreft hos kvinner mellom 20 og 45 år skal vi synes er "greit" for å få færre barn med ryggmargsbrokk enn de 20-30 per år vi har nå?

Skal vi preike for unge kvinner om at de må ta folat, skal det være trygt for dem å faktisk spise pillene.

Har du lest artikkelen?

Pasienter som har fått fjernet svulster i tykktarmen, og som deretter fikk folsyre 1 mg daglig hadde 67 prosent høyere risiko enn andre for å utvikle ondartede svulster i løpet av tre til fem år.

Jeg går ut fra at du har vært i kontakt med lege hvis du hadde fjernet svulster i tykktarmen...? Det ville da vært naturlig at du i samme slengen fikk en slik beskjed.

Det står også at helsemyndighetene fremdeles anbefaler at man tar 0,4 mg folat daglig om man har tenkt til å bli gravid.

Jeg er heller ikke kritisk til info om dette. Jeg er kritisk til at slike skrekkscenarioer får større oppslag enn det at man faktisk BØR ta folat. Om alle hadde tatt folat slik de burde, ville det bli født ca 35 barn færre med ryggmargsbrokk (fødes ca 70 i året så vidt jeg vet).

Tabletter med 1 mg folat finnes for øvrig kun på resept og er over dobbelt så stor dose som kvinner i dag blir anbefalt å innta.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Har du lest artikkelen?

Jeg går ut fra at du har vært i kontakt med lege hvis du hadde fjernet svulster i tykktarmen...? Det ville da vært naturlig at du i samme slengen fikk en slik beskjed.

Det står også at helsemyndighetene fremdeles anbefaler at man tar 0,4 mg folat daglig om man har tenkt til å bli gravid.

Jeg er heller ikke kritisk til info om dette. Jeg er kritisk til at slike skrekkscenarioer får større oppslag enn det at man faktisk BØR ta folat. Om alle hadde tatt folat slik de burde, ville det bli født ca 35 barn færre med ryggmargsbrokk (fødes ca 70 i året så vidt jeg vet).

Tabletter med 1 mg folat finnes for øvrig kun på resept og er over dobbelt så stor dose som kvinner i dag blir anbefalt å innta.

Nevralrørsdefekter, fra Medisinsk fødselsregister, 2003:

64 tilfeller, fordelt på 22 levendefødte, 3 dødfødte, og 39 nemndbehandlede aborter.

Jeg er ikke interessert i at rapporter om mulige dødelige konsekvenser av folat skal ties om. Kvinnen skal gjøre dette valget selv, og da må hun få vite om de resultatene som foreligger.

Skrevet
Jeg er ikke interessert i at rapporter om mulige dødelige konsekvenser av folat skal ties om. Kvinnen skal gjøre dette valget selv, og da må hun få vite om de resultatene som foreligger.

Tviler på at det er tabloidpressen som gir best mulig info som grunnlag for å fatte slike beslutninger. Det er derfor jeg er skeptisk. Gjør mer skade enn gavn.

Nå går mange rundt og husker "folat er farlig, man kan få kreft".

Gjest =tentacle=
Skrevet
Tviler på at det er tabloidpressen som gir best mulig info som grunnlag for å fatte slike beslutninger. Det er derfor jeg er skeptisk. Gjør mer skade enn gavn.

Nå går mange rundt og husker "folat er farlig, man kan få kreft".

Men det er tabloidpressen som når ut med helseinformasjon til folk, selv om mye av det er desinformasjon.

Skrevet
Men det er tabloidpressen som når ut med helseinformasjon til folk, selv om mye av det er desinformasjon.

Nettopp. Og derfor liker jeg ikke dette oppslaget.

Skrevet

Og hvis alle hadde tatt det bogstavelig, hadde det vært mye rar slanking og mye hysteri rundt i de norske hjem. Store oppsiktsvekkende overskrifter selger og det vet de godt. Men ser man disse tallene inn i en sammenheng, så blir det plutselig ikke "så farlig" for folk flest. For all del, det er bra med informasjon, men de burde vært litt mer nøktern med disse store overkriftene som skremmer mer enn de hjelper.

Som jeg har nevnt tideligere i tråden så er det en høyere riskiko for å få blodpropp når man går på p-piller, men det er flere faktorer som spiller inn og dette får man info om når man evt. begynner på pillen. At p-pillen har vært en av de utløsende årsakene til at noen dør skjer dessverre med noen få, men det blir litt feil å sette som overskrift at "P-pillen dreper". (Selv om det stod i avisen og på Internett for ikke lenge siden.)

All bra informasjon er flotte greier, men noe virker kun mer villedende eller skremmende, og kanskje da mot sin hensikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Godt slikt kommer frem, men håper alle leser hele artikkelen.

Denne undersøkelsen gjelder kun de som er operert for tykktarmskreft, og den krefttypen er svært skjelden på personer under 40 år ( http://kreftregisteret.no/frame.htm?foreko...n/incidence.htm ).

Kommer til å fortsette å ta folat, men i normale doser og ikke om jeg har mistanke om tarmkreft. Men da hadde jeg uansett satt prøvingen på vent.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Men ser man disse tallene inn i en sammenheng, så blir det plutselig ikke "så farlig" for folk flest.

Risikoen er uansett liten. Men en anbefaling skal være trygg. Ikke bare skal den gi flere fordeler enn ulemper, og være ærlig i informasjonen om begge, men det studien over antyder, er at økt trygghet for fosteret i fht til ryggmargsbrokk, kanskje betales i flere krefttilfeller for mødrene. Da tar man fra Per og gir til Pål, mens man fremstår som lege for begge to. Flere steder på forumet her kan man lese at uplanlagt gravide vurderer abort, med det at de ikke har vært forberedt og tatt folat som en av grunnene. Det vil si at folatmaset faktisk også fører til påført fosterdød, for en lav risiko for ryggmargsbrokk.

Gjest Gjest
Skrevet
men det studien over antyder, er at økt trygghet for fosteret i fht til ryggmargsbrokk, kanskje betales i flere krefttilfeller for mødrene.

Ikke etter det lille jeg ser:

"Pasienter som har fått fjernet svulster i tykktarmen, og som deretter fikk folsyre 1 mg daglig hadde 67 prosent høyere risiko enn andre for å utvikle ondartede svulster i løpet av tre til fem år."

Lurer på hvor mange kvinner i fertil alder som har vært med i studien?

Altså ikke:

"Folat fører til en øket fare for kreft i tykktarmen på generell basis"

Skrevet
Flere steder på forumet her kan man lese at uplanlagt gravide vurderer abort, med det at de ikke har vært forberedt og tatt folat som en av grunnene. Det vil si at folatmaset faktisk også fører til påført fosterdød, for en lav risiko for ryggmargsbrokk.

Merkelig form for deduksjon.

Skrevet
En italiensk undersøkelse har vist at Folat kan redusere kreft...

Akkurat, som jeg skrev i det første innlegget mitt så er dette en typisk sak som vi hører om ofte. En uke leser vi at det kan drepe, mens neste uke kan vi se i samme avis at samme stoff kan redde liv. Folat har sine gode egenskaper, men man bør være forsiktig med tilskudd likevel. Man kan trekke paralleller til et jeg nevnte som for eks. p-piller som både kan ha positive og negative konsekvenser. Har man en overveiende sjanse for å få blodpropp så er det ikke vits i å ta sjansen og bruke det tross de gode konsekvensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...