Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor mange timer sånn ca vil 10 000 skritt utgjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tur på 1,5 time i normalt tempo utgjør 10 000 skritt for meg iallefall. Tror man sier at 10 000 skritt er ca. 7 km.

Skrevet

Kommer vel an på skrittlengden også det vel?

Gjest Gjest
Skrevet
Kommer vel an på skrittlengden også det vel?

Selvfølgelig, regnes enkelt ut. Har du skrittlengde 60 cm må du gå 6 km, og har du skrittlengde 70 cm må du gå 7 km osv.

Men hvor lang tid det tar å gå 10000 skritt kommer jo an på tempoet og terreng.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg jobber på kontor og går til og fra bussen for å komme dit. I løpet av en dag fra morgen til kveld blir det ca 4.000 skritt. De 6.000 resterende må da tas som tur og da må man ut og gå i en time.

Hvis man velger å ta trappen istedenfor heisen, gå av/på bussen et stopp lenger vekk enn der man skal av vil man oppdage at dette fort har mye å si for hvor mange skritt man går "vanlig" pr dag.

Dette kan være noe å tenke på for de som har det travelt i hverdagen med barn og lignende og vanskelig å finne tid til å trene.

De 10.000 skrittene pr dag er forøvrig av helsemessige årsaker.

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråd her, men 10.000 skritt om dagen, er det en slags gylden regel altså? *nysgjerrig*

Skrevet
De 10.000 skrittene pr dag er forøvrig av helsemessige årsaker.

Aha! Skulle lest tråden nøyere ;)

Skrevet
Ikke meningen å kuppe tråd her, men 10.000 skritt om dagen, er det en slags gylden regel altså? *nysgjerrig*

Jeg har hørt at det du må går daglig for å "slippe" å trene i tillegg.

Skrevet
Jeg har hørt at det du må går daglig for å "slippe" å trene i tillegg.

Interessant! jeg er jo kjempeglad i å gå tur! Får investere i skritteller jeg også da :)

Gjest Fliss
Skrevet

Vi får mye uten at vi tenker over det .. idag har jeg hatt skritt-teller på meg bare for se hvor mye jeg går i det daglige når jeg ikke er på jobb. Hittil har jeg gått 3741 skritt ... det er en liten tur med hunden og gåing inne i huset ..

Nå skal jeg ut på tur med hunden - får se hva jeg havner på ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan dette virkelig erstatte trening? Hater å trene... Jeg føler at det er noe "kunstig" ved å løpe inne på tredemølle, eller sykle på ergomtersykkel. Det viktigste er vel å være aktiv... eller?

Gjest Fliss
Skrevet

For meg fungerer gå-turer helt ypperlig som trening .. Jeg har et helt kobbel av treningsapparater hjemme - men bruker de et par ganger så blir jeg lei .. Det eneste jeg aldri blir lei av det er å gå og å sykle .. det kan jeg gjøre i timevis :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Kan dette virkelig erstatte trening? Hater å trene... Jeg føler at det er noe "kunstig" ved å løpe inne på tredemølle, eller sykle på ergomtersykkel. Det viktigste er vel å være aktiv... eller?

Det kommer litt an på hva som er målet.

Hvis du aldri beveger deg i noen særlig grad, men tar bil eller buss og heis for alt du skal gjøre så kan det å erstatte noe av kjøringen/heisturene med å gå være en måte å forbedre helsen på. Som jeg sa tidligere: de 10.000 skrittene daglig er anbefalt av helsemessige årsaker.

Jeg vil også påstå at det å hekte på seg en skritteller for å se hvor mye man går og hvor lite som skal til for å ØKE det "lille" man går kan være en veldig god start på å begynne å trene.

Hvis målet er å gå ned i vekt kan det være lurt å også trene styrke. Styrketrening øker muskelmassen i kroppen og større muskulatur gir økt forbrenning. Det er mange forskjellige måter å gjøre det på og du bør finne en måte som passer deg.

I tillegg til styrke bør du gjøre såkalt kardiotrening og det er ingen grunn til at ikke denne kan være i form av en gåtur. Bare pass på at det blir lang nok tur 35-40 minutter og hardt nok (du skal gå så hardt at du akkurat såvidt klarer å holde en samtale gående).

Men hvis du ikke trener i dag og trenger motivasjon vil jeg påstå at skritteller er en rimelig investering for å komme i gang. Jeg har aldri vært borti noe mer motiverende noen gang.

Endret av Blondie65
Skrevet

*hekter på seg skritteller og setter i gang* :)

• 15 år senere...
Skrevet

Ca. 2 timer

Anonymkode: ef028...cc8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ca. 2 timer

Anonymkode: ef028...cc8

Du trakk fram en 15 år gammel tråd for å skrive "Ca. 2 timer" 😅

Anonymkode: cfdc5...2ef

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gjest Skya skrev (På 14.7.2007 den 11.33):

En tur på 1,5 time i normalt tempo utgjør 10 000 skritt for meg iallefall. Tror man sier at 10 000 skritt er ca. 7 km.

En tur på 1,5 time i normalt tempo er ca 5000 skritt for meg. Men du har kanskje veldig korte ben eller noe?

Anonymkode: d0283...47d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En tur på 1,5 time i normalt tempo er ca 5000 skritt for meg. Men du har kanskje veldig korte ben eller noe?

Anonymkode: d0283...47d

Så du går dobbelt så sakte bare fordi bena er lengre?

Anonymkode: 5ab54...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...