Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har nettopp involvert meg med en som forteller at han har kjønnsherpes (Det har ennå ikke kommet så langt at vi har hatt sex). Må nok innrømme at jeg vet så utrolig lite om denne sykdommen, så derfor lurer jeg på om det er noen andre her som har en partner med herpes? Hvordan gjør dere det for å unngå smitte? forhåndsregler?
lulle Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Du trenger ikke bekymre deg for dette. Viktig at partneren din følger litt med. Når det er utbrudd, bruker dere kondom. Utbruddene går som regel over etter 3-5 dager.
Gjest Gjest_Revenka_* Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 Litt usakelig kanskje, men så flott at han forteller det! Det er ikke alle menn som gjør det, og ei venninne av meg ble smittet. Der hadde ikke mannen så mye som nevnt det.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #4 Skrevet 14. juli 2007 Hei, jeg har kjønnsherpes selv, så jeg tenkte jeg kunne svare deg litt her. For det første, til alle som leser: Herpes er ikke farlig! Det er som Lulle sier ingen grunn til bekymring, så lenge parteren din er ærlig med deg og følger litt med. Hvis han har hatt herpes en stund, så bør han vite hva slags symtomer han skal være obs på i forkant av et utbrudd. Det begynner som regel med litt prikking og sviing. Deretter utvikles små blemmer. Det er først når disse blemmene sprekker til væskende sår at viruset kan smitte. Da bør dere ikke ha sex. Det er nemlig ikke helt riktig at man kan være helt trygg så lenge man bruker kondom når det gjelder herpes, fordi sårene kan sitte på steder som ikke dekkes av kondomet. Jeg har hatt herpes i flere år nå (antall utbrudd har redusert seg kraftig, nå har jeg ikke hatt noe utbrudd på halvannet år), og aldri smittet noen (vel, ihvertfall ikke som jeg vet!). Men jeg har vært veldig åpen om situasjonen når jeg har vært inne i lange forhold og kjent nøye etter på kroppen min. Det skal sies at jeg merker det veldig godt når jeg får et utbrudd, jeg kjenner igjen symptomene med en gang. Jeg vet ikke om alle er like "heldige" sånn sett som meg, kanskje er det annerledes for menn? Jeg ble smittet av en mann som påstod i etterkant at han ikke visste at han var smittet. Kan godt være han løy, det var en ons som jeg ikke har noen grunn til å stole på. Spør kjæresten din litt om det, om han kjenner symtomene når de kommer. Jeg har også lest at hver tredje voksne nordmann faktisk er smittet med viruset, flesteparten av dem får aldri utbrudd, og de er dermed er lykkelig uvitende om situasjonen Lykke til med det nye forholdet! Synes det er kjempeflott at han er så åpen om dette Lover godt
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Takk for svar! Jeg setter veldig pris på at han forteller meg dette, spesielt siden han var så utrolig redd for at jeg skulle gå fra ham når han fortalte det. Men det kunne ikke falle meg inn når jeg har møtt en så utrolig flott mann. (jeg må skynde meg å snappe ham opp før alle andre ser hvor bra han er ) Men er det sånn å forstå at han ikke smitter i de periodene han ikke har utbrudd? Jeg vil gjerne ha et godt samliv med ham, og jeg tenker spesielt på hvordan det blir om vi bestemmer oss for å få barn ol. Da må man jo nødvendigvis ha sex uten kondom
Hildegard Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 Jeg tror ikke at hver tredje voksne nordmann er smittet av herpes 2...... Svært mange som har herpes 1, som forårsaker forkjølelsessår, kanskje det er det du mener.
lulle Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Takk for svar! Jeg setter veldig pris på at han forteller meg dette, spesielt siden han var så utrolig redd for at jeg skulle gå fra ham når han fortalte det. Men det kunne ikke falle meg inn når jeg har møtt en så utrolig flott mann. (jeg må skynde meg å snappe ham opp før alle andre ser hvor bra han er ) Men er det sånn å forstå at han ikke smitter i de periodene han ikke har utbrudd? Jeg vil gjerne ha et godt samliv med ham, og jeg tenker spesielt på hvordan det blir om vi bestemmer oss for å få barn ol. Da må man jo nødvendigvis ha sex uten kondom Han smitter ikke når han ikke har utbrudd. Det er lettere å sjekke hos gutta.. hehe, og mange får utbruddene på samme sted hver gang. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #8 Skrevet 14. juli 2007 Men er det sånn å forstå at han ikke smitter i de periodene han ikke har utbrudd? Jeg vil gjerne ha et godt samliv med ham, og jeg tenker spesielt på hvordan det blir om vi bestemmer oss for å få barn ol. Da må man jo nødvendigvis ha sex uten kondom Herpes, smitter kun under utbrudd, ja. Så hvis partneren din merker utbruddene godt sine er det forholdsvis enkelt å unngå å bli smittet. Jeg tror ikke at hver tredje voksne nordmann er smittet av herpes 2...... Svært mange som har herpes 1, som forårsaker forkjølelsessår, kanskje det er det du mener. Hver fjerde er det visst. Fra Lommelegen.no: "Kjønnsherpes er svært vanlig: en fjerdel av alle 30-åringer er infisert, men få har hatt symptomer". Dessuten har legen min fortalt meg at Herpes 1 også kan smitte til kjønnsorganene. Han smitter ikke når han ikke har utbrudd. Det er lettere å sjekke hos gutta.. hehe, og mange får utbruddene på samme sted hver gang. Lykke til Jepp. Jeg får utbruddene mine på samme sted hver gang, og som jeg har nevnt i tidligere innlegg merker jeg utbruddene veldig godt når de kommer, også i forkant av at blemmene sprekker. Hos de fleste blir utbruddene mindre hyppige etter som årene går og til slutt kan de forsvinne helt. Jeg håper dette nå er tilfelle hos meg i og med at jeg ikke har hatt noe utbrudd på halvannet år. Uansett er det ikke noe særlig pes, bare en ting man må være klar over og oppmerksom på. Masse lykke til, hold godt fast i ham du! Han virker som en bra fyr
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Her er link til den artikkelen på Lommelegen.no. Den var igrunnen veldig informerende: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322107 Ser ut som om kondom beskytter helt når det er mannen som er smittet, i og med at menn får utbrudd kun på penishode og ved forhud. Kjekt å vite!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå