Gjest Gjest_Kitsune_* Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Kan noen forklare meg dette? En i familien har som sagt dragninger mot dette.. Hva er det? Hvorfor være gother osv..
Gjest Spring Hermit Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Hvorfor ikke? Det er ikke noe annerledes enn å like f.eks. en klassisk klesstil, punker, rockabilly osv.
Tabris Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 Goth er en subkultur som man vel kan si er preget av det å se romantikken, skjønnheten og det estetiske i det som blir ansett som mørkt, dramatisk og mystisk. Dette kan gi seg utslag i klesstil, sminke, interiør, musikk-, film- og litteratursmak. Du kan lese mer om goth subkulturen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Goth_subculture
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 Hva er det? Hvorfor være gother osv.. Hvorfor ikke? Bedre å være goth enn soss f.eks. Men å være goth nå for tiden betyr som oftest og kle seg i svart, høre på litt mørkere musikk o.s.v.. Såklart, man har disse som er wannabe goth (emo) som hører på bråkete musikk og er triste og depresive hele tiden og gjøre mesteparten av det for å få oppmerksomhet. Bortsett fra de som leker goth så ser jeg ingeting galt i det, vil vel selv kalle meg dette ettersom jeg er veldig glad i svart men følger ikke den typiske goth stilen, men gothic lolita.
Kitsune Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Takker for raske svar, kom gjerne med mer. Trodde goth hadde et "dypere" aspekt enn f. eks. soss. Jeg ser på soss som en som bare liker visse mennesker (ikke avhengig av farge men av saldo og tilhørighet), visse merker og har veldig streng toleranseramme. Altså negativt og overfladisk. Men er goth altså bare noen som kler seg i svart og liker en viss type musikk? Hvordan ser man da forskjell på en wannabe og andre i svarte klær. Eller er det svarte merkeklær som gjelder? Det er slik det kan virke, SpringHermit og AnnKristin86. Utdyp gjerne, trenger info her! Skal sjekke linken, Tabris. Takker:-)
Kitsune Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 Gothic lolita: http://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_lolita Egentlig, egentlig ingenting med gothic å gjøre, men et motevalg...?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Hvorfor ikke? Bedre å være goth enn soss f.eks. Og hvorfor er det "bedre" ?
Kitsune Skrevet 14. juli 2007 #8 Skrevet 14. juli 2007 Heisann igjen. Skjønner at dette er et offentlig forum, men vær så snill å hjelp meg her: Vær selvdisiplinert og prøv å svar på min undring i stedet for å fyre opp til sidediskusjoner. Start gjerne en tråd som heter "Hvorfor påstås det at goth er bedre enn soss? Kjør debatt"
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Gothic lolita: http://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_lolita Egentlig, egentlig ingenting med gothic å gjøre, men et motevalg...? Gothic lolita er et utspring fra gothen. Det finnes utallige typer goth, alt fra cyber goth http://images.quizfarm.com/1148544351Schat...yber%5B1%5D.jpg til romantigoth http://usuarios.lycos.es/etos/Suicide%20Gi...0Goth%20(1).jpg Litt ekstremt noe av det, men de ligger vel under goth sjangeren. De fleste gothere er som de fleste andre typsik folk. De skiller seg ut ved klessmak og musikksmak. Om det er merkeklær eller vanlige klær som tels tviler jeg på. De fleste goth jeg kjenner kombinere alt fra h&m til plagg som koster 1000 kr stykket og som gjerne er et merk ingen har hørt om uansett. De fleste her i verden er bare goth og ingen spesiell sjanger for og si det slik, selv heller jeg mer mot den romatiske stilen med veldig mye av gothic lolita som er en mer pynte stil og litt mer uvanlig. Kjenner også flere som er cybergoth hvor det går mye i "ekle" farger og lateksplagg. Ser selv absolutt ingenting galt i og være goth og ser ikke på det som noe spesielt. Kjenner mange eldre og yngre folk som er vel så normale som alle andre bortsett fra klesstil og musikksmak. Når det gjelder wannabegoth så finnes de vel de i alle grupper Wannabe sosser, wannabe emo (som er grusomt populært om dagen), wannabeberter hehe.. De som gjerne overdriver en sjanger og gjør mest skam for gruppen som prøver og være normale (i sin forstand, er veldig få som syntes jeg er normal )
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #10 Skrevet 14. juli 2007 (endret) Bare noe jeg kom over på nettet. Hva er goth? Hva er goth? Det er et spørsmål som er stilt tusen ganger, og det er mest sannsynlig gitt tusen forskjellige svar. Det er skrevet mange artikler om hva det er, de fleste er korrekte og noen er feilaktige. Det beste er allikevel å lese denne artikkelen, og alle de andre artiklene du finner på Internett, og skap deg ditt eget bilde. Citat avkortat med hänvisning till Copyright. Hela artikeln/bloggen kan läsas på http://gothcity.no/home/2005/11/01/hva-er-goth/ /Furstina (moderator) Endret 14. juli 2007 av Gjest
Tabris Skrevet 14. juli 2007 #11 Skrevet 14. juli 2007 Takker for raske svar, kom gjerne med mer. Men er goth altså bare noen som kler seg i svart og liker en viss type musikk? Nei, det er det nødvendigvis ikke. Som jeg var inne på i mitt første innlegg, så er det også en holdning som typisk kan være det å se skjønnheten i det mørke, dramatiske og mystiske. Dette kan komme til uttrykk på mange måter - klesstil, sminke, interiør, litteratur, musikk, interesser osv. Når det er sagt, så er det absolutt en del som kaller seg "goth" uten at det ligger noe særlig mer bak enn at de kler seg i svart og hører på en type musikk. Finnes overfladiske mennesker i den subkulturen som i alle andre grupperinger.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #12 Skrevet 14. juli 2007 ingen er født goth... så hvorfor slik nedrakking på wannabegothere (evnt wannabe-emo). liker man gothstilen, så kan man kle seg goth. hvor skiller dere ekte gothere (som blir respektert!) og wannabe's?
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #13 Skrevet 14. juli 2007 ingen er født goth... så hvorfor slik nedrakking på wannabegothere (evnt wannabe-emo). liker man gothstilen, så kan man kle seg goth. hvor skiller dere ekte gothere (som blir respektert!) og wannabe's? Fordi wannabegoth er ekstrem gothere og overdriver de 1-2-3 månedene de er det
Tabris Skrevet 14. juli 2007 #14 Skrevet 14. juli 2007 ingen er født goth... så hvorfor slik nedrakking på wannabegothere (evnt wannabe-emo). liker man gothstilen, så kan man kle seg goth. hvor skiller dere ekte gothere (som blir respektert!) og wannabe's? Man kan godt like gothstilen og kle seg i svart uten å være interessert i tankegangen som ligger bak. Men da er man ikke gother - og man blir wannabe om man da kaller seg gother. I mine øyne, i hvertfall.
Kara W Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Goth er et veldig vidt begrep, og det finnes mange "undergrupper", som tidligere nevnt. En fellesnevner er gjerne svarte klær og dyster musikk. Men man blir ikke en gotikere av å ta på seg klærne og høre på musikken, akkurat som man kan være gotiker uten å ha på seg svarte klær og sminke hver dag. Mange gotikere er gjerne opptatt av relgion og spiritualsime, men er gjerne selv ateister eller agnostikere. De leser gotisk literatur (sen 1800-talls) og liker den gotiske estetikken. Det er en av kulturene hvor utdannelse og intelektuelisme blir satt høyt. Mange jobber også i kreative yrker. Og mange av dem er usynnlige i hverdagen (får stadig sjokkerte blikk når jeg forteller at jeg er gotiker "men du som er så søt og snill og flink!") Mange har også et yrke, eller velger seg et yrke, hvor de kan gå med sorte tyll skjørt og lilla hår, men etter ca 25 så lærer de fleste seg til at det går ann å tilpasse seg samfunnet, og fortsatt være seg selv og en gotiker. Så jeg mener at gotikkere flest gjør det bedre i livet enn f.eks sosser flest (for å besvare det spørsmålet). Gotikere er på samme tid veldig inkluderende og veldig eksluderende. De vil helst bli latt i fred, og har ikke så mye tid til overs for folk som må vise dem hvor mye bedre de er enn dem, enten dette er wannabes eller sosser. Derimot er de gjerne veldig velkommne og hjelpsomme mot folk som viser at de prøver, og "nybegynnerfeil" blir gjerne ignorert eller rettet på på en vennlig måte. De kan gjerne pratet seg imellom om hvor mye bedre de synes de er enn andre, men har svært sjelden denne holdningen utad. Uheldigvis har media en tendens til å kalle alt som går i svart for en gotiker (eller gother, som de gjerne kaller det). Det er svært sjelden de treffer. De vanligste av disse gruppene er: Wannabes. De er gjerne svært opptatt av mote og å vise seg frem. Det er ofte de som står frem i media med "Dette er goth"-artikklene. De har en lei tendens til å prøve å fortelle de eldre (og ekte) goterne at de er mye mer goth enn dem. Emo. Dette er en ganske ny gruppe. De er mest opptatt av å være deprimerte og vise verden hvor mye de lider. Satanister. Her igjen finnes det veldig mange undergrupper, noe hyggelige, noen mindre så. Hvilken gruppe ditt familiemedlem evt. mått befinne seg i er umulig for oss å si. Snakk med personen og finn ut om han/hun mener noe mer enn bare klesstilen. unnskyld alle skrivefeil. Eller veldig sliten akkurat nå.
Gjest Tweek Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 En goth er ikke nødvendigvis en dyster person som tar alt veldig alvorlig. De er vanlige mennesker med sine interesser. Det er en livstil og dem har sine venner og steder å være. Jeg syntes dem er spesielle, men samtidig er dem fascinerende.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #17 Skrevet 17. juli 2007 For noen år siden frekventerte jeg Dominion i Bergen. Aldri har jeg sett så mange blide mennesker på en plass, hørt så mye latter og sett så mye godt (goth) humør! Eneste gangen jeg var vitne til bråk, var da to unge pøbler i ført hvite bukser, skjorte med ståkrage og rosa pannebånd forvillet seg inn. Og de slåss med hverandre..... Selvfølgelig var det noen få som satt og stirret i rødvinsglasset, fulle av indre konflikter, men de var virkelig i mindretall. Det var den beste tiden, savner den .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå