Gå til innhold

Sanne historier

Gjest Ada Blûe

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin_

Running With Scissors er en biografi om en gutt som vokste opp med en svært psykisk syk mor. Basert på en sann historie, tragisk nok. Er også gitt ut som film. Anbefales.

Månefeen er en god bok om en jente med spiseforstyrrelser, et emne som gjerne drukner i bøker med sentimentalitet og billige/enkle løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linn Kathrine Skaret-Johnsen har skrevet en bok som heter "Takk, det går bra. Men MS-spøkelse herjer i meg."

Syns det var en bra og fin bok om å leve med MS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ang SF: Skjekk ut forfatteren "Valere Valerie."

Leste den selv når jeg var i tenårene og kjempet mot helsevesenet, og selv om det ikke var SF som var årsaken til at de kistret seg på meg så husker jeg at jeg kjente jeg meg svært godt igjen. Har lest deler av den igjen etter jeg kom ut av den karusellen, men har desverre ikke orket lese hele, så jeg kan egentlig ikke gå god for hvor god den egentlig er.

"Gal - jeg? nei, bare litt spiseforstyrret" av Hege Arstad er bedre om du er interessert i noe mer konkret om SF. Meget god, og går ganske tett på hvordan hun tenker og hvordan sykdommen påvirker henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Märta Tikkanen - "Sofias egen bok" og "Sofia voksen med sitt MBD"

Halfdan W. Freihow - Kjære Gabriel

-bøker skrevet av foreldre om barn med MBD/autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinnes/Myskja -Kampen om håpet (kreft)

Thommesen - Tilfeldigvis meg (kreft)

Lindebrække/Midtbø -Sterk dame (brystkreft)

Shaw -Når gleden uteblir (fødselsdepresjon)

Degnæs -Året med tusen dager (Alzheimer)

Nordby -Eirin og Anders (Alzheimer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg velger å leve" er boken hun ene offeret til han pedofile Marx (husker ikke etternavn) som kidnappet flere jenter og holdt dem fanget. Sabine heter hun som har skrevet boken, hun ble holdt fanget i 80 dager.

"Det angår også deg" er skrevet av Herman Sachnowitz. Han er en jødisk mann som har overlevd livet i konsentrasjonsleir, veldig sterk lesning.

"Skrekkens hus" er skrevet av Stephen og Mae West. Barn av pedofile Fred West, forteller om oppveksten i Skrekkens hus i England. Dette er en GRUSOM bok, veldig grovt skildret. Vet av mange som ikke har greid å lese denne boken fordi den er så grovt beskrevet og mye av det som står er ting man ikke kan forestille seg. Veldig bra, men forferdelig lesning.

"Og tok de enn vårt liv" er en bok som er skrevet av Per Hansson. Handler om livet under 2. verdenskrig, veldig bra bok.

Dette er iallefall noen jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månefeen er en god bok om en jente med spiseforstyrrelser, et emne som gjerne drukner i bøker med sentimentalitet og billige/enkle løsninger.

Åh, huff nei. Leste den da jeg selv var anorektisk, og den var virkelig elendig og så lite dekkende og korrekt i forhold til hvordan hverdagen er i det store og det hele. Skal man snakke om enkle løsninger må jo den boka virkelig være det. Anbefales ikke.

Da anbefales heller "Dødelig Ideal" av Marya Hornbacher, selvbiografisk om spiseforstyrrelser.

Ellers kan man jo lese "Zebrapiken" av Sofia Åkerman. Ok bok om psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Grønn

Vet ikke hva som har blitt anbefalt tidligere i denne tråden, men disse vil ihvertfall jeg anbefale :) :

- Takk det går bra - men MS spøkelset herjer i meg av Linn Katrine Skaret-Johnsen: En utrolig bra bok om det å ha MS i ung alder

- Veien til Karlsvogna av Jon Magnus: En ektemann som forteller om hvordan det var å følge sin kone fra kreftdiagnose til død

- Kvinne går til lege - mann går på by'n av Kluun: En mann som forteller om hvordan han opplevde og taklet det at den unge kona hans fikk brystkreft

- En stor og en liten er borte av Elisabeth Cleve: Boken handler om en to år gammel gutt som mister moren og broren i en bilulykke og derfor går til krisepsykiater

- Min søsters vokter av Jodi Picoult: Søsteren til hovedpersonen lider av leukemi, men hovedpersonens beinmarg kan redde søsteren. Hun begynner derimot etterhver å tenke på hvem hun egentlig er. Om hun er noe mer enn bare søsterens livredder

- Maria, Maria av Anne Karin Elstad: Boka handler om Maria som får slag som følge av østrogenpiller

- Idas dans av Gunnhild Corwin: Moren forteller om tiden med datteren Ida etter at hun fikk kreftdiagnosen

Endret av Frk. Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også en bok av en kjent amerikansk forfatter som skriver triviallitteratur (typiske klisjéfylte kjærlighetsromaner). Hun hadde en sønn med bipolar lidelse. Den er veldig amerikansk, men forteller mye om hvordan pårørende opplever det å leve med en psykisk syk i familien. Noen som vet hvilken jeg mener?

Jeg tror du tenker på Danielle Steel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 måneder senere...
Gjest Frk. Grønn

Vil tipse om Ingrid Wiggen som nettopp har kommet ut med boken Rosa bil som handler om hennes liv som kreftpasient. Har ikke lest den enda selv, men skal definitivt gjøre det i løpet av høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må det være sanne historier...?

Hvis ikke vil jeg gjerne anbefale "Veronika vil dø" av Paulo Coelho og "Liv Laga" av Susanne Agerholm.

Handler om psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Raptuza

Ei svært god bok er "Ei hand å holde i"(fås på bibliotek). Handlar om ein ung gut som er blødar som fekk hivsmitta blod og døde av aids. Forferdelig trist, skriven av mora. Anbefales! Ei av dei sterkaste bøkene eg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blodig alvor" av Bengt Eidem.

Mange har vel hørt om han, den politiske rådgiveren som fikk akutt leukemi og som startet blodgiverkampanjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...