Gå til innhold

Dere som alt er gift,

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kirken.no har de liggende ute hele vigselsliturgien. Der er det på flere steder 2 eller 3 alternativer, f.eks. inngangsord, ekteskapsinngåelsen, ringoverrekkelse, forbønn og velsignelse.

Mitt spørsmål er da: spør presten hvilke versjoner dere vil ha eller bestemmer presten enerådende over alt unntatt ekteskapsinngåelsen og ringoverrekkelsen?

Vi har ihvertfall gått igjennom hele liturgien og har en klar formening om hvilke varianter vi ønsker, samt også hvilken skriftlesning vi ønsker at presten skal ha (ingen i familien skal delta aktivt der).

Er det noen som har tent lys i kirken?

Har dere da hatt et lys hver som dere tenner et sammen med og så blåser ut de opprinnelige, eller kan man få tenne lys for kjære som ikke lenger er med oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk et skjema der vi valgte alle delene av sermonien.

Det virker som det er fritt frem for det meste. Er nok bare å spørre så ordnes det. Kommer vel litt an på presten da...

Hørte om et par som hadde en ABBA-låt som inngangsmasj og U2 som utgangsmarsj.

Det med å tenne lys for de døde tror jeg hører lysmessen til, men det kan kanskje gjøres i bryllup også...?

Skrevet

Presten sendte oss hele vielsesrutualet med alle alternativer, samt en liste over salmer og bryllupsmarsjer (vi kunne velge andre salmer også da, men disse var de som ble endel brukt i bryllup).

Sammen med disse papirene fikk vi med et skjema hvor vi kunne fylle inn musikkvalg og hvilke av alternativene til vielsesritualet vi ville ha. Dette tok vi med oss til samtalen og gikk igjennom det hele med presten.

Vi er forøvrig veldig fornøyde med tildelingen av prest. Det er en kvinne i femtiårene som bare utstålte varme og godhet. Hun var veldig glad for de valgene vi hadde gjort, og på slutten av samtalen utbrøt hun: "Dere mener virkelig dette dere, at det er for resten av livet!" Kan jo lure på hvilke brudepar hun har hatt samtale med før..

Gjest Gjest_tingelang_*
Skrevet

Vi var i samtale med presten hvor han gikk gjennom steg for steg av seremonien. Hadde på forhånd tatt ut liste for forslag på salmer,skrifter og høysang som var foreslått.. og funnet de som vi likte og kunne tenke oss. Så da han spurte om dette var vi godt forberet,, og ble godt mottat hos han. Inngangsmarsj er bestemt og avgjort, men utgang er ikke avgjort. Må ta en tlf. til organist til uka. Har da veldig lyst på Tommy Nilsson med ôppna din dør... håper det ordner seg... vi gifter oss 21.07.07

Presten sendte oss hele vielsesrutualet med alle alternativer, samt en liste over salmer og bryllupsmarsjer (vi kunne velge andre salmer også da, men disse var de som ble endel brukt i bryllup).

Sammen med disse papirene fikk vi med et skjema hvor vi kunne fylle inn musikkvalg og hvilke av alternativene til vielsesritualet vi ville ha. Dette tok vi med oss til samtalen og gikk igjennom det hele med presten.

Vi er forøvrig veldig fornøyde med tildelingen av prest. Det er en kvinne i femtiårene som bare utstålte varme og godhet. Hun var veldig glad for de valgene vi hadde gjort, og på slutten av samtalen utbrøt hun: "Dere mener virkelig dette dere, at det er for resten av livet!" Kan jo lure på hvilke brudepar hun har hatt samtale med før..

Skrevet

Jeg har vært med i ett bryllup der de tente ett lys for ett familiemedlem som hadde gått bort.

Jeg syns det er en fin handling, hvis man har mistet ett nært familiemedlem. Det er jo å ta den døde "med" seg videre i livet, på en positiv måte.

Lykke til med bryllupet, håper der får en fin og minnerik dag :dagens-rose:

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger, og takk SMS :)

Skrevet

Vi hadde ikke noe skjema, og snakket ikke om dette praktiske på samtalen med presten i det hele tatt...

Vi gjennomgikk dette med salmer, inngang og utgang, tekster, ring, kyss, "Ja" eller "gjenta etter meg" etc på generalprøven, og han bare noterte seg hva vi ville ha.

Vi hadde lystenning, men en litt annerledes lystenning enn det vi vr forespeilet. Opprinnelig da vi var i kirkqa for en stund siden forklarte han at vi kunne tenne et lys i den store staken som står ved døra, på vei ut av kirka. Da skulle vi ta et lys sammen, tenne det vha det store i midten, og det skulle stå der og brenne, ikke for noen døde, men for oss og vårt ekteskap.

Men da vi var på generalprøven hadde de fått en ny stake, som står helt fremme i kirka, rett nedenfor trappa opp til der brudeparet sitter under vigsel, og alteret og sånn. Der tente min forlover et lys for oss, rett etter at vi var viet (dvs, hun ordnet kjolen min, tente lys, og så satte vi oss) Det var et lys for OSS og vårt ekteskap, ikke for de døde.

De døde hadde vi forsåvidt likevel med oss i bryllupet, ved at presten kort nevnte det i åpningsordene, det at vi de siste to årene har mistet fire besteforeldre (og jeg har mistet en onkle også), men lyset, det var for glede denne dagen, ikke for de døde.

Men, om man ønsker det, så er det sikkert mulig det også.

Skrevet

vi tente vært vårt lys når vi giftet oss... (dette var jo i utlandet)

og presten spurte ikke om hvilken "versjon" vi ville ha.

var bare en standard en der vi giftet oss

Skrevet

Vi hadde ingen samtale med presten der vi snakket om oss. Men det var kanskje for at presten kjenner meg litt fra før? Vi snakka om det praktiske, hvordan, hvem og sånt. Så trente vi litt. Dersom det var alternative måter å gjøre ting på fikk vi velge, og salmene hadde vi valgt fra før, så han bare godkjente dem. Det samme gjorde han med teksten vi hadde valgt. Denne leste ene søstra mi.

Skrevet
På kirken.no har de liggende ute hele vigselsliturgien. Der er det på flere steder 2 eller 3 alternativer, f.eks. inngangsord, ekteskapsinngåelsen, ringoverrekkelse, forbønn og velsignelse.

Mitt spørsmål er da: spør presten hvilke versjoner dere vil ha eller bestemmer presten enerådende over alt unntatt ekteskapsinngåelsen og ringoverrekkelsen?

Vi har ihvertfall gått igjennom hele liturgien og har en klar formening om hvilke varianter vi ønsker, samt også hvilken skriftlesning vi ønsker at presten skal ha (ingen i familien skal delta aktivt der).

Er det noen som har tent lys i kirken?

Har dere da hatt et lys hver som dere tenner et sammen med og så blåser ut de opprinnelige, eller kan man få tenne lys for kjære som ikke lenger er med oss?

Hadde en samtale med presten der vi bestemte hva vi ville ha, de har en bok hvor alle alternativene er beskrevet, vi fikk låne hans slik at vi kunne se litt på det... vi bestemte også hva vi ville ha av skriftlesning og hvilken variant av fader vår osv. vi ønsket ( gammel elelr ny) følte vel at vi bestemte det meste og at det ble personlig... vi tente lys for vår kjære etter vielsen, bare vi to, men kunne ha gjort dette under vielsen hvis vi ville, men regnet med at det var nok som kunne få oss til å gråte den dagen uten det også, men var veldig fint å gjøre det etterpå også, som ektepar.... hva med å ringe å høre med presten så får du svar på de tingene du lurer på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...