Ancalime Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Har hørt at det skal gå ann å male med olje på vann eller vann på olje. Men husker ikke hvilken vei det var Har et rom som er malt med oljemaling, kan jeg bruke vannbasert maling over? edit: er jo olje og ikke akrylmaling det er snakk om Endret 12. juli 2007 av ~Ylva~
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Nei, går nok ikke det, dessverre. Oljemaling på vannmaling går greit, men ikke vann på olje
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Du kan grunne med Jotun Heftgrunn først, og så gå over til akrylmaling Lady 10. Men grunningen er oljebasert da, så den lukter litt...
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Vi malte for 8 år siden med oljebasert maling. Nå fikk vi malt det igjen, av profesjonelle malere. De sa at man nesten ikke brukte oljebasert maling lenger, og at det ikke var noe problem å male med vannbasert over oljebasert. Dette er nå gjort, og det ser strålende ut. Men jeg kan legge til at jeg ikke vet akkurat hvilken maling som er brukt.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Vi malte for 8 år siden med oljebasert maling. Nå fikk vi malt det igjen, av profesjonelle malere. De sa at man nesten ikke brukte oljebasert maling lenger, og at det ikke var noe problem å male med vannbasert over oljebasert. Dette er nå gjort, og det ser strålende ut. Men jeg kan legge til at jeg ikke vet akkurat hvilken maling som er brukt. De kan ha brukt akrylmaling rett på, hvis flatene er mattet ned, eller ny vanntynnet oljemaling.
Pasha Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 problemet er gjerne at oljemalingen er for glatt til at vannmalingen vil feste seg.. så derfor må du matte ned først. Det finnes også vannbasert grunning, så du kan bruke den oppå fremfor oljegrunningen
Ancalime Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. juli 2007 takk for svar. Det er 2 vegger med panel og 1 med strie. Burde gå om jeg grunner på pannelen først da.. Rommet er nesten selvlysende gult, så noe må gjøres i alla fall
Maryell Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Det går helt fint å male vannbasert på oljebasert men IKKE omvendt. Du trenger bare vaske med salmiakk og rubbe ned litt med sandpapir. Grunning er overflødig.
Gjest maler Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Det går helt fint å male vannbasert på oljebasert men IKKE omvendt. Du trenger bare vaske med salmiakk og rubbe ned litt med sandpapir. Grunning er overflødig.Og der tok du helt FEIL. Hvor har du denne infoen fra?
monja Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Det går helt fint å male vannbasert på oljebasert men IKKE omvendt. Du trenger bare vaske med salmiakk og rubbe ned litt med sandpapir. Grunning er overflødig. Det er vel omvendt? Vannbasert på oljebasert er ikke smart.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 Det er vel omvendt? Vannbasert på oljebasert er ikke smart.Ja, det er helt omvendt. Veldig synd at folk skal svare sånn når folk spør. Har man ikke greie på det man svarer på - så bør man holde kjeft. Folk som følger sånne tulleråd vil få mye ekstra jobb og ekstra kostnader.
Maryell Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 Jeg jobber med det hver dag, og det har jeg gjort i noen år. Og hadde jeg ikke hatt rett så hadde jeg nok ikke fått beholde jobben min heller Og hvor er det du mener jeg tar feil? Det hadde jo vært fint å vite.
Maryell Skrevet 15. juli 2007 #13 Skrevet 15. juli 2007 Hæ? Vannbasert maling har en annen elastisitet enn oljebasert maling som blir steinhard. Maler du oljebasert på vannbasert sier det seg selv at det ikke blir noe suksess.
Gjest maler Skrevet 15. juli 2007 #14 Skrevet 15. juli 2007 Jeg jobber med det hver dag, og det har jeg gjort i noen år. Og hadde jeg ikke hatt rett så hadde jeg nok ikke fått beholde jobben min heller Og hvor er det du mener jeg tar feil? Det hadde jo vært fint å vite.Men du har altså feil. Ta noen søk her på forumet, så ser du at mange er veldig fortvilet over at f.eks. de ansatte i malerbutikker gir feil info. Hæ? Vannbasert maling har en annen elastisitet enn oljebasert maling som blir steinhard. Maler du oljebasert på vannbasert sier det seg selv at det ikke blir noe suksess. Vi lærer stadig noe nytt Når oppstod den konklusjonen? Eller mener du det alltid har vært riktig at det er ok å male med vannbasert maling oppå oljemaling. Malere ivrer veldig for vannbasert maling. Det er ikke pga. kundene og det ferdige resultatet - for vannbasert maling er langt fra så slitesterk som oljemaling. Det skyldes at mange malere ble løsemiddelskadd pga. oljemalingen. Det er løsemidler i vannbasert maling også, men de er skadelige på lang sikt (gassing - og da skadelig for de som bor i rommene), mens for maleren som oppholder seg kort stund i gassonen ikke blir påført slike løsemiddelskader som tidligere. Enn så lenge er det altså ikke smart å male vannbasert oppå oljebasert maling.
Maryell Skrevet 15. juli 2007 #15 Skrevet 15. juli 2007 (endret) Altså, du er klar over at det eneste helseskadelige som befinner seg i en akrylmaling er en liten dråpe salmiakk? Hva mener du skjer når du maler med vannbasert på oljebasert? Kan du ikke forklare meg det? Eksploderer det? OG, vannbasert maling er slitesterk som bare juling, så lenge den får herdet i lang nok tid. Endret 15. juli 2007 av Maryell
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #16 Skrevet 15. juli 2007 Altså, du er klar over at det eneste helseskadelige som befinner seg i en akrylmaling er en liten dråpe salmiakk? Hva mener du skjer når du maler med vannbasert på oljebasert? Kan du ikke forklare meg det? Eksploderer det? OG, vannbasert maling er slitesterk som bare juling, så lenge den får herdet i lang nok tid.Altså, du er selvfølgelig ikke klar over at jeg har drøyt 20 år i bransjen. (Nevnes kun fordi du nevnte bransjetilknytning) Altså, du mener akrylmaling består av vann og en liten dråpe salmiakk? Altså, da blir det vel litt rar maling? Altså, nei det eksploderer ikke. Altså, har du hørt om vedheft? Altså, hvor lenge mener du vannbasert maling skal herde for å bli slitesterk som bare juling? Må være over 20 år, all den tid jeg ikke har opplevd det etter mine år i bransjen. Altså, synes du det er en fordel at malingen faktisk sitter på det underlaget den males på? En malerjobb koster både i tid og penger. Altså, ellers kan jeg som sagt informere deg om at dette har vært tema her gjentatte ganger tidligere. Og altså, blir man kanskje litt lei av å måtte bruke lang tid på de samme feilaktige påstandene om og om igjen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #17 Skrevet 15. juli 2007 Man får nok vedheft ved å mattslipe overflaten når den er malt fra før. Hva er det i akrylmalingen som er så helseskadelig da? Du må jo kunne spesifisere det etter 20 år i bransjen?
Gjest Undrer... Skrevet 4. august 2007 #18 Skrevet 4. august 2007 Men bare for å spørre om noe helt annet: Kan man bruke oljebasert heftgrunn og male med vannbasert maling over? På forhånd, takk for svar!
Pasha Skrevet 4. august 2007 #19 Skrevet 4. august 2007 Ja det kan man. Det største problemet med oljemaling er jo at den er blankere enn vannmaling og at vannmalingen derfor ikke får feste.. men heftgrunning er helt matt og problemet er dermed løst
Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 7. august 2007 #20 Skrevet 7. august 2007 Jotun anbefaler ikke å male oljemaling over vannbasert da den kan slå sprekker: http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?Op...1256D33004793B9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå