Gå til innhold

Hvor flink er du til å kjøre bil?


-Simba-

Anbefalte innlegg

Så og si alle mener at de er flinkere enn gjennomsnittet til å kjøre bil, men realiteten er vel skremmende ulik!

Jeg vet ihvertfall at jeg er langt bedre enn gjennomsnittet.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Jeg har noen ulykker på samvittigheten, to av dem er jeg skyld i (rygget på biler på parkeringsplass), har blitt påkjørt av lastebil bakfra som ikke overholdt vikeplikte sin, og påkjørt av en eldre dame som ikke så at jeg var på hennes høyre side foran.

Jeg er flink til å bruke tegn, og rett plassering. Jeg ligger stødig på veien, og planlegger vanligvis forbikjøringene mine nøye. Men jeg har en tendens til å kjøre for fort, en fartsbot til og jeg har ikke lenger et førerkort, og kan foreta farlige forbikjøringer når en småbarnsmor kjører altfor sakte og ikke slipper meg forbi der det er mulig i ferietrafikken.

Så alt sett under ett, er jeg flinkere enn mange på veien, men ikke like flink som de fleste til å holde farten.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peppa

Jeg synest selv jeg er flink til å kjøre bil. Har enda ikke vært borti noe som helst. Hatt lappen i 6 år nå.

Kjører vel kanskje litt fort. Her hvor jeg bor er det lange kjedelige bondeland-strekninger, og da er det lett å gasse på litt.

Men hadde du plassert meg i oslo-by i bil, hadde kanskje saken vært en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig den flinkeste til å kjøre bil av alle jeg kjenner! :ler: Samboeren min derimot, HAN trekker gjennomsnittet ned tror jeg. Hoff, det er ikke noe kult å føle seg utrygg når du sitter på med noen!

Uansett. En god bilist holder fartsgrensen, er flink til å signalisere, leser skilt, er ikke agressiv og har et godt blikk i trafikkbildet. Jeg kan checke på alle disse punktene.

Kremt... Men folk som kjører i 40 i 60 grense - de legger jeg meg i baken på, for å få dem til å fatte at sneglefart ikke er akseptert på de veiene jeg ferdes!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er observant i trafikken, noe jeg tror er veldig viktig. Det hender jeg ligger litt over fartsgrensene, men aldri på en vei jeg ikke har kjørt før eller en vei hvor det er hus i nærheten eller lave fartsgrenser. Jeg følger regler til punkt og prikke(dog ikke fartsgrensene alltid), og tar ingen beslutinger jeg ikke VET jeg kan klare uten fare for meg selv eller andre(eks. forbikjøringer).

Jeg har sikkerlig respekt for trafikken, den kan være farlig. Men selv om vi vet det alle sammen så er vi jo mennesker og kan være forsinket til jobben alle som enhver og da er det ikke sikkert at fornuften blir hørt på. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes jeg selv er flink til å kjøre bil. Eneste er at jeg har litt lett for å legge meg litt for langt ut til siden når jeg møter biler vinterstid på smale svingete veger, så jeg har endt i grøfta flere ganger. Det er bare så vidt bilen har vært av vegen, men nok til at jeg ikke kommer opp igjen på egenhånd :sjenert: Men det har aldri blitt noen skader da...

Ellers er jeg flink til å kjøre, har god overblikk over trafikkbildet. Jeg har kjørt mange forskjellige biler oppgjennom årene, alt fra bilvrak uten bremser til helt nye biler så jeg har fått prøvd meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg er ein ganske god sjåfør, held fartsgrensene, følger vikepliktene. Kan gjøre like godt på motorvei som på smal og kronglete landevei.

Ikkje tar eg unødvendige sjansar heller. Og so bruker eg blinklysa når ein skal bruke dei...

Men eg har lett for å bli irritert på folk som ikkje held fartsgrensene, og då snakker me om tilfeller på ein vanleg vei med gul stripe i midten og lange flotte strekninger *grrrr*

Blir og irritert på folk som ligg i 70 i 80-sona og når du endelig får muligheten til å kjøre forbi dei då øker dei farten i det du er på sida...

Eg er ingen ekspert, men det er sjelden eg hindrar andre fordi eg ikkje tør/kan/vil/veit å følge skilting og sånt.

signerer denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eksellent, rett og slett :sjarmor:

Bare synd det finnes så mange tullinger i trafikken. Rart det der.

Underskriver denne. :)

Prøver hele tiden å holde fokus på trafikkbildet, uansett om jeg kjører 6 timer eller 6 minutter , har en ikke-aggressiv holdning og holder jevn fart etter skiltingen, men alltid er det noen som må "ødelegge" idyllen- dvs de som kjører ujevnt og gasser på når man endelig får anledning til å kjøre forbi dem, les: mann med hatt.... grrr...

Nåja, det jeg lurer på er hvorfor alle disse eldre mennene oppfører seg på akkuratt samme måte når de kjører. Står det i sertifikatet deres? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kreeemt
Kremt... Men folk som kjører i 40 i 60 grense - de legger jeg meg i baken på, for å få dem til å fatte at sneglefart ikke er akseptert på de veiene jeg ferdes!! ;)

det er jo direkte farlig, det signaliserer en dårlig sjåfør. det er mitt syn på denne saken, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Mange tror at de er gode til å kjøre fordi det er sånn de alltid har gjort. Ser mange godt voksne som plasserer seg feil i rundkjøringer, blinker ikke, har sneglefart i venstrefelt og noen stopper også i rundkjøringer for å slippe nye inn (hvor fikk de den ideen fra?)

Dette tror jeg nok er fordi da de tok lappen var det ikke særlig opplæring som det er i dag, i tillegg til å veier og regler har jo forandret seg. Det er dumt at man ikke holder seg oppdatert på regler og nye skilter. (Eks: En voksen dame jeg satt på med en gang kjørte forbi et skilt med 2 humpler på, hun kjørte fortere enn fartsgrensen fordi det gjorde ikke noe siden hun bare skulle bremse ned før humpelen, tingen er at det skiltet er byttet om om skiltet med 2 humpler er nå betydning for ugjevn vei... Skiltet med en humpel er for humpel)

Jeg syntes det er bra at det er så mye opplæring, og jeg hadde ikke vært klar hadde jeg ikke fått så god opplæring (det dumme er jo bare prisen). Jeg har lært mye, og det er jo ikke vanskelig for det er jo veldig logisk.

Når det kommer til spm så vil jeg si jeg er nokså god til å kjøre med unntak. Jeg har ikke lappen helt enda så det er fortsatt noen ting som at jeg kommer for fort inn i rundkjøring, blir redd når jeg kjører forbi trailere o.l. Men jeg kommer til å bli en god fører, fordi jeg har respekt for trafikken og følger reglene. Jeg tar ikke dumme avgjørelser og kjører ikke forbi hvis jeg ikke er 110 % sikker på at det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Jeg synes ikke jeg er så veldig flink til å kjøre bil.. Da jeg hadde hatt lappen i 2 mnd, kjørte jeg rett inn i garasjen med mammas bil. Etter dette har jeg blitt veldig usikker på min egen vurderingsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er brukbar tror jeg, har sikkert forbedringspotensiale på enkelte områder. Det å ha kjørt feilfritt i xx ant. år er vel ikke nødvendigvis et tegn på at man er en bra sjåfør. Det som er relevant er kjørelengden vil jeg tro. Forskjell på å kjøre 5000 km/året og 30 000 km/året.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som dreper i trafikken er uoppmerksomhet og feilvurderinger. Fra en person tar førerkort, regner man med at det tar mellom 5-7 år før vedkommende har opparbeidet tilstrekkelig erfaring i å lese trafikkbildet til å være en forhodsvis sikker sjåfør. Dette hvis vedkommende har kjørt bil jevnlig i denne perioden. Det gjelder altså å kjenne igjen potesielle farlige situasjoner før de oppstår.

I tillegg gjelder det å ha holdninger som tillater andre å gjøre feil i trafikken. Man bør ikke la seg hisse opp av andres feil, og man bør ha en defensiv kjørestil. Der er vanligvis kvinner flinkere enn menn.

Når det gjelder å håndtere bilen (hvis det er kriterium for å være flink til å kjøre bil) er menn ofte flinkere enn kvinner. Men det fører også til en mer offensiv kjørestil, og det er farligere.

Den dårligste bilføreren er den som lett lar seg distrahere og som tror han/ hun er suveren. Når man kjører bil, skal man ikke gjøre noe annet. Poenget er OPPMERKSOMHET til enhver tid.

En liten test tilslutt: Hvem av dere som har førerkort kan si meg hva som er innholdet og intensjonen i vegtrafikklovens § 3? Vet ikke? Vel, da bør man kanskje ikke ha førerkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....og så bør jeg vel skyte inn at jeg antakeligvis bryter denne bestemmelsen omtrent hver gang jeg kjører bil...

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
En liten test tilslutt: Hvem av dere som har førerkort kan si meg hva som er innholdet og intensjonen i vegtrafikklovens § 3? Vet ikke? Vel, da bør man kanskje ikke ha førerkort?

Alle skal være hensynsfulle, aktpågivende og varsom i trafikken så det ikke kan oppstå fare eller skade og at trafikken ikke blir unødig hindret eller forstyrret. Du skal også vise hensyn til dem som bor og oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle skal være hensynsfulle, aktpågivende og varsom i trafikken så det ikke kan oppstå fare eller skade og at trafikken ikke blir unødig hindret eller forstyrret. Du skal også vise hensyn til dem som bor og oppholder seg ved vegen.

:tommel:

Hvis man har dette i bakhodet når man kjører bil, blir man en meget sikker sjåfør.

Bra Tweek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser meg som en god sjåfør, men er sikkert gjennomsnittlig... :ler:

Jeg tror ikke dette er noe man er. Men det er noen man må forsøke å være så ofte som mulig. Det er først når man tror man er suveren at det begynner å bli farlig. Og da bruker man opp de marginene andre trafikkanter har lagt inn i sin kjøring.

Man kan godt være en ærfaren sjåfør, men er man trøtt eller i dårlig form, er man dårlig åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...