Gå til innhold

Har du merket at venner/bekjente kan være nokså frekk

Anbefalte innlegg

Gjest Rusk...
Skrevet

Hei alle sammen. I det siste har jeg tenkt over et fenomen som rammer meg ofte.

For å foklare det må jeg si at jeg anser meg selv for å være/ha vært dumsnill. Jeg sier sjelden ifra om jeg føler meg dårlig behandlet. Jeg sier sjelden noen imot, og kritiserer aldri andres valg.

Dette har mange av mine venner/bekjente oppdaget, og jeg merker at dette gir dem fritt spillerom til å være litt sånn subtilt frekk og uhøflig. Jeg har ikke tatt meg så veldig nær av det, men i det siste merker jeg at det egentlig har plaget meg mer enn jeg har vært klar over. Synes dere jeg skal svare tilbake med samme mynt, overse det og fortsette som før, eller rett og slett kvitte meg med sliek venner7bekjentskaper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan jo ikke vite hvordan du føler det om du ikke sier noe til de, så kan jo være en ide og varsle ifra før du kvitter deg med vennene dine?

Skrevet

Joda, men folk som er bevisst frekke/ sårende fordi de vet de ikke kommer til å få noe svar tilbake, er jeg ikke så sikker på om jeg vil ha som venner. Livet er vel egentlig for kort til å kaste bort på folk som trykker deg ned. Da vil jeg jo heller bruke tid på de som er verd å samle på.

Skrevet

Det skjønner jeg, men hvordan vet du at de bevisst går inn for å såre deg? Kan jo være de spøker og ikke ser noe alvorlig i det. Hvis du ikke forteller dem at det sårer deg kommer de iallfall ikke til å forandre seg. Jeg ville varslet ifra og gitt de muligheten til å forandre seg før jeg kuttet kontakten. Siden du kaller de venner regner jeg med dere har en forhistorie sammen, så det virker litt dratisk å kutte de ut uten at de får noen beskjed om at du er misfornøyd med oppførselsen deres!

Gjest annen gjest
Skrevet
Joda, men folk som er bevisst frekke/ sårende fordi de vet de ikke kommer til å få noe svar tilbake, er jeg ikke så sikker på om jeg vil ha som venner. Livet er vel egentlig for kort til å kaste bort på folk som trykker deg ned. Da vil jeg jo heller bruke tid på de som er verd å samle på.
Helt enig med deg. Er bare å kvitte seg med sånne folk, uansett hvor lenge man har kjent dem.

Ingen skal behøve å si i fra at de ikke liker å bli dårlig behandlet.

Jeg har opplved akkurat det samme som deg, men er nå mye mer bevisst på det. Folk jeg må sette helt klare grenser for blir for meg aldri noe annet enn bekjente lenger.

Har en slektning jeg skal sette klare grenser for ved neste treff, h'n får vel hakeslepp - og det gleder jeg meg storveis til.

Trådstarter: Bruk godheten din på mennesker som har godhet til overs for andre enn dem selv. Selv om de kan være litt vanskelige å finne, så finnes de der ute.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

For å være ærlig trådstarter, det er fristende å være litt frekk med folk som aldri sier i fra.

Hvorfor?

For å trigge fram et eller annet i dem for å sjekke om de faktisk lever.

Selv sier jeg i fra og synes det er råkjedelgi å være sammen med ubestemmelige og "svake" folk som ikke vet noe eller ikke mener noe. Da er det gøy å herse med dem litt! De tester deg ut så enten får du bytte venner til puslinger som deg eller lærer deg å bølle litt selv.

Skrevet

Prøv å si fra, eller svar med samme mynt -det er slett ikke sikkert det er vondt ment. Jeg har en nokså frekk/rappkjefta omgangstone med en dal venner og familie, og kan derfor ubetenksomt slenge med leppa til andre også, uten at det et øyeblikk er ment som annet enn spøk og morsomhet. jeg ville synes det var forderdelig trist om noen tok seg nær av det og kuttet kontakten istedet for å si fra at dette var en tone de ikke var komfortable med.

Det gjelder egentlig i alle sammenhenger -er man ukomfortabel med andres utsagn/oppførsel -si fra, heller enn å ta alt i verste mening med en gang.

Skrevet
For å være ærlig trådstarter, det er fristende å være litt frekk med folk som aldri sier i fra.

Hvorfor?

Selv sier jeg i fra og synes det er råkjedelgi å være sammen med ubestemmelige og "svake" folk som ikke vet noe eller ikke mener noe. Da er det gøy å herse med dem litt! De tester deg ut så enten får du bytte venner til puslinger som deg eller lærer deg å bølle litt selv.

Vel, en kan jo vite noe og mene noe selv om man er snill og grei å omgås. Det gir ikke nødvendigvis andre rett til å trigge noe eller være frekk.

Jeg synes forresten ikke det er gøy å herse med folk heller....hva gir det deg egentlig? Gode venner som stiller opp for deg når du er nede? Nei, da må du nok behandle folk bedre.

En god regel er å behandle andre slik du selv vil bli behandlet, ikke se deg selv i en særstilling med rett til å "bølle" med andre.

En trenger ikke å være pusling for å være grei å omgås, men det å være grei mot andre betaler seg gjerne i form av at andre behandler deg ordentlig også.

Bøller du med andre, kan du vente det samme igjen. Er du like tøff da???

I trådstarters tilfelle, har hun tydeligvis møtt noen som deg. Hadde jeg vært henne hadde jeg sagt fra klart og tydelig hva jeg mente om den slags oppførsel. Så hadde jeg sett hvordan det hadde virket...men uansett hadde ikke disse vennene vært nære venner av meg lengre, og de hadde ikke kunnet vente at jeg gjorde noe som helst for dem om de skulle trenge det en gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor?

Jaja, så får du tenke tilbake på disse meningene når du vandrer videre i livet. En ting er hva du mener nå når du er ung (+ - 20? ), noe annet er hva du mener når du har erfart livets prøvelser.

Godheten i menensket skal aldri misbrukes. De som har misbrukt min vil jeg aldri mer hjelpe, om de så kommer krypende på blodige knær og ikke har noe annet sted å krype.

Til dere som misbruker andres godhet: Ta til vettet før dere har gått for langt. En gang vil også dere ha behov for oppriktig godhet. Da vil det være synd for deres egen del om alle de med godhet for andre enn seg selv har forsvunnet vekk fra dere, fordi dere har misbrukt dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor?

Jeg tror ikke jeg er enig i dette :overrasket: Jeg kan riktignok være ganske frekk selv, men prøver å se an hvem jeg snakker til. Om personen virker forsiktig og snill, og ikke gir noen respons om jeg "prøver meg litt", mener jeg det er mye lurere å la være å være frekk mot vedkommende, enn å herse. Skal man ikke stort sett være grei og real mot venner? Jeg tror i hvert fall jeg er "forsiktigere" med folk jeg ikke vet om liker de litt slemmere sidene mine, enn andre.

Å herse er noe jeg faktisk ikke synes man skal gjøre med venner, men jeg skjønner også at man noen ganger kan trå over streken - da er det mye bedre at den sårede sier fra enn at man blir gående og gnage på det. Jeg har nemlig inntrykk av at det kan være vanskelig å glemme og "komme over" sånne ting om man ikke får det ut ved å si fra, og dermed blir episodene kanskje større i trådstarters hode enn de var ment av vennene/bekjentene.

Gjest Gjest
Skrevet
eg har nemlig inntrykk av at det kan være vanskelig å glemme og "komme over" sånne ting om man ikke får det ut ved å si fra, og dermed blir episodene kanskje større i trådstarters hode enn de var ment av vennene/bekjentene.
Du har sikkert rett, men skal det virkelig være de menneskene med godhet sin oppgave å si i fra til folk som ikke vet å oppføre seg?

Føler folk å rakke ned på andre, herse med andre eller bare få ut egen gugge på andre - da bør de sannelig søke profesjonell hjelp omgående.

Gjest Gjest
Skrevet
Du har sikkert rett, men skal det virkelig være de menneskene med godhet sin oppgave å si i fra til folk som ikke vet å oppføre seg?

Føler folk å rakke ned på andre, herse med andre eller bare få ut egen gugge på andre - da bør de sannelig søke profesjonell hjelp omgående.

Vel, som noen her skriver så er det ikke sikkert det er vondt ment, for noen kan det være en form for humor, omgangstone osv som man ikke tenker over, og som fungerer sammen med de fleste andre man omgåes. Det kommer selvsagt an på hva det dreier seg om, noen mennesker er jo direkte slemme og utnytter "snille" folk som ikke sier fra, og da kan det sikkert være greit å trekke seg unna - slike "venner" trenger ingen. Men hvordan mener du ellers at man skal løse slike konflikter annet enn ved enten å si fra eller trekke seg unna? Man kan sjelden sinalisere telepatisk til "slemminger" at de må søke profesjonell hjelp.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, som noen her skriver så er det ikke sikkert det er vondt ment, for noen kan det være en form for humor, omgangstone osv som man ikke tenker over, og som fungerer sammen med de fleste andre man omgåes. Det kommer selvsagt an på hva det dreier seg om, noen mennesker er jo direkte slemme og utnytter "snille" folk som ikke sier fra, og da kan det sikkert være greit å trekke seg unna - slike "venner" trenger ingen. Men hvordan mener du ellers at man skal løse slike konflikter annet enn ved enten å si fra eller trekke seg unna? Man kan sjelden signalisere telepatisk til "slemminger" at de må søke profesjonell hjelp.

Helt enig med deg. Det er faktisk mange mennesker som har masse humor og bruker humor og en litt tøff væremåte i hverdagen - og det funker med de aller fleste. Hvis så noen svært få skulle ta seg nær av det som ikke er vondt ment, hvordan skal folk få vite om det dersom disse som TS ikke sier i fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...