Gå til innhold

Vigselsattesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå har vi fått den endeloige vigselsattesten fra folkeregisteret.

Og på den står det sånn sett feil navn på bruden...

Vi leverte våre egenerklæringer etc ca 3 måneder før bryllupet. Prøvingsattesten ble derfor utarbeidet med de navn som sto på disse papirene. Jeg måtte jo der føre opp mitt daværende navn, mitt pikenavn. Fordi vi skulle på bryllupsreise rett etter bryllupet, og jeg ville reise med nytt navn, og derfor måtte ha nytt pass, måtte jeg bytte navn noe før bryllupet. Jeg byttet navn ca 3 uker før vi giftet oss, og betstilte nytt pass den dagen det var oppdatert i folkeregisteret.

Jeg leverte derfor IKKE navneenring sammen med prøvingspapirene, og fikk ikke noe "navn etter vigselen", for jeg byttet ikke navn i forbindelse med vigselen, jeg byttet navn 4. juni jeg.

So far so good.

Presten lovet å bruke mitt pikenavn i vigselsseremonien, og det gjorde han. Han ga oss også en midelrtidig vigselsattest, som selvsagt var basert på de prøvingspapirene han hadde fått fra folkeregisteret, som var utarbeidet før jeg byttet navn, og derfor altså med mitt pikenavn på. Og ingen registrering om nytt navn etter vigsel.

Vel, det overrasket oss jo ikke, han vise jo ikke at jeg hadde byttet navn (jo, det VISSTE han, men papirene hans viste det ikke) men vi regnet jo med at den endelige attesten fra folkeregisteret ville være utarbeidet med de navnene vi ifølge folkeregisteret har.

Så kom vi hjem fra bryllupsreise, og fant den endelige vigselsattesten i postkassa. Adressert til meg, med mitt pikenavn. Åpna den, og ser at den er utstedt med "brudens navn".. mitt pikenavn. Som formelt sett IKKE var mitt navn den dagen vi ble gift. Og fortsatt er det (selvsagt) ikke registrert noe "nytt navn etter vigsel" heller.

Vi ER jo selvsagt gift. Jeg har jo også en navneendringsattest, så jeg antar det ikke er noe stort problem å vise til at den som er oppført som brud der, det ER meg. Bortsett fra at altså navneendringen er datert 4. juni, og vigselsattesten 23. juni, med et navn jeg altså ikke hadde hatt på 3 uker, formelt sett.

Jeg kan ikke i farta komme på så veldig mange tilfeller der vi vil få bruk for vigselsattesten (akkurat nå kommer jeg bare på av alle merkelige ting adopsjonssøknad, men det er jo ikke akkurat noe vi akkurat planlegger å sende (men hvem vet hva fremtiden bringer?) men det ville jo være en fordel at dersom vi en gang trenger den, så er den formelt sett gyldig. Og ER den egentlig det, med feilaktig navn på?

Jeg er jo ikke akkurat den enese i verden som bytter navn mellom prøvingspapirene leveres, og bryllupet (tvert imot er det vel egentlig ganske vanlig?) Har andre opplevd det samme? Gjordet dere evt noe med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...