Gjest sos Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 for å være samboere, vil det bare si at man BOR sammen eller skal man underskrive samboerskontrakt? Kjæresten min og jeg skal søke på sosialen veldig snart.. begge to. men det jeg lurer på da er om vi kommer til å bli beregnet som samboere? vi har underskrevet en leiekontrakt sammen med begges underskrift på den, og når man søker om sosialpenger skal de jo ha omtrent alt av husleiekontrakt, oversikt over bankkontoen fra de siste 3 mnd osv.. hvordan vil det bli sett på da? og hvor mye penger kan vi evt ha mulighet til å få i mnd hver fram til vi får fikset oss jobb. bør vi reise på sosialen sammen når vi skal søke?
Gjest Eir Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 En samboerkontrakt er ikke noe offiselt dokument, så det har ingen betydning i denne sammehengen. Dette med samboere og sosialstønad er litt ullent i regelverket, og kan gjøre ting mer komplisert når man søker. Samboere har ingen forsørgerplikt ovenfor hverandre, men i sosialtjenestens regler står det at sambeore skal behandles som gifte. Med dette menes at man skal gå på samme sats som gifte, siden man sparer litt penger til mat ol ved å være to, men mange sosialkontor tolker dette som at samboere også skal forsørge hverandre, og krever at man søker under ett. Siden dere skal søke begge to er det ikke like kritisk for dere, så det kommer litt an på hva dere foretrekker. Jeg vil likevel anbefale dere å søke hver for dere, og kalle dere ett bokollektiv ovenfor dem, og ikke samboere, fordi jeg har svært dårlig erfaring med dette selv. Å søke hver for dere vil også være en fordel rent økonomisk, dersom en av dere får en jobb før den andre. Før dere går på sosialen bør dere forøvrig også stikke innom Nav, og melde dere arbeidsledig og sjekke om dere har krav på dagpenger. Dette kommer sosialtjenesten uansett til å kreve at dere gjør, så dere kan like gjerne gjøre dette først. Hvor mye dere får kommer helt an på hvor dere bor, men vanligvis ligger livsopphold på rundt 4000 for en enslig person, og 6500 for ett par. Hvor mye de dekker i husleie kommer an på leieprisene i kommunen dere bor, så dette varierer veldig, men hvis dere ikke betaler unormalt mye vil de vanligvis dekke dette.
Gjest sos Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 En samboerkontrakt er ikke noe offiselt dokument, så det har ingen betydning i denne sammehengen. Dette med samboere og sosialstønad er litt ullent i regelverket, og kan gjøre ting mer komplisert når man søker. Samboere har ingen forsørgerplikt ovenfor hverandre, men i sosialtjenestens regler står det at sambeore skal behandles som gifte. Med dette menes at man skal gå på samme sats som gifte, siden man sparer litt penger til mat ol ved å være to, men mange sosialkontor tolker dette som at samboere også skal forsørge hverandre, og krever at man søker under ett. Siden dere skal søke begge to er det ikke like kritisk for dere, så det kommer litt an på hva dere foretrekker. Jeg vil likevel anbefale dere å søke hver for dere, og kalle dere ett bokollektiv ovenfor dem, og ikke samboere, fordi jeg har svært dårlig erfaring med dette selv. Å søke hver for dere vil også være en fordel rent økonomisk, dersom en av dere får en jobb før den andre. Før dere går på sosialen bør dere forøvrig også stikke innom Nav, og melde dere arbeidsledig og sjekke om dere har krav på dagpenger. Dette kommer sosialtjenesten uansett til å kreve at dere gjør, så dere kan like gjerne gjøre dette først. Hvor mye dere får kommer helt an på hvor dere bor, men vanligvis ligger livsopphold på rundt 4000 for en enslig person, og 6500 for ett par. Hvor mye de dekker i husleie kommer an på leieprisene i kommunen dere bor, så dette varierer veldig, men hvis dere ikke betaler unormalt mye vil de vanligvis dekke dette. Takk for kjempe godt svar! Har det noe å si om vi har underskrevet den leieavtalen sammen? Fordi hvis vi uansett skulle søkt hver for oss, måtte begge to levert en husleiekontrakt.. For å få dagpenger, må man ha tjent en viss sum i året før man kan få det? Vi er begge registrert som arbeidsledige. Eller, kjæresten min hadde sin siste dag på jobben i går, så vi er jo arbeidsledige nå begge to. jeg har fått sosialpenger de to mnd her, fordi jeg har vært student, ikke fått meg jobb i sommerferien og siste stipendet kom i mai. jeg fikk 3000 for livsopphold, 3000 for boutgifter. kjæresten min ble ansatt i en jobb og slapp derfor å gå på sosialen nå de siste mnd..
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 jeg har fått sosialpenger de to mnd her, fordi jeg har vært student, ikke fått meg jobb i sommerferien og siste stipendet kom i mai. jeg fikk 3000 for livsopphold, 3000 for boutgifter. kjæresten min ble ansatt i en jobb og slapp derfor å gå på sosialen nå de siste mnd.. Kan man virkelig få sosialstøtte som student fordi man ikke rekker å skaffe seg sommerjobb?
Rosalie Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 Kan man virkelig få sosialstøtte som student fordi man ikke rekker å skaffe seg sommerjobb? Mange steder får man ikke det, nei. Kommer helt an på hvilken by man er i. Jo mindre sted, jo lettere å få sosialstødnad.
Brunhilde Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 Kan man virkelig få sosialstøtte som student fordi man ikke rekker å skaffe seg sommerjobb? Man kan nok det. Det er som regelt et krav at man har forsøkt å skaffe seg jobb og at man kan dokumentere dette, men jeg tror det er forholdsvis lett å få sosialhjelp om sommeren, dvs fra 15 juni til 15 august.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #7 Skrevet 13. juli 2007 Kan man virkelig få sosialstøtte som student fordi man ikke rekker å skaffe seg sommerjobb? Det kommer nok litt an på, men hvis man ikke har sparepenger og er reell arbeidssøker, må man jo få så man overlever. Ikke alle har foreldre som kan bidra, f eks. Noen steder er de ekstra strenge, f eks vet jeg at sosialkontoret i Trondheim stiller ekstra krav til studenter (f eks om å møte opp på sånne "jobb for trygd"-dagsgreier), men det igjen kommer også an på individuell situasjon. For eksempel fikk ei venninne av meg overlevelsespenger en periode i Trondheim etter studiene uten å måtte møte på dagsarbeid, men det tror jeg var fordi hun nettopp var ferdig med studier og hadde meldt seg (og fått) noe vikarjobbing; det ville jo virket mot sin hensikt om hun ble forhindret i å møte på betalt jobb... Jeg tror forøvrig noen av de byene som har flest studenter kan kreve at man drar til hjemkommunen sin og søke om sosialstøtte der, framfor på studiestedet.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 Tror husleiesatsene for sosialklienter i Oslo ligger på 4500 + strøm. I tillegg tror jeg man får ca 4500 til livsopphold.
Gjest sos Skrevet 13. juli 2007 #9 Skrevet 13. juli 2007 Kan man virkelig få sosialstøtte som student fordi man ikke rekker å skaffe seg sommerjobb? Ja, det kan man. Altså, man er student og bor alene, har søkt masse sommerjobber men ikke fått noe napp. man har husleie å betale, og man må selvfølgelig overleve. er du over 18 år er det heller ikke noe krav på at foreldrene dine skal betale for deg.. hvis du ikke får deg jobb, hvordan skal du ellers overleve? staten hjelper de som trenger penger, og ikke får det på noen annen måte. man må seff levere inn ting som utskrift av de 3 siste mnd bankutskrift, husleiekontrakt, flyttemeld som viser at du har adresse ved hybelen din, kopier av innsendte jobbsøknader eller som jeg gjorde, printet ut tilbakemeldinger fra jobber jeg har søkt på fra hotmailen min.. osv osv.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #10 Skrevet 14. juli 2007 Tror husleiesatsene for sosialklienter i Oslo ligger på 4500 + strøm. I tillegg tror jeg man får ca 4500 til livsopphold. Feil, det er ca 5500+strøm.
Brunhilde Skrevet 14. juli 2007 #11 Skrevet 14. juli 2007 ...er du over 18 år er det heller ikke noe krav på at foreldrene dine skal betale for deg... Dette stemmer bare hvis du går på høgskole eller unversitet. For "barn" under vanlig utdanning (videregånde skole) har foreldrene forsørgerplikt frem til 20 år. Dette gjøres f.eks. gjeldende ved at bidragspliktig forelder kan pålegges å betale bidrag til "vanlig utdanning" er fullført. Det er flere sosialkontor som tar dette til anvendelse når ungdom søker sosialhjelp. (Jeg mener at det er viktig at muligheten for å få sosialhjelp er der for de som trenger det, men syns det er litt rart å tenke tilbake på egen ungdom da det ikke var et alternativ for en eneste i min omgangskrets. Jeg kan ikke annet enn å undres over hva so har forandret seg?)
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #12 Skrevet 14. juli 2007 Kan man virkelig få sosialstøtte som student fordi man ikke rekker å skaffe seg sommerjobb? Ja, jeg fikk ihvertfall det for mange år siden her i Trondheim. Var om sommeren rett før jeg fylte 18. Mine foreldre var selv sosialklienter så de kunne ikke bidra så mye selv.
Brunhilde Skrevet 14. juli 2007 #13 Skrevet 14. juli 2007 Ja, jeg fikk ihvertfall det for mange år siden her i Trondheim. Var om sommeren rett før jeg fylte 18. Mine foreldre var selv sosialklienter så de kunne ikke bidra så mye selv. Om dine foreldre mottok sosialhjelp og du var under 18 så ville de jo motta ekstra penger for deg, tror neppe det du forteller ville gått i dag.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2007 #14 Skrevet 14. juli 2007 (Jeg mener at det er viktig at muligheten for å få sosialhjelp er der for de som trenger det, men syns det er litt rart å tenke tilbake på egen ungdom da det ikke var et alternativ for en eneste i min omgangskrets. Jeg kan ikke annet enn å undres over hva so har forandret seg?) Dette blir vel litt på siden, men det er ikke nødvendigvis slik at ting har forandret seg (eller, det kan godt hende, men det er kanskje irrelevant). Kanskje det heller har med omgangskrets å gjøre, hva slags muligheter man har? Blant mange av mine venner og bekjente ville det vært uaktuelt å gå på sosialen - men det er jo fordi man vet man klarer seg vha foreldre, f eks. Selv har jeg alltid hatt en buffer - men jeg kan takke foreldre og besteforeldre for mesteparten av denne, fram til de siste par årene. Ikke alle har den muligheten; ei venninne av meg har uføretrygdet mor (nesten minstepensjonist) som har vært alene med henne, og fikk ikke jobb rett etter studiene - og hun søkte på alt mulig, kioskmedarbeider, vaskehjelp osv - og har ingen sparepenger. Hun kunne flyttet "hjem til mor" - men denne bor på et lite sted hvor det er enda mindre sjanse for jobb. Om hun skulle flyttet til et sted det var lettere å få jobb, er det verdt å tenke på at det er betydelige kostnader forbundet med flytting også - depsitum, husleie (noen ganger dobbel om man flytter på kort varsel fra forrige bolig), reise... Hun måtte uansett fått eller lånt disse pengene et sted, og i mange jobber får man jo heller ikke første lønning før etter kanskje halvannen måned... Og det var ikke noe særlig lengre tidsrom enn dette hun faktisk trengte sosialpenger; hun kom raskt ut i arbeid, og hadde en lite relevant og dårlig betalt jobb et år før hun fikk 100% stilling i det hun utdannet seg som i år. Poenget med denne lange historien var bare å si at det kanskje ikke er sånn at sosialen ikke SKAL være et alternativ med mindre man allerede bor på gata og er forlatt av familie og venner. Det er en løsning som faktisk kan hjelpe en å komme ut i arbeid. Ellers blir det jo en annen sak når man fortsatt er student, da, det skal jeg være enig i. Men det er ikke alle som kan flytte hjem til mor og far i feriene, og det er ikke alle steder det er mulig å få sommerjobb.
Gjest Gjest_Lizzie_* Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Ja, det kan man. Altså, man er student og bor alene, har søkt masse sommerjobber men ikke fått noe napp. man har husleie å betale, og man må selvfølgelig overleve. er du over 18 år er det heller ikke noe krav på at foreldrene dine skal betale for deg.. hvis du ikke får deg jobb, hvordan skal du ellers overleve? staten hjelper de som trenger penger, og ikke får det på noen annen måte. man må seff levere inn ting som utskrift av de 3 siste mnd bankutskrift, husleiekontrakt, flyttemeld som viser at du har adresse ved hybelen din, kopier av innsendte jobbsøknader eller som jeg gjorde, printet ut tilbakemeldinger fra jobber jeg har søkt på fra hotmailen min.. osv osv. Så rart. Var innlag på nyheten forrige uke vel at det var 7000 ledige sommerjobber i landet. Spesielt innen helsesektoren skriker de etter hjelp.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Så rart. Var innlag på nyheten forrige uke vel at det var 7000 ledige sommerjobber i landet. Spesielt innen helsesektoren skriker de etter hjelp. Jeg tror det erl litt forskjellig fra sted til sted, men jeg tror nok en del ikke vil ha "vaske rompe" jobber nei ... Men jeg vil tro at NAV garantert forteller dem hvor landet ligger når de kontakter dem der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå