Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt rart at stipendsummen skal være lik til alle studenter. Jeg mener; å studere i Oslo er ikke det samme som å studere i en liten by. Jeg er oppvokst et sted som har en høyskole med flere studier. Her studerer flere av mine venninner. Boligprisene i denne byen og byene/kommunene rundt kan ikke sammenlignes med prisene i Oslo. Vi har kjøpt en leilighet i hovedstaden til 2 mill og har 1, 5 mill i lån på det. Allikevel må jeg betale MER enn mine venninner gjør for leiligheten, kun til borettslaget. Så kan man jo bare begynne å plusse på nedbetaling av lån osv....

I tillegg er det dyrere med kollektivtrafikk osv.

Er det rettferdig at alle skal få like mye økonomisk støtte, uansett hvor man studerer? Burde ikke denne ordningen vært behovsprøvd?

Endret av Alou
Videoannonse
Annonse
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

På en måte, på en måte ikke.

Jeg tror ikke det hadde vært så mange som hadde valgt å studere på små steder hvis man fikk mye mer penger hvis man studerte i Oslo eller andre store byer.

Skrevet
På en måte, på en måte ikke.

Jeg tror ikke det hadde vært så mange som hadde valgt å studere på små steder hvis man fikk mye mer penger hvis man studerte i Oslo eller andre store byer.

Det er forsåvidt et godt agument. Men her som jeg bor da, for eksempel er egentlig et veldig populært sted å studere og er en kjent studentby i Norge, men allikevel er boligprisene noe helt annet enn Oslo og andre av de største byene.

Jeg kan forstå at det kanskje kan ha visse "bivirkninger" og at det kan være vanskelig å gjøre noe med ordningen, men jeg synes det er urettferdig at jeg må ha mye jobb ved siden av studiet for å ha salt til maten mens mange av de jeg kjenner lever godt kun på stipendet(og lånet).

Skrevet
Jeg synes det er litt rart at stipendsummen skal være lik til alle studenter. Jeg mener; å studere i Oslo er ikke det samme som å studere i en liten by. Jeg er oppvokst et sted som har en høyskole med flere studier. Her studerer flere av mine venninner. Boligprisene i denne byen og byene/kommunene rundt kan ikke sammenlignes med prisene i Oslo. Vi har kjøpt en leilighet i hovedstaden til 2 mill og har 1, 5 mill i lån på det. Allikevel må jeg betale MER enn mine venninner gjør for leiligheten, kun til borettslaget. Så kan man jo bare begynne å plusse på nedbetaling av lån osv....

Er det rettferdig at alle skal få like mye økonomisk støtte, uansett hvor man studerer? Burde ikke denne ordningen vært behovsprøvd?

Jeg stusser litt når jeg leser innlegget ditt, Alou. Mener du at jeg skal bidra til at du opprbeider deg formue med mine skattepenger? :overrasket: Det er nemlig det du gjør når du betaler ned på lån, og ja, jeg syns du skal jobbe for de pengene! Du kan ikke forvente å ha råd til å kjøpe leilighet når du er student. Nå du sammenligner deg med "de du kjenner", tar du da i beraktning om de har kjøpt leilighet eller ikke? Det er ganske vesentlig i denne saken!

Dessuten uthevde jeg en setning... Slik jeg har oppfattet det så er kollektivtrafikken billigere i Oslo enn mange andre steder i landet. Et studentkort koster kr 430, i Oslo mot kr. 450,- i Kristiansand, Bergenfra kr 400,- til kr. 570,- , Tromsø kr. 450,-, Stavanger fra kr. 320,- til kr. 700,-

Gjest Fliss
Skrevet

Du velger jo selv hvor du vil bo. Dessuten så har du mange fordeler som dine venninner kanskje ikke har .. du har en bolig som stiger mer i verdi og du vil mest sannsynlig få en bedre betalt jobb .. På min forrige arbeidsplass så var det en kjensgjerning at lønningene for de på Oslo-kontoret lå en god del over våre lønninger .. Da var det snakk om likt arbeid i det samme firmaet .. bare på to forskjellige steder i landet.

Gjest Gjest_Ada_*
Skrevet

Må bare si meg enig med Brunhilde. Hvorfor i alle dager skal det være differensiert etter hvor mye du har i husleie i måneden? Skal en som nøyes med en trang hybel "svi" for det mens en som flotter seg med stor leilighet, vinne på det?

Jeg forstår ikke helt hvorfor du prater om stipend her. Tenker du på studielån? Stipend er jo bare en liten sum pr fag som du får ettergitt på studielånet når du består eksamen.

Og tro meg, for 20 år siden var det svært uvanlig at studenter kjøpte leilighet før de var ferdig å studere og hadde fått jobb. At tiden har endret seg slik at alle syns de "må" kjøpe leilighet med en gang så ikke ei krone går til "hushaien" men skal nedbetale ditt eget boliglån, synes jeg er en rar holdning. Jeg kjøpte min første leilighet for ti år siden, som 30 åring. Og jeg har vært tilfreds med å leie inntil det.

Jeg lurer på om dagens studenter er for bortskjemt jeg?

Men tilbake til temaet. Hvis du ser litt lengre enn egen navle, håper jeg du skjønner at ordningen er rettferdig nok som den er idag, hvor alle får likt.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Det er uansett ikke vanlig at studenter har råd til å kjøpe seg leilighet til to millioner, nei. I hvertfall ikke alene, eller i tilfeller hvor begge er (fulltids)studenter.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig med de andre her. Ser ingen grunn til at de som studerer i Oslo skal få mer lån/stipend.

For det første har vi i Norge en aktiv distriktspolitikk, vi ønsker at hele landet skal være bebodd. Man får feks slettet en del av studielånet hvis man bosetter seg i finnmark og nord-troms. Hvis stipendordningen i større grad oppfordret folk til å bo i Oslo i studietida vil det være enda vanskeligere å få folk til å flytte til distriktene siden de fleste etablerer seg i løpet av studietida.

Dessuten er lønningene høyere i Oslo enn andre steder i landet, også for deltidsjobber. Det opplevde iallefall jeg. Og de fleste studenter har deltidsjobb og sommerjobb i løpet av studiet.

studentsamskipnaden tilbyr billige studenthybler, prisene ligger langt under det private markedet. Men problemet er jo at studentene ikke synes standarden er høy nok. Jeg bodde på studentby gjennom hele studietida, og prisen tilsvarte stipendet. Men da måtte jeg dele kjøkken og bad med andre. Dette er ikke bra nok for studentene lenger, de har problemer å leie ut dissse hyblene til nordmenn. Når samskipnaden nå bygger nye eller pusser opp hyblene blir de bygget med egne bad og høyere standard, det betyr at det blir færre hybler enn hvis standarden hadde vært litt lavere.

TS snakker om økning av stipendet. Det vil uansett ikke skje, stipendet er det samme for alle, det er heller lånesummen som de øker. Feks får de som går på privatskole og må betale skolepenger mer lån, men de får ikke mer stipend.

Og til sist vil jeg si at jeg unner de som bor i utkantene litt mer å rutte med. Distriktspolitikken viser jo at selv ikke økonomiske intensiver fører til at flere vil bo i distriktene. Jeg er villig til å betale ekstra for å bo i Oslo.

Og studenter må da så absolutt ikke kjøpe bolig. Det lureste er å bo på studenthybel, jobbe ved siden av og legge av egenkapital så kan man kjøpe bolig når man har fått fast jobb. Det er fullt mulig å spare penger på konto når man er student, det gjorde jeg som student siden jeg hadde jobb ved siden av :)

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at oslostudenter skal få mer stipend enn andre, og jeg blir selv student her til høsten. Det er faktisk helt frivillig hvor man ønsker å studere, og hvis man er opptatt av å bo billig bør det være ganske åpenbart at Oslo er et dårlig valg.

Som andre sier, er det heller ingen menneskerett å kjøpe bolig mens man studerer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med Brunhilde og flere her. Har selv studert i både Oslo og og distriktet, og klart meg greit økonomisk begge steder. Det finnes faktisk relativt rimelige hybler i Oslo også, om man gidder å bo litt utenfor sentrum - akkurat som hybler i distriktet er billig nettopp pga beliggenheten. Om man har leilighet til 2 mill/lån på 1,5 mill som student representerer man ikke akkurat gjennomsnittsstudenten selv om man har samboer/mann som jobber - samboern og jeg har knapt råd til et slikt lån nå selv om begge jobber fullt - og jeg synes absolutt ikke man skal få stipend etter hvor høy husleie man har.

Behovsprøvd - det er jo mange behov... Egen formue (blir allerede regnet med), bidrag fra foreldre/andre slektninger, om man har deltidsjobb, utgift til bil eller kollektivtransport og husleia. Og reisevei hjem i ferier; reisestipendet er jo kuttet for studenter over 25 år, så å reise hjem fra distriktshøyskolen er ikke særlig billig når det ikke er en konkurranseutsatt strekning. Rettferdig/urettferdig - hvilke faktorer føles urettferdige for hvem?

Hvordan skal Lånekassa vurdere alt dette? Og hva vil merkostnadene bli for administrasjon? Det er jo også en av grunnene til at ordningen er "flat", men ikke den eneste.

Skrevet

Du har råd til å kjøpe leilighet i Oslo som student -- og så kommer du her og syter om dårlig råd, og føler deg berettiget til å motta ennå mer av andres skattepenger?

Gjest Gjest
Skrevet
Om man har leilighet til 2 mill/lån på 1,5 mill som student representerer man ikke akkurat gjennomsnittsstudenten selv om man har samboer/mann som jobber -

Takk!! For her var det mye anngrep!!

Til dere andre: Studenter nå til dags blah blah! Hva vet dere egentlig om gjennomsnittsstudenten? Jeg har bodd i studentboliger, bodd hjemme, jobbet vedsiden av og jeg er student fortsatt. Jeg har ikke lån på 2 mill. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvordan dere levde som student, men mitt liv er i allefall ikke et liv i luksus. Men hadde jeg hatt mulighet ville jeg kjøpt hus eller leilighet. Med foreldre som kausjonister etc. Skjønner godt de som gjør det! Er det nødvendig å anngripe henne fordet?

Gjest Gjest
Skrevet
Takk!! For her var det mye anngrep!!

Til dere andre: Studenter nå til dags blah blah! Hva vet dere egentlig om gjennomsnittsstudenten? Jeg har bodd i studentboliger, bodd hjemme, jobbet vedsiden av og jeg er student fortsatt. Jeg har ikke lån på 2 mill. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvordan dere levde som student, men mitt liv er i allefall ikke et liv i luksus. Men hadde jeg hatt mulighet ville jeg kjøpt hus eller leilighet. Med foreldre som kausjonister etc. Skjønner godt de som gjør det! Er det nødvendig å anngripe henne fordet?

Nei, men hvis hun synes hun skulle hatt mer stipend fordi det er dyrt å KJØPE leilighet eller bo midt i Oslo som student, synes vel flere av oss at hun ønsker seg vel mye.

Skrevet
Er det nødvendig å anngripe henne fordet?

I og med at hun synes at dine og mine skattepenger skal betale for hennes boliginvestering, så synes jeg faktisk det er ganske velfortjent.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tenker at selv det å studere i Oslo er et valg. Hvis man vil prioritere å bo bedre eller å gå masse ut på byn, så kanskje man rett og slett må studere i en annen by. Hvis drømmestudiet kun fins i Oslo, så er det kanskje viktigere enn alt det andre, og man må innrette seg deretter. Man har også mulighet til å jobbe ved siden av. Selv om det er slitsomt, så syns jeg det er mer rettferdig enn at man kan risikere å lokke studentene bort fra de små stedene.

Skrevet

Jøss :overrasket:

Jeg har og valgt å kjøpe hus sammen med kjæresten, men det er et billigere enn leiligheten til TS! Og vi lever knagert nå, men det er da vårt valgt. Jeg vet at jeg må ut med mer penger en mine medstudenter som "bare" leier leilighet. Kan jo ikke akkurat sutre til dem om det, jeg har faktisk tatt meg råd til et hus.

Tror nok lånekassen hadde fått et lite problem visst dem skulle behandla søknadene etter hvor man bor, for hva med de da som har foreldre som bor i oslo og man fremdeles bor hjemme? Skal de da leve i DEN luksusen. For man kan vel ikke gjøre forskjell på de som er i oslo!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Tror nok lånekassen hadde fått et lite problem visst dem skulle behandla søknadene etter hvor man bor, for hva med de da som har foreldre som bor i oslo og man fremdeles bor hjemme? Skal de da leve i DEN luksusen. For man kan vel ikke gjøre forskjell på de som er i oslo!

De som bor hos sine foreldre får ikke stipend.

Gjest *kosejoker*
Skrevet (endret)

Enig med de ovenfor her, det er en vesentlig forskjell på det å leie og kjøpe seg et sted å bo. Lånekassen-ordningen er vel utformet i forhold til leie? Eller er jeg helt på jordet nå?

Jeg begynner i allefall å studere om en måneds tid, og jeg har fortsatt ikke funnet meg bolig, men jeg har i det minste skjønt at studentlivet ikke er noe luksusliv og at det er mitt eget valg! Kan ikke skjønne at andre mennesker skal behøve å betale mer for at jeg skal bo fint. Joda, det hadde vært helt supert å ha en stor og fin, moderne leilighet, men det håper jeg da at jeg klarer å spare meg til når den tid kommer - ikke at andre skal betale mer for min lykke! :overrasket:

Endret av *kosejoker*
Skrevet

Kan ikke si meg annet enn enig med de andre her. En borettslagsleilighet er et dårlig valg som student. Du har selv valg den leiligehten og kunne valgt et billigere alternativ, gjerne litt mindre sentralt. Det er jo akkurat det de som studerer utenfor de største storbyene har gjort, valgt seg et mindre sentralt alternativ.

Jeg mener ikke at lånekassen skal forskjellsbehandle for å finansiere at noen velger å bo sentralt (i storby) eller velger å studere sentralt.

Stdentlivet blir slik man selv velger det, velger man det ver lukseriøse alternativet så er ikke dette lånekassens annsvar.

Jeg mener derimot at det burde være mulig å velge å motta noe mer i lån enn slik ordningen er nå. Selv kunne jeg ønske å motta lån også om sommeren, og mener mulighet for det burde eksistere for dem som ønsker det.

Skrevet

Jeg er delvis enig med trådstarter. Ikke med at man skal ha råd til å kjøpe seg leilighet i 2 mill-klassen, men at det er ekstremt mye dyrere å studere i Oslo enn på mindre steder. Jeg måtte studere i Oslo, for det var der skolen lå. Snudde på hver eneste krone de årene jeg studerte. Jeg fikk heldigvis hjelp hjemmefra til å kjøpe bolig, men skolevenner bodde i kollektiv med 5-6 personer og betalte fra 4000 kr pluss strøm. Ikke mye igjen av de 6000 man får i måneden da. Og når månedskort koster 600, er det enda mindre.

Venner av meg som ble boende hjemme, i en liten by, hadde god råd, for de slapp unna med ca halvparten i boutgifter. Og når endel av dem igjen opererte med fiktiv adresse og likevel fikk stipend, kunne de betale ned en stor del av studielånet etter de var ferdig å studere (penger de hadde hatt i aksjefond). Veldig kjipt å vite for oss som studerte i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...