Havfrua Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har endel eggeplommer i fryseren og har lyst til å lage hjemmlaget iskrem. Er det noen som har noen gode oppskrifter å dele med meg?
Drua Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Linker til Arkanas oppskrift jeg: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=&...t&p=4356763
skrue Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 Har du ikke iskremmaskin (det har ikke jeg heller, man skal kjøpe en enkel ganske snart), så må røren avkjøles i fryser. Det er da vikitg at du rører om røren hver halvtime helt til den er stiv - det kan ta en hel dag - for å forhindre at du får iskrystaller i isen (slik som du får når du setter inn iskrem i fryseren etter at den har stått utenfor en stund). Jeg har pleid å bruke 50-50 helmelk og fløte, men jeg har en mistanke om at det blir bedre med mer fløte slik Arkanas oppskrift sier. Røren skal varmes opp til 80 grader. Ikke mer. Bruk elektronisk steketermometer om du har. Lett å måle. Laget en std vaniljeis ala Arkanas oppskrift for noen uker siden der jeg blandet inn ristede hasselnøtter og sjokoladepletter. Det ble veldig godt.
Gjest Alou Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har en som er "lett" både å lage og kalorimessig. 8 eggeplommer, 6 ss melis, ca. 500gr bringebær/jordbær, 500gr (2 bokser) vanilje kesam. Denne er nydelig, men ikke for søt. Husk å røre jevnlig de første timene den står i fryseren.
kathrine79 Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Denne iskaken syns jeg er veldig god. Det er eggehviter i bunnenher da, men den kan kuttes ut, og servere isen med friske syrlige bær. Daim iskake Bunn: 100 g hasselnøtter 1, 5 dl sukker 3 eggeplommer Eggehvitene piskes lett, ha så i sukkeret og stivpisk. Ha i nøttene, halparten malt og halvparten hakket. Har i smurt springform med bakepapir, stekes i 60 min ved 150 grader. Is: 5 eggeplommer 100 g sukker 3 dl fløte 1 dobbel daim Pisk eggedosis av egg og sukker. Fløten stivpiskes uten sukker og blandes i eggedosisen. Hakk daimen og bland i. Ha over bunnen og sett i fryseren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå