annamaria8 Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Tofu har jeg ofte lest og hørt om, men hva er det? Hvordan smaker det? Hvor får man kjøpt dette?
Gjest Tweek Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 Jeg lurer å på det. Lurer å på hvorfor vegetarianere spiser tofupølse og andre tofu-kylling/hamburger osv. Hvorfor spise noe som ligner mest mulig på kjøtt selv om vegetarianere ikke vil spise kjøtt?
Gjest bada Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Jeg lurer å på det. Lurer å på hvorfor vegetarianere spiser tofupølse og andre tofu-kylling/hamburger osv. Hvorfor spise noe som ligner mest mulig på kjøtt selv om vegetarianere ikke vil spise kjøtt? Haha, det har faktisk jeg lurt på også. Tofu er noen hvite soyagreier med gummikonsistens som ikke smaker noe særlig. Jeg er ingen fan!
Gjest Deception Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 Haha, det har faktisk jeg lurt på også. Tofu er noen hvite soyagreier med gummikonsistens som ikke smaker noe særlig. Jeg er ingen fan! Det er veldig ekkelt, ja. Jeg har hørt om tofu i kyllingfilet-form, og da forsvinner vel hele vitsen?
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 Det er veldig ekkelt, ja. Jeg har hørt om tofu i kyllingfilet-form, og da forsvinner vel hele vitsen? For de som ikke spiser kjøtt pga smaken og utseendet gjør det nok det, men for de som velger bort kjøtt pga helse, miljøvern, dyrevern osv så er det like greit uansett fasong Er ingen kjempetilhenger selv pga at det blir for likt og skaper ekle assosiasjoner, men helt greit innmellom. Men ang hovedspørsmålet: Tofu er en form for soyamasse. Lages litt på samme måte som ost (soyamelk + et middel for å få dt til å klumpe seg. Ofte eddik el, nei, det smaker ikke eddik). Fast tofu minner visstnok litt om fiskepudding i konsistensen, men siden det er mange år siden jeg har spist fiskepudding aner jeg ikke om det stemmer. Smaken er nøytral, så det krydres etter hva man liker. Har aldri helt fått taket på å krydre det selv, men spiser litt røkt tofu i salater ol. Myk tofu er fin til sjokolademousse, kakao, sukker, tofu i kjøkkenmaskin, og visp det sammen. Snadder
Tabris Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 Jeg lurer å på det. Lurer å på hvorfor vegetarianere spiser tofupølse og andre tofu-kylling/hamburger osv. Hvorfor spise noe som ligner mest mulig på kjøtt selv om vegetarianere ikke vil spise kjøtt? Nå har ikke jeg smakt tofu enda, men spiser en del soyapølser, burgere osv. Rett og slett av bekvemmelighet - jeg vet hvilke retter jeg kan lage med det, det er retter jeg er vant med og min samboer kunne da ha kjøttpølser eller -burgere til.
salsera Skrevet 14. juli 2007 #7 Skrevet 14. juli 2007 Jeg bruker ikke tofu så ofte, men i en del asiatiske retter er det faktisk godt om det marineres. Tofu i seg selv har ikke så mye smak, men det finnes tofu med diverse smakstilsetninger. Tofu rosso smaker f.eks godt på pizza og i andre italiensk inspirerte retter. Her kan dere se litt av hva som fins. Tofu er ikke noe kjøtterstatning i seg selv, men et produkt som brukes mye i Asia. Det er rikt på proteiner og har et lavt fettnivå. Det er ganske allsidig, og brukes derfor også til slike "kjøtterstatninger" som dere snakker om. Jeg er personlig ikke så glad i tofupølser og slike produkter, men som Tabris skriver, kan det være et fint alternativ for noen.
Gjest DyneTryne Skrevet 14. juli 2007 #8 Skrevet 14. juli 2007 Har aldri prøvd tofu eller soya"kjøtt" (sier kjøtt fordi det pleier å være det i burgere, pølser osv osv) Er dette noe jeg bør prøve for å ikke få mangelstoffer og hele den pakka der? Er så klart ikke lei av å være vegetarianer, men er lei av det lille utvalget pga allergier mot mange grønnsaker og frukter og nøtter og hele den pakka. Hvor får jeg tak i tofu? (eneste ganga jeg har hørt om det var på the curse of money island, hvor piratpersonen brukte en stor tofukube som hongalabongala-maske. Så ut som en marshmallow).
Cornille Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Om noen har sett Lady Vengeance, der får hun som spiller hovedrollen et stort stykke tofu når hun kommer ut av fengselet.. Det er visst symbol på ett eller annet som jeg ikke helt husker.. Hehe. En dårlig digresjon, som ikke engang hadde så mye med spørsmålet å gjøre.....
Tabris Skrevet 14. juli 2007 #10 Skrevet 14. juli 2007 Tofu- og soyaprodukter kan man finne i helsebutikker med godt utvalg. Life og Sunkost har dem her jeg bor. Hvis man ikke har slike butikker i nærheten, så kan man gå på www.vegetarbutikken.no
Nikki79 Skrevet 14. juli 2007 #11 Skrevet 14. juli 2007 tofu produkter fåes også i matbutikker som meny, ultra etc. De kan også bestille for deg. Finnes sammen med allergi maten i kjøle hyllen/ skapet. mye brukt av laktose intolerante.... som erstatning for melk.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #13 Skrevet 14. juli 2007 Jeg lurer å på det. Lurer å på hvorfor vegetarianere spiser tofupølse og andre tofu-kylling/hamburger osv. Hvorfor spise noe som ligner mest mulig på kjøtt selv om vegetarianere ikke vil spise kjøtt? Som noen nevnte tidligere i tråden, så er ikke tofu et kjøtterstatningsprodukt. I Kina har de spist det så lenge at ikke er noen som vet når tofu ble "oppfunnet", men vi kan nok være rimelig sikre på at tofu fantes før man begynte å lage pølser og hamburgere. Ellers så er jeg enig i at det er litt merkelig med vegetarprodukter som prøver å være som et ordentlig kjøttprodukt, gjerne komplett med hårsekker og alt (som jeg har hørt om vegetar-kylling i USA som har), men jeg kan jo skjønne motivasjonen til de som er veldig glade i kjøtt, men slutter av helsemessige eller dyrevernårsaker. Men når det gjelder vegetarvarianter av pølser og burgere, så ser jeg ikke helt at de ligner kjøtt. Det er en måte å forme maten på, og verken pølser eller hamburgere ligner vel spesielt mye på ei ku eller en gris? De fleste tenker selvsagt på kjøttprodukter når de hører ordene pølse eller burger, men det er jo fordi det er det folk flest er vant til, ikke fordi det egentlig ser så veldig "kjøttete" ut. Jeg lager meg i alle fall veldig ofte vegetarburgere av forskjellige slag, syns det er en veldig grei måte å tilberede maten på, spesielt når det gjelder rester -bare slenge ting oppi foodprocessoren til det blir en passelig konsistens, krydre etter smak og steike på panna. Spises i hamburgerbrød, på brødskiva, eller med salat og/eller bakte poteter til. Sojapølser synes jeg ikke er så fantastiske, men det er et veldig greit alternativ når man er på tur og griller sammen med kjøttspisere. Man har kanskje gått langt, og da egner det seg egentlig ikke å ha med masse fancy grønnsakspyd, og det er jo litt koselig å sitte rundt bålet og grille noe sammen med dem!
Gjest Tweek Skrevet 14. juli 2007 #14 Skrevet 14. juli 2007 Hvor får jeg tak i tofu? (eneste ganga jeg har hørt om det var på the curse of money Du kan gå på sans og smak i lillemarkens Det er en økologisk butikk som har tofu o.l
Ulva Skrevet 15. juli 2007 #15 Skrevet 15. juli 2007 Ica Maxi har og tofu såg eg når eg var på butikken i går.. har aldri smakt det sjøl, men har sett en del asiatiske program på bla BBC food der dei bruker det og eg syntest det virker spennendes
Luzi Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 DyneTryne; prøv tofu retten de har på interfood. den er nam! koster 60 kr, og tofuen der er god og marinert. og du får en stooor porsjon. Det er min ta-med-hjem mat hver gang jeg jobber lenge og ikke orker å lage middag:)
Rainbow Brite Skrevet 17. juli 2007 #17 Skrevet 17. juli 2007 Jeg lager meg i alle fall veldig ofte vegetarburgere av forskjellige slag, syns det er en veldig grei måte å tilberede maten på, spesielt når det gjelder rester -bare slenge ting oppi foodprocessoren til det blir en passelig konsistens, krydre etter smak og steike på panna. Spises i hamburgerbrød, på brødskiva, eller med salat og/eller bakte poteter til. Jeg og Sojapølser synes jeg ikke er så fantastiske, men det er et veldig greit alternativ når man er på tur og griller sammen med kjøttspisere. Man har kanskje gått langt, og da egner det seg egentlig ikke å ha med masse fancy grønnsakspyd, og det er jo litt koselig å sitte rundt bålet og grille noe sammen med dem! Soyapølser synes jeg smaker helt grusomt! Tenkte å prøve meg på tofupølsene før jeg legger det helt på hylla, for bekvemmelighetens skyld, som noen nevnte over her. Ellers synes jeg tofu er vondt, synes det smaker som sur melk. Men soya"kjøtt" i wok osv synes jeg er godt, noe som føles rart, siden det er så infernalsk vondt i vegepølser :klø: I sverige har de vegetarprodukter basert på sopp, blant annet fake kyllingfilleter, og de er kjempegode! Og de har IKKE hårsekker!! For min del kunne de godt kalt det soppfillet, jeg spiser de fordi de er gode, ikke fordi det skal minne meg om kylling. Hvis jeg ville hatt kylling, hadde jeg spist kylling, men takk, jeg tror jeg står over! Men så er jo soyakjøtt bare marinert tofu! Mannen på den lokale take away-shappa jeg ofte bruker, begynte å le av meg da jeg fortalte at jeg likte soyakjøtt, men ikke tofu, siden det er det samme Ikke vet jeg!
Gjest StoreSky Skrevet 27. juli 2007 #18 Skrevet 27. juli 2007 Ser det er en stund siden denne tråden var oppe. Men et tips: innvandrerforretninger har billig tofu! (kinesisk/el.lignende butikk i oslo) Til en fjerde del av prisen fant jeg ut etter at jeg hadde vært på sunkost...
Gjest Vegetarianer :) Skrevet 3. mars 2009 #19 Skrevet 3. mars 2009 Jeg lurer å på det. Lurer å på hvorfor vegetarianere spiser tofupølse og andre tofu-kylling/hamburger osv. Hvorfor spise noe som ligner mest mulig på kjøtt selv om vegetarianere ikke vil spise kjøtt? De fleste vegetarianere spiser ikke kjøtt fordi de er glad i dyr. Men man liker jo kjøtt fordiom så derfor er tofu en slags "erstatning" Tofu er laget av soyamelk. Soya er en type bønner. Soyamelka blir behandlet på samme måte som vanlig melk blir før det blir laget ost av det. Tofu smaker ingenting og lukter ingenting. Det kjennes ut som man tygger kylling eller fisk (avhengig av vilket produkt det er). Etterpå så blir tofuen kryddret og tilsatt div. urter for å gi det smak. Trenger ikke nødvendigvis smake kjøtt heller. Soya inneholder masse proteiner, jern og de aller fleste vitaminene og miniralene som er i kjøtt. Ergo spiser veggiser tøofu fordi det er godt og sunt
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 3. mars 2009 #20 Skrevet 3. mars 2009 Som noen nevnte tidligere i tråden, så er ikke tofu et kjøtterstatningsprodukt. I Kina har de spist det så lenge at ikke er noen som vet når tofu ble "oppfunnet", men vi kan nok være rimelig sikre på at tofu fantes før man begynte å lage pølser og hamburgere. Egentlig enig i poenget ditt... Men pølser regnes faktisk som en av verdens eldste matforedlings-produkter (i mangel av bedre ord), og kan spores tilbake til ca. 600 før Kristus (da prater vi skriftlige kilder). En av vestens eldste komedier heter faktisk "Orya" (engelsk tittel er "The Sausage"). Men vi prater neppe kjipe wienerpølser her... Sikkert mer i gaten feit, vellagret salami eller liknende. Til sammenlikning spores tofu til ca. 200/150 før Kristus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå