Gå til innhold

Skatt på diett

Gjest Snart ny jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Snart ny jobb

Jeg begynner snart i ny jobb som selger, og da vil det være en del reising. Da vil jeg få diett (både med og uten overnatting). Betaler man skatt av de pengene? Det er jo i og for seg ikke lønn som sådan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diett er en skattefri ytelse så lenge man holder seg til statens regulativ. Det er jo ment til å være en utgiftsdekning, og ingenting du skal tjene penger på.. selv om de fleste nok gjør d ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Diett er en skattefri ytelse så lenge man holder seg til statens regulativ. Det er jo ment til å være en utgiftsdekning, og ingenting du skal tjene penger på.. selv om de fleste nok gjør d ;)

Dette var ikke et særlig bra svar synes jeg. Hva sier statens særavtale? Jo at dietten ikke er trekkpliktig så lenge en bor på hotell og er på tjenestereise. Så kommer spørsmålet hva er tjenestereise? Svaret er: pålagte og/eller godkjente reiser av ikke fast karakter i oppdrag for arbeidsgiver/oppdragsgiver. Hvis det er en del av jobben din som selger å reise rundt vil det ikke være en tjenestereise, og det skal trekkes skatt. Hvis du er på tjenestereise og bor på hotell skal det ikke trekkes skatt. Er du på tjenestereise og bor privat er deler av dietten skattepliktig og deler skattefri. Men det vikige her er om du er på tjenestereise, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart ny jobb
Hvis det er en del av jobben din som selger å reise rundt vil det ikke være en tjenestereise, og det skal trekkes skatt.
Det er en del av jobben å reise rundt, ja - dvs - det er vel egentlig jobben :)

Ved hotellovernattinger dekkes jo bare det overnattingen koster, så der blir det jo ikke noe "ekstra" på meg. Så der er det vel ikke snakk om skatt..

Jeg tolker altså det siste svaret som at "ja, det trekkes skatt på dietten, uansett om jeg overnatter eller ikke, men ikke på selve overnattingen"..

Hva med kjøregodtgjørelse, da? (Bruk av egen bil.)

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart ny jobb
Ved hotellovernattinger dekkes jo bare det overnattingen koster, så der blir det jo ikke noe "ekstra" på meg. Så der er det vel ikke snakk om skatt..

Dvs, jeg får jo diett i tillegg, men jeg mener selve overnattingen, så klart.. ;) At DEN ikke skattelegges..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hos oss har noensinne betalt skatt av diett - uansett om det er utbetalt sånn eller sånn. Dette godkjenner revisor og ligningskontoret har aldri kommentert noenting. Dette er veldig vanlig praksis rundt omkring også.. Som "gjest" kommenterer over så står det jo ganske mye rart i lover og regler, men det er vel sjelden alt sånt følges til punkt og prikke i hverdagen.

Så regn med at du mottar dietten din skattefritt du - det samme gjelder kjøregodtgjørelsen, så lenge bedriften holder seg til statens satser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snart ny jobb
Ingen hos oss har noensinne betalt skatt av diett - uansett om det er utbetalt sånn eller sånn. Dette godkjenner revisor og ligningskontoret har aldri kommentert noenting. Dette er veldig vanlig praksis rundt omkring også.. Som "gjest" kommenterer over så står det jo ganske mye rart i lover og regler, men det er vel sjelden alt sånt følges til punkt og prikke i hverdagen.

Så regn med at du mottar dietten din skattefritt du - det samme gjelder kjøregodtgjørelsen, så lenge bedriften holder seg til statens satser :)

Høres jo bra ut :) Jeg vil jo se om det trekkes skatt når jeg begynner å få dietten utbetalt, så det er jo egentlig bare å vente og se.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den dagen det blir arbeidsgiverkontroll eller kontroll fra skattemyndighetene kan situasjonen være en annen. Lover og regler er til for å følges. Jeg vet at flere bedrifter ikke følger reglene, men de fleste begynner med det etter at de har hatt kontroll og fått anmerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gjest hadde lest litt nøyere så ville du vel sett at jeg skrev "ligningskontoret har aldri kommentert noenting" Så jada, de har sett på det - og ikke hatt noe å utsette på det.

Så får det bli opptil trådstarter sin arbeidsgiver hvordan de løser ting. Ønsker deg hvertfall masse lykke til i ny jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

@ Heidi26, jeg ser du skriver at ligningskontoret har sett på det. Men det er ikke de som foretar bokettersyn, det er skatteoppkreveren eller fylkesskattekontoret.

Selvfølgelig kan det være at TS får utbetalt diett uten skattetrekk, men da er det ikke i henhold til regelverket som sier at h*n ikke skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart ny jobb
Hvis Gjest hadde lest litt nøyere så ville du vel sett at jeg skrev "ligningskontoret har aldri kommentert noenting" Så jada, de har sett på det - og ikke hatt noe å utsette på det.

Så får det bli opptil trådstarter sin arbeidsgiver hvordan de løser ting. Ønsker deg hvertfall masse lykke til i ny jobb :)

Tusen takk :) Gleder meg veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...