Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Hvem er det som betaler meg lønnen når jeg går ut i svangerskapspermisjon? Det er vel ikke arbeidsgiver som må ut med disse pengene? (Er ansatt i et lite firma som ville ha store problemer med å lønne meg uten at jeg jobber.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver vil søke refusjon av trygdekontoret for utbetaling av fødselspenger. Dette følger samme prinsipp som ved sykdom. Du vil motta pengene fra arbeidsgiver, som på sin side vil få refundert dette beløpet.

Om du har ganske høy lønn - husker ikke beløpet i farten - kan det imidlertid være at du kunne få redusert din utbetaling den tiden du er i permisjon. Dette skyldes at det er en grense for refusjonsbeløpet (hver måned) til arbeidsgiver. Om din vanlige lønn er høyere enn refusjonsbeløpet kan arbeidsgiver redusere lønnsutbetalingen (fødselspengene) slik at det tilsvarer refusjonsbeløpet, mao at det ikke overskirder refusjonsbeløpet...

Ble kanskje litt mye dette her.

Håper du forstår. Det er jo tidlig på morningen ennå :wink:

Gjest Jannicke
Skrevet

God morgen!

Vil bare si at max refusjonsbeløp er 6G som tilsvarer en årslønn på

kr. 325 000,-.

Jannicke

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen arbeidsgivere foretrekker at du heller får pengene direkte fra Trygdekontoret i stedet for at arbeidsgiver betaler deg og får refundert fra Trygdekontoret. Jeg fikk det, mens jeg fikk det overskytende beløpet (dvs forskjellen mellom 6G og min vanlige lønn) direkte fra arbeidsgiver.

asa

Skrevet

Husk at du bare får feriepenger for 12 uker hos trygdekontoret og 10,2%. Så hvis du får 12 % feriepenger hos arbeidsgiver, og de synes det ok å betale ut fødselspengene for så å få refusjon av Trygdekontoret, så ville jeg valgt den løsninga. Da får du også feriepenger for hele perioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...