Gå til innhold

Når blir katter kjønnsmodne og fruktbare ?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hørt fra de er 6 måneder...

Fikk beskjed om ikke komme med guttekatten min før den var ti mnd'er- Når de er så gamle så er alle ting utviklet skikkelig.

Jentepusen min gjaldt vel samme tenker jeg, men henne tenkte jeg ikke på å kastrere før hun hadde fått sitt første kull.

Noen sier jentepuser bør få ett kull først, noen sier dette er tull... Så ikke vet jeg, jeg gjorde det fordi jeg ikke klarte gi fra meg pusene hun fikk ( ble altfor glad i de.. :oops: )å ikke kunne ha flere enn de to jeg har nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på siden til en dyreklinikk at om man kasterer hunkatter før de får den første løpetiden (5-6mnd) er de nesten 100% sikret mot å få jurkreft og andre underlivslidelser..og det kan jo være greit å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Våre hannpuser ble kastrert 6 mnd. gamle. Veterinæren sa at man mer eller mindre har gått bort fra regelen om at hankatten må være kjønnsmoden før den kastreres( hannkatter er kjønnsmodne fra 8 - 10 mnd. alder). Enkelte dyrleger har en aldersgrense på 8 uker (!). Vår dyrlege sa at den eneste indikasjonen for å vente litt var at katten da hadde utviklet mer muskelmasse og derfor ikke hadde like stor sjanse til å bli overvektig. Som kjent er jo muskelutviklingen hos mennesker og dyr til en viss grad styrt av testosteronet i kroppen vår. Hos kastrerte dyr minker testosteronproduksjonen naturlig nok kraftig!

Anbefaler deg å kastrere/sterilisere katten din!

Lar du være og det er en hunkatt kan den få sitt første kull før den er 1/2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...