Gå til innhold

Bibliotekar?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hm... Skal jeg ta bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap? Om noen som kjenner til det studiet og/eller bibliotekararbeid kan gi meg biter av svaret?

Jeg tenker at det kan være et passende yrke, for en sikker inntekt, ved siden av det jeg egentlig vil. Et vennlig yrke, tenker jeg. Bøker og frihet. Litteratur som jo er en av mine store interesser. Men informasjonsvitenskap... det innebærer data, som jeg ikke er spesielt opptatt av. Jeg synes det er gøy å lage enkle hjemmesider og sysle litt nå og da, men ... Nei, jeg vet ikke.

En annen ting jeg tenker er fint med å være bibliotekar er å få være med på å stelle i stand kulturelle arrangementer. Men de er det kanskje ikke så mange av? Forresten liker jeg ikke å snakke til store forsamlinger. Enda en ting jeg tenker er fint med å være bibliotekar er at det finnes biblioteker over hele verden, noe som burde gi gode jobbmuligheter for en som godt kan flytte på seg.

Men hvordan er det egentlig? Kommer jeg til å synes det er kjedelig? Stressende, slitsomt? Kommer jeg til å ønske at jeg heller var en av brukerne, som kan tusle rolig rundt og gå igjen når de vil? Noen som har en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg kjenner flere som holder på å bli, eller har blitt bibliotekarer :) De trives godt, og mange har faktisk gått fra mer utadvendte karrierer (musikere, journalister) til dette yrket fordi det er mindre stress, kanskje sikrere jobb osv.

Jeg tror du må regne med at yrket involverer endel data nå til dags - endel bibliotekarer drifter hjemmesider for skoler o.l, og det er vel også endel ting som har med arkivering, søk administrasjon av databaser osv å gjøre. Men jeg tror ikke det er spesielt "vanskelig" eller en veldig annen type oppgave enn det man ellers gjør som bibliotekar, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Forresten liker jeg ikke å snakke til store forsamlinger.

De færreste liker faktisk dette de første gangene de gjør det. Men det er en teknikk som alt annet. Så ikke la dette være styrende for valg av yrke.

Jeg kjenner en som utdannet seg til bibliotikar for en del år siden. Hun jobbet som bibliotikar i en del år, også ett år i utlandet. Men i lengden ble det for ensformig og kjedelig. Mye rutinearbeid og ikke alltid like hyggelig som selv å tusle rundt som bruker på biblioteket.

Og du bør også ta stilling til om du vil gjøre hobbyen din (bøker) til yrket ditt. For mange er det viktig å kunne beholde hobbyen sin som kun en hobby.

Men det er jo ikke uvanlig å skifte yrke i løpet av livet. Det er vel tvert imot blitt vanlig å skifte arbeidssted enten man velger å videreutdanne seg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...