Devana Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Nå skal vi snart flytte og skal vaske ordentlig før leieboerne flytter inn. Det står møbler igjen i leiligheten. Hvordan vasker jeg enklest/lettest mulig rundt omkring? Noen tips til vaskemidler osv..? Eller lønner det seg like greit å leie noen til å vaske denne ene gangen? Pleier det å bli dyrt? Det er snakk om en 73 kvm leilighet.
Arkana Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 Det er svært ulike priser for flyttevask av leilighet fant vi ut da vi flyttet for et par måneder siden. Vi hadde en 52 kvm leilighet og fikk tilbud på alt fra 1800 (Oslo Renholdskompani) til 5000 kroner (CityMaid). Vi valgte de billigste og selv om vi måtte be dem komme tilbake en gang fordi alt ikke var helt som det skulle ble vi fornøyd og syntes det var vel anvendte penger for å slippe den fæle jobben selv. Flyttevask har jeg gjort selv én gang, og aldri mer, samme hva det koster.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Såfremst det ikke ligger tykke lag med fett og skitt så er det ingen sak å vaske selv. Brukte to timer på å vaske ut leiligheten vi solgte i fjor (55 kvm), og det var fort gjort med salmiakk og zalo, mikrofiberkluter og vanlige engangskluter.
Devana Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2007 Hmm...Kanskje jeg skal prøve å vaske selv og se i hvert fall. Det tar forhåpentligvis ikke all verdens tid takk for svar
Arkana Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 (endret) Jeg har vanskelig for å tro at man kan vaske en hel leilighet (selv en som er relativt ren) på to timer (alle vaskebyråer vi var i kontakt med regnet forøvrig 4-5 timer). Det kan umulig ha vært en god jobb. Vi snakker absolutt alle overflater, inni og oppå skap, vegger, tak, vinduer, gulv, dusj/badekar, toalett og vask. Absolutt alle kriker og kroker. Vi brukte betydelig lenger tid enn to timer da vi vasket ut vår første leilighet (omtrent samme størrelse) og den hadde vi ikke bodd i ett år engang og hadde ikke oppsamlet støv eller fett og jeg regner med selv som svært effektiv. Endret 14. juli 2007 av Arkana
Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 (endret) Vi vasket veldig godt og fikk skryt for utvasken av både megler og kjøper ved overtakelse. Vasket alle skap, vegger, tak, ventilatoren samt hele badet. Men så har jeg jo en fortid som stuepike, så jeg har vel mer trening enn de fleste når det gjelder effektiv vask. Men nå skulle vel ikke denne tråden handle om meg, poenget er at en fint kan gjøre det selv og heller kjøpe noe fint til den nye plassen man skal bo for pengene man sparer Endret 14. juli 2007 av KATTAstrofe
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 (endret) Vi vasket veldig godt og fikk skryt for utvasken av både megler og kjøper ved overtakelse. Vasket alle skap, vegger, tak, ventilatoren samt hele badet. Men så har jeg jo en fortid som stuepike, så jeg har vel mer trening enn de fleste når det gjelder effektiv vask. Men nå skulle vel ikke denne tråden handle om meg, poenget er at en fint kan gjøre det selv og heller kjøpe noe fint til den nye plassen man skal bo for pengene man sparer Så dere var to og brukte 2 timer - det tilsvarer 4 timer det. Er forøvrig enig i at de som vet hva de gjør nok vasker raskere. Nå leier jeg og når jeg flytter mellom leide leiligheter pleier jeg å spørre husvert hva de skal gjøre med leiligheten etterpå. Som regel tenker de å male og da vasker ikke jeg vegger. Når man skal selge må man vaske ordentlig ned og det tar fort 4-6 timer. En god ide er å vaske etterhvert som man tømmer skapene, da blir det mindre arbeid etterpå. Endret 14. juli 2007 av Blondie65
Arkana Skrevet 14. juli 2007 #8 Skrevet 14. juli 2007 Så dere var to og brukte 2 timer - det tilsvarer 4 timer det. Er forøvrig enig i at de som vet hva de gjør nok vasker raskere. Vaskebyråene sender også alltid to, og de er erfarne, og bruker likevel 4-5 timer til sammen. Men greit nok, hvis alle var fornøyd er jo det det viktigste.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Selvsagt bruker de 4-5 timer, de er jo interessert i å tjene penger, i alle fall dersom de baserer seg på timelønn.
aimee Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 En leilighet på 73 kvm hadde jeg nok vasket selv. Selv om det er en drittjobb, kan man jo prøve å gjøre noe mer ut av det. Sett på høy musikk og syng høyt og uhemmet til arbeidet (er en måned til jeg skal vaske ut leiligheten min selv..) Digresjon ang vasking: Så noen TV2 hjelper deg ang vaksefirmaer? Les test
Gjest Leiababe Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 Vi vasket ut av den forrige leiligheten selv. Tømte den helt først, så da gikk det veldig fort. Var 3 stk og brukte i underkant av tre timer. Da var vi supernøye og vasket ABSOLUTT alt. Dette var en leilighet på ca 70 kvm. Synes ikke det var noe problem å vaske selv, og var egentlig ikke inne på tanken engang om å betale noen
Ciara Skrevet 16. juli 2007 #12 Skrevet 16. juli 2007 Jeg stiller meg utrolig tvilende til at man kan bruke så lite tid. Det er greit at man vasker raskere om man er proff, men to timer høres ut som slurv for meg. Vi brukte 6-7 timer og var to personer sist vi gjorde dette. Da var det inkludert lunsjpause. Vasket absolutt alt. 1
Gjest KATTAstrofe Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 Det var da voldsomt hvor mange som mener ditt og datt om andres vasking Jeg er overrasket over hvor treige folk er, bruker dere timesvis på helgevasken og? Det er da begrenset hvor mye skitt som er i en leilighet som var nybygd to år tidligere, der ingen noensinne har tatt en røyk, og der helgevasken samt vårrengjøring blir gjort. Når alt av ting er fjernet står det 7-8 tomme kjøkkenskap igjen å vaske, i tillegg til benkeplate, ventilator og oppvaskbeslag, samt et bad. Det er disse tingene som tar tid. Har man utstyr til det så er det gjort på et øyeblikk å vaske vinduer, vegger og tak. Til slutt tar man golvet, 55 kvm med støvsuger og mopp går fort. Men klart, ting tar tid om man skal høre på musikk, småprate, spise og jatte med andre underveis.
Gjest beekeeper Skrevet 16. juli 2007 #14 Skrevet 16. juli 2007 Enig med kattastrofe her. Har flyttet.. Ja.. hele 7 ganger! For det meste var dette studenthybler, men også leiligheter på 50 kvadrat og mer. Jeg har ikke brukt så lang tid, men folk er jo forskjellige. Ofte har jeg hatt moren min til å hjelpe meg, og da tar vi alt. "Alt" for min del betyr: Vaske vegger, tak, vinduer, inni skap, gulv, skrubbe dusj osv. Jeg er pinlig nøye, og tar over absolutt alt. Moren min er sabla effekiv, og jeg har vel lært av henne Når man først setter igang, så synes jeg det går kjapt.
aimee Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Og apropos. Det er klart det er viktig at leiligheten er vasket og ren før utflytting, men tenk på all møkka neste eier drar med seg inn. Hver gang jeg har flyttet, har jeg alltid måtte vaske over alle flater etter å ha pakket ut av esker og alt det andre. Så om gulvene ikke er vasket med tannbørste, hva gjør vel det...?
Gjest Tweek Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Å vaske leilighet er noe drit, spesielt når samboeren din på død og liv skal vaske alt med spray jif og dopapir! Vi hadde også møbler som fulgte med og de bare flyttet vi på etterhvert. Mopp og microfiber klut er et must
Gjest Leiababe Skrevet 16. juli 2007 #17 Skrevet 16. juli 2007 Det er vel ikke som om folk gidder å juge om hvor lang tid de brukte på en vask liksom. Dessuten om man er noenlunde nøye med vask jevnt over, blir det jo ikke så ille bare fordi man skal flytte. Jeg har skikkelig storrengjøring fra tid til annen, og har det stort sett rent og pent. Når jeg flytta sist var det ikke spesielt møkkete. Det som tok litt tid var vask bak komfyr, kjøleskap o.l. Der vasker jeg nemlig ikke særlig ofte
aimee Skrevet 17. juli 2007 #18 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Å vaske leilighet er noe drit, spesielt når samboeren din på død og liv skal vaske alt med spray jif og dopapir! Endret 17. juli 2007 av aimee
Gjest Tweek Skrevet 17. juli 2007 #19 Skrevet 17. juli 2007 Ja, bare le! Men kan ikke si at jeg syntes det var særlig morsomt å stå å vaske til 4 på natta for å bli ferdig :slåss: Men litt søt er han jo likevel :rødme:
Gjest Mirina Skrevet 17. juli 2007 #20 Skrevet 17. juli 2007 Å vaske leilighet er noe drit, spesielt når samboeren din på død og liv skal vaske alt med spray jif og dopapir! Nå satte jeg kveldsmaten i halsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå