Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. juli 2007 #1 Del Skrevet 14. juli 2007 Den siste tiden har det vært flere innlegg om mennesker som tar seg til rette i andres hjem. Gjester som tørker av seg sminke på vertskapets håndklær, middagsgjester som stjeler, foreldre som overlater ansvaret for barna til de som de besøker, og flere andre innlegg... I går fikk jeg høre av en venninne at en nabojente hadde satt seg ned ved dataen deres, logget seg på en chatteside, og begynt å chatte med vennene sine uten å spørre familien om lov til å bruke dataen, ja faktisk uten å bli invitert inn, siden familien satt ute sammen med et annet besøk... Andre som har opplevd morsomme eller irriterende episoder som følge av gjester som tar seg til rette i hjemmene deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 14. juli 2007 #2 Del Skrevet 14. juli 2007 Aldri opplevd noe av det du nevner i innlegget og heller ikke i nærheten av det heller. Og det er jeg gald for. De aller fleste har en viss folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 14. juli 2007 #3 Del Skrevet 14. juli 2007 Har hatt en del venner som har forsynt seg fra kjøleskapet, men jeg ser på det som hyggelig, da føler de seg som hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 14. juli 2007 #4 Del Skrevet 14. juli 2007 Har hatt en del venner som har forsynt seg fra kjøleskapet, men jeg ser på det som hyggelig, da føler de seg som hjemme. Det ville jeg også syntes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. juli 2007 #5 Del Skrevet 14. juli 2007 Har hatt en del venner som har forsynt seg fra kjøleskapet, men jeg ser på det som hyggelig, da føler de seg som hjemme. Det er å ta seg til rette hjemme hos meg. Å spørre/si: "jeg er sulten. Kan jeg ordne meg noe å ete?", er å føle seg som hjemme her. Om de trenger en tampong/bind, er det greit at de sier i fra da også. Om de leter seg fram på egen hånd føler jeg at de tar seg til rette. Jeg sier aldri nei, men jeg vil ikke at det skal bli en selvfølge at de kan gå i skap og skuffer, jeg vil ha muligheten til å si at det er greit/ikke greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 14. juli 2007 #6 Del Skrevet 14. juli 2007 Altså, det kommer jo litt an på. Sånn som eksempelet med nabojenta, hvis det for eksempel var bestevenninna til dattera i huset som er vant til å komme og gå som hun vil, hadde jeg ikke syntes det var en frekk oppførsel. Det kommer rett og slett an på relasjonen en har til vedkommende. Jeg hadde ikke blitt sur hvis søsteren min begynte å lete i baderomsskapene mine etter en tampong, hadde det vært kusina til venninna mi, derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettvenninnen Skrevet 14. juli 2007 #7 Del Skrevet 14. juli 2007 Har et eksempel med en gjest som helt spontant ville ta ut all maten av kjøleskapet mitt for å avrime kjøleskapet Skulle sikkert være grei, men jeg satte egentlig ikke noe pris på at en gjest skulle rote i mitt kjøleskap. Jeg ble litt muggen. Dessuten hadde jeg klart det helt fint selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. juli 2007 #8 Del Skrevet 14. juli 2007 Altså, det kommer jo litt an på. Sånn som eksempelet med nabojenta, hvis det for eksempel var bestevenninna til dattera i huset som er vant til å komme og gå som hun vil, hadde jeg ikke syntes det var en frekk oppførsel. Det kommer rett og slett an på relasjonen en har til vedkommende. Jeg hadde ikke blitt sur hvis søsteren min begynte å lete i baderomsskapene mine etter en tampong, hadde det vært kusina til venninna mi, derimot... Er ikke helt enig med deg. Jeg synes det er frekt å ikke spørre før en låner telefon, data, eller går i andres skap og skuffer uansett relasjon. Jeg spør foreldrene mine før jeg bruker deres telefon også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 15. juli 2007 #9 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg husker en poll vi hadde her inne tidligere, hvor spørsmålet var: Snoker du i skap og skuffer når du er på besøk hos andre og må låne badet/toalettet? De fleste svarte at de snoket i skap og skuffer på badet såvidt jeg husker. Lurer på om noen av dere som ser det som utrolig frekt av disse gjestene som tar seg til rette på forskjellige områder, er blant disse som snoker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #10 Del Skrevet 15. juli 2007 Er ikke helt enig med deg. Jeg synes det er frekt å ikke spørre før en låner telefon, data, eller går i andres skap og skuffer uansett relasjon. Jeg spør foreldrene mine før jeg bruker deres telefon også. Samme her - det skulle bare mangle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. juli 2007 #11 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg gir gjestene beskjed når de kommer om hva som er "snokbart". "Her er kjøleskapet, der er glass, bestikk og asjetter -og brødet ligger på benken. Det er bare å forsyne seg om dere blir sultne når jeg ikke er det. Bruk gjerne fasttelefonen, men ikke på telefonsamtaler til Australia....." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kathrine79 Skrevet 15. juli 2007 #12 Del Skrevet 15. juli 2007 Å komme for sent til middag hos venner, ha med den nye kjæresten som er vegetarianer og sette igang å lage sin egen mat når man har truffe disse menneskene en gang før syns jeg er å ta seg til rette... Da tror jeg heller jeg hadde spist litt før jeg kom og tatt litt av salaten som sto på bordet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 15. juli 2007 #13 Del Skrevet 15. juli 2007 Hadde ei svigerinne som var litt sånn, (sorry broder om du ser dette, men jeg vet du er enig ) Hun var litt sånn: "æ like det ikje, æ vil ha noe anna", og gikk i kjøleskapet for å finne noe anet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #14 Del Skrevet 16. juli 2007 Husker en gang jeg var på et møte på skolen og datteren min på 12 år var hjemme alene. Min bror kom på besøk mens jeg var borte og forskynte seg av kjøleskapet.Han stekte da de kotelettene vi skulle ha til middag og gnavlet opp disse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #15 Del Skrevet 16. juli 2007 Har heldigvis stort sett venner som ikke tar seg for mye til rette. At gjester som blir noen timer eller dager, kan forsyne seg av kjøleskapet, smøre seg brødskiver osv uten skriftlig tillatelse fra meg, ser jeg på som en selvfølge og noe som gjør det lettere å ha dem på besøk Eneste jeg irriterer meg over er en udelikat kamerat av samboern min - når han har vært på do er det nesten umenneskelig å gå inn der etterpå, faktisk så jeg av og til bruker en gammel utedo på eiendommen istedet... Skulle ønske han så dette selv og vasket/luftet, men han er dessverre ikke særlig oppegående på området Og jeg HAR irritert meg over folk som er på besøk hos meg, men sitter i mobiltelefonen mesteparten av dagen... Heldigvis har de vel vokst av seg dette nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #16 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg synes det bare er hyggelig at folk tar seg til rette hos meg, tar det som et kompliment. Problemet i denne tråden er vel snarere venner/bekjente/familie med dårlige manerer og lave sosiale antenner, men jeg kjenner ingen slike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Maiken_* Skrevet 18. juli 2007 #17 Del Skrevet 18. juli 2007 Hjemme hos meg er det bare og forsyne seg så lenge du er en god venn av meg De nærmeste vennene mine gjør det også men det er bare fordi at de vet at jeg syns det er greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 18. juli 2007 #18 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg synes det er stor forskjell på om man bor alene eller sammen med noen. Da jeg var alene var det kun et skap med private papirer som var "off-limit", alt annet var greit, og de fikk de beskjed om. Nå liker jeg ikke at andre leter seg fram i skuffer og skap på egen hånd. Ikke fordi jeg har så mye mer å skjule enn før, men fordi jeg respekterer mann og barns behov for privatliv. Og jeg ser heller ikke i andres skap og skuffer av samme grunn. På kjøkkenet, (i kjøleskapet) kan det finnes medisiner som er "utleverende", på badet kan det finnes remedier som de ikke ønsker at noen utenfor kjernefamilien skal se... Jeg husker en gang jeg spurte en venninne om å få låne et bind, og hun ba meg lete i et skap på badet. Sønnen hennes ble helt hysterisk da han hørte svaret hennes, og hun hentet det til slutt fram for meg. I etterkant fikk jeg vite at han ble hysterisk fordi i det skapet lå også nattbleiene hans, og han ville ikke at jeg skulle vite at han var 8 år og sengevæter... Og når det gjelder data og telefon er det normal folkeskikk å spørre om lov før en bruker den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanlis Skrevet 18. juli 2007 #19 Del Skrevet 18. juli 2007 Om gjestene mine går og henter seg mat, bestikk eller hva det måtte være er helt greit. Da kan jeg slapper mer av og slippe å løpe etter mat, kaffe osv. Men soverommet vårt synes jeg ikke gjester bør gå inn på, uten at vi har sagt det er greit. Det er privat. Jeg har noen venner som jeg også går og tar meg litt mat om jeg er sulten. Det er deilig å vite at man slipper å sitte å være sulten, og de jeg besøker synes det er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #20 Del Skrevet 18. juli 2007 Kan jeg ordne meg noe å ete? Hva er det for et slags ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå