Gjest Kristin_ Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Her har jeg samlet en del av spørsmålene som går igjen på Kosthold og trening forumet. Jeg har i min tid på KG registrert en del resirkulering av spørsmål, og derfor tenkte jeg at en slik oppsamling hadde vært greit. Jeg fant ikke koden som kunne skjule hele teksten i svarene, men jeg har i hvertfall lagt de i kodebokser slik at innlegget ikke blir fullt så langt. Svarene er de jeg har lest forumbrukere gi til de ulike trådene. Om det er noe noen har lyst å legge til på svarene, gi en lyd. Hvis det er et standard K&T-spørsmål som jeg har glemt, noen innspill, ting jeg burde legge til etc. si i fra i tråden så skal jeg fikse på førsteinnlegget! -Kristin Hvorfor går jeg ikke nedover, jeg spiser jo sunt? /Hvordan skal jeg gå ned i vekt? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest et slikt innlegg. Det de ofte har til felles er at de ikke har noe som helst info om personen som starter tråden (vekt, høyde og kjønn burde være et absolutt minimum), aktivitetsnivå eller hva slags mat de spiser. Av og til sier de at de spiser sunt. Av og til sier de ikke det en gang. -Skriv hvor gammel du er, hvor høy, og hvor mye du veier. Hvis det er ekstremt pinlig, bruk gjestefunksjonen da vel. -Skriv aktivitetsnivået ditt. Har du en jobb der du står og går mye, eller sitter du foran en pult hele dagen? Er du i aktivitet på fritiden eller sitter du foran TV eller PC hele kvelden? Vær ærlig, det er den eneste måten til å få et opplegg som fungerer. -Skriv opp en normal dag matmessig. Om du jukser her, får du bare dårligere hjelp, eller ingen hjelp i det hele tatt. Pleier du å spise mye tøys mellom måltidene også, skriv det ned også. Mengder er også en fin ting, det er forskjell på å spise 50 gram potet og 350 gram potet til middag, for å nevne noe. [/codebox] [b]Hvordan slanker jeg (sett inn random kroppsdel)?[/b] [codebox]Det går altså ikke an å slanke EN kroppsdel. Dessverre. I en ideel verden hadde en tikilos vektnedgang gått kun på magen og aldri på puppene, men sånn fungerer det dessverre ikke. Det er et par ting man kan gjøre likevel: -Styrketrening for å stramme opp musklene i den kroppsdelen det er snakk om -Fettforbrennende trening (all form for kondistrening inkl gå tur) for å fjerne fett på den aktuelle kroppsdelen -Trene musklene slik at problemområdet blir visuelt mindre (f.eks. trene skuldre for å få en visuelt smalere midje) Når det gjelder magefett, er det enkelte rapporter som tilsier at muligens nikotin kan stimulere lagring av fett i mageregionen. Om du ikke har hatt motivasjonen før, dropp røyken/snusen nå! Når det gjelder styrketrening kan jeg ikke si det ofte nok; tren HELE kroppen. Om man bare trener mage, rumpe og triceps, blir man skeiv og feiltrent. Jeg har ikke tid til å være medlem av treningsstudio, har dere noen øvelser jeg kan gjøre hjemme? Internett er en oase av øvelsesguider og treningsprogram, man må bare vite hvor man skal lete. coopersguns.com har en enorm øvelsesguide med både vekter, egen kroppsvekt og liknende basistrening.no har både gode styrkedatabaser, bevegelsestrening med mer. Utarbeidet av olympiatoppen iform.no har et stort forum hvis man ikke får godt nok svar her på KG (NB! Ingen muligheter til å poste som gjest) og i tillegg mange artikler om kosthold, helse og trening. Ikke alt er like grundig dokumentert, ta det med en klype salt. iform.nu : Stort øvelsesgalleri med videopresentasjoner av mange øvelser man kan gjøre hjemme. Youtube har også en del gratis treningsvideoer liggende, hvis du kan finne deg i dårlig bildekvalitet. http://dvdon.com har et ganske bra utvalg treningsvideoer Moralen er at du kommer deg ganske langt med en matte, en ball, noen manualer og et sted man kan gå tur med ujevne mellomrom Jeg må gå ned 2-3-4-5-6-7 kg, og helst i forgårs!!!!! Dersom man skal ha en vektnedgang man kan forvente å beholde, er 0,5 til 1 kg i uken det ideelle. På denne måten får kroppen tid til å venne seg til den nye vekten sin underveis. Det er et par grep man kan gjøre dersom man har lyst å føle seg litt slankere til en spesiell anledning. Dette er stort sett vannvekt det er snakk om, så forvent å legge det på dere igjen så fort dere spiser normalt igjen - Styr unna raske karbohydrater, korn, og andre stivelsesrike matprodukter - Ikke salt, og ikke sukker. Heller ikke noe som inneholder kullsyre - Minst mulig meieriprodukter Dette kan være en quick fix som kan forhindre mye vann i kroppen og en oppblåst mage, men det er som sagt ikke en slankekur. Ha tålmodighet, det å være desperat etter resultater MED EN GANG er bare en snarvei til å gi opp. [/codebox] [b]Styrketrening? Vil ikke det gi meg kjempestore muskler?[/b] [codebox] Nei, nei, nei og atter nei. Jeg har aldri løftet noen lettere vekter enn at jeg kan ta mer enn tolv repetisjoner, og det er ikke sånn at vekttrening får deg til å se ut som Arnold. Dette er en direkte løgn og en gammel myte som brukes til å markedsføre blant annet pilatestrening og liknende. De kvinnelige kroppsbyggerne man ser har ikke bare trent styrke, de er også fulle i bol, stort sett alle sammen. I tillegg bor de i helsestudio og lever på diett året rundt. For å få så synlige muskler som muskeldamene vi frykter, må vi ha en fettprosent på under ti. Styrketrening vil derimot gi deg en slankere kropp, og få opp forbrenningen din. Dessuten er det ikke sånn at muskler kommer over natten, så om man ser man vokser litt mer enn man ønsker, så går det veldig fint an å justere underveis. Kan dere lage en diett til meg? Det er ikke så greit å lage dietter til noen som gjerne ikke opplyser om noen som helst fakta om seg selv, eller hva slags type mat de liker. I tillegg er vektnedgang veldig individuelt, noe som fungerer for en trenger ikke nødvendigvis fungere for andre. Hvis du skal ha muligheter til å holde på vekttapet, er det viktig å ha en viss innsikt i hva man putter i munnen. Hvis man bare følger en diett slavisk uten å tenke på hva som er sunt og ikke er sunt (eller ha helt feile forestillinger om det) er sjansen for at man går på en smell etterpå ganske stor. Hvis du vil ha et opplegg som gir deg konkrete råd om hva man skal spise til alle måltider hver dag, prøv Www.vektklubb.no , som kommer med konkrete tips hver dag, lagt opp etter dine behov. Koster penger www.vektklubben.no er gratis, og har en stor oppskriftsdatabase om man ikke føler seg spesielt kreativ i matveien www.somebody.no har ingen oppskrifter, men en svært detaljert oversikt over maten du legger inn hver dag og hva slags næringsstoffer/kalorier de inneholder For å gå ned i vekt, må man spise færre kalorier enn man forbrenner. Verre er det ikke. [/codebox] [b]Jeg har vært kjempeflink men legger likevel på meg, hjelp![/b] [codebox]Vekten til personer varierer stort med mange forskjellige faktorer. Man kan ha lite eller mye vann i kroppen, mye eller lite mat i mage og tarm, ha en opphopning av hormoner, you name it. Derfor er det vanlig at vekten kan variere med opp til flere kilo med dagers mellomrom. Det er også grunnen til at det ofte er lite konstruktivt å veie seg hver dag, en gang i uken holder for de fleste. Gjør det også på det samme tidspunktet på dagen hver gang, for å få en lik indikator. Hvis vi har utelukket at det er sånne ting som gjelder deg, og at du faktisk har lagt på deg, kan grunnene være mange. Enkelte tror når de legger på seg under trening at det er fordi de legger på seg muskler, og muskler veier mer enn fett. Muskler tar omtrent 1/3 av plassen til tilsvarende vekt i fett, så det er nok det som menes. Dette fenomenet merker man ofte ved at vekten står kubb stille, mens klærne blir mindre. Det er selvfølgelig enkelt å tenke at det bare er fordi fettet blir byttet ut med musklerog derfor at man har gått opp, men vanligvis er dette ikke tilfellet. Du kan max legge på deg ca 0,7 kilo muskler i måneden, og det er ved absoutt optimalt kosthold og trening KILDE. Dersom du trener og likevel legger på deg 3 kilo på to uker, så er det ikke muskler. Den vanligste grunnen er derimot denne; Mange overvurderer hvor flinke de faktisk er. Dersom man aldri har trent systematisk før, eller levd på diett, er det ikke helt enkelt å vurdere hvor god innsatsen er. Treningen kan ha blitt rutinemessig og lite utfordrende. Folk har en tendens til å grovt undervurdere kaloriene de får i seg pr dag (av og til så mye som 800 kalorier KILDE) eller overvurdere hvor mye de forbrenner når de trener. Ta en realitycheck. Tell kalorier. Ofte får man sjokk. Bør jeg spise ofte eller sjelden? Har måltidshyppigheten noe å si for forbrenningen min? Her er ekspertene svært uenige. Ut fra menneskets biologi er det ikke logisk å sløse med kaloriene når maten er i overflod, men derimot å lagre så mye som mulig til når det er mindre mat å få. Det er ofte denne logikken som brukes for å fremme hyppige måltider, eller at kroppen ikke kan nyttiggjøre seg av maten om den kommer i store doser. Dette temaet har vært oppe mange ganger, og jeg har ingen interesse av å skrive en avhandling om det her inne, men jeg tenkte jeg skulle liste opp noen fordeler og ulemper med hyppige måltider Fordeler, hyppige måltider Det er ikke lenge mellom hvert måltid, så ventetid mellom måltidene som mange hater når de slanker seg, er ikke like lang Å spise jevnt hele dagen holder blodsukkeret stabilt. Dette kan forhindre at man overspiser eller spiser dårlig mat på grunn av lavt blodsukker når man skal spise. Ulemper, hyppige måltider Tannemaljen har ikke godt av de hyppige syreangrepene som kommer av småspising. Det er greit å venne seg av uvanen å MÅTTE spise noe nesten hele tiden. Det er upraktisk å spise ofte i mange jobber og andre sammenhenger, spesielt hvis det er et veldig rigid opplegg Man tenker på mat hele tiden, og neste måltid, noe som er litt feil fokus når man gjerne er veldig opptatt av mat i utgangspunktet- Små måltider hele tiden kan faktisk trigge sultfølelsen, slik at man føler seg sulten også rett etter man har spist fordi det ikke er nok mat. Fordeler, færre måltider Det er lettere å gjennomføre i praksis Man får spist litt skikkelig til hvert måltid, større metthetsfølelse Snillere for tennene enn å spise ofte Man bruker ikke like mye tid på å tenke på og tilberede mat Ulemper, færre måltider Større sjanse for blodsukkerfall, overspising og sprekker dersom man går for lenge mellom måltider Krever en del viljestyrke å ikke småspise hele tiden Begge deler har sine fordeler og ulemper, så det er viktig å finne noe som passer for seg. Og det er det samme for forbrenningen din hva du gjør [/codebox] [b]Jeg har funnet en suppe/sykehusdiett som jeg skal gå på, kommer den til å fungere?[/b] [codebox]Disse diettene kan være direkte farlige å gå på. De er utarbeidet for svært overvektige som må uhyre raskt ned i vekt på grunn av en operasjon, og er ikke et middel for varig vekttap. Nei, det finnes ikke matvarer som omdanner stoffskiftet ditt slik at du ikke kan legge på deg igjen, sorry. Sjansen for at du legger på deg alt etter en slik kur er faktisk 90%, som med alle andre slankekurer, og legger ikke opp til noen varig endring i livsstilen heller. Negative kalorier, som de har brukt til å markedsføre en del av disse diettene med, er også bare bløff, er jeg redd. Finnes det slankepiller som fungerer? Hvis det hadde vært noe som fungerte slik det ble markedsført (spis det du vil, ikke tren, ras ned i vekt) så ville det ikke vært et overvektig menneske på kloden. Det finnes ikke billige løsninger. Er man veldig overvektig, kan man spørre fastlegen om resept på reseptbelagte slankemedisiner. Typiske urteremedier eller liknende fungerer ikke, og et av de mest populære midlene, CLA, kan for mange (gravide, insulinresistente, ammende, hjertesyke) være direkte farlig, og produsentene av CLA-produkter har flere ganger fått på pukkelen på grunn av direkte villedende markedsføring. Enkelte steder tilbys det Efedrin i slankemedisiner. Tar man Efedrin man ikke har resept på eller bruk for (det brukes i utg.pkt. i medisiner mot helt andre ting) kan man risikere stygge bivirkninger, i verste fall hjerteinfarkt (!!!!)[/codebox] [b]Kjæresten/mannen/barna insisterer på å ha godteri/snacks i huset og jeg blir fristet hele tiden. Hva skal jeg gjøre?[/b] [codebox]Noen tror at man MÅ ha godteri i skapet hele tiden, og at viljestyrken skal få dem til å ligge unna fristelsene. Det er tull. Ingen ville tvunget en alkoholiker til å ha en flaske sprit i skapet heller for å teste deres viljestyrke, og er man overvektig er det en fare for at man har et liknende forhold til mat som alkoholikere har til sprit. Ingen har godt av å spise snacks og godteri, og det er ikke noe problem å kjøpe nytt godteri til lørdagen i stedet for å ha kilovis liggende i skapet. Enkelte bruker unnskyldningen at det skal være godteri til besøk og gjester, men godteriet spises gjerne opp 4-5 ganger mellom hvert besøk. Det er ikke så stress å kjøpe nytt godteri iblant med mindre dere bor flere mil fra nærmeste butikk, og jo mer dere har liggende og mer tilgjengelig det er, jo mer spiser dere, alle sammen. Fact. Finnes det mat som setter opp forbrenningen?` Tja. Noen produkter markedsføres som produkter som setter opp forbrenningen. Det er ikke helt enkelt å vise noen 1:1 effekt på disse, men det kan i det minste ikke gjøre så veldig stor skade. Husk; alt med måte, også dette Grønn te skal muligens sette opp forbrenningen. Grønn te i store mengder kan være helseskadelig, og det er registrert bivirkninger på en del preparater som inneholder høye konsentrasjoner av grønn te. Et par kopper om dagen går greit, men ta høyde for at det inneholder koffein og er vanndrivende! Kanel skal visstnok hjelpe å stabilisere blodsukkeret. Kanel gir også et inntrykk av søtsmak uten å inneholde kalorier, noe som ikke er så dumt. Chili øker kroppstemperaturen og kan dermed sette opp forbrenningen, om enn marginalt. Men det kan ha en del ufine bivirkninger, blant annet mageproblemer (chili er ikke godt for magen i store mengder) som diare, luft i magen og liknende. Så ikke overdriv! Ananas har muligens enzymer som hjelper fettforbrenningen. Men ananas kan også øke apetitten, og grunnen til at det ble brukt i dietter i den gang da, var fordi frukten er vanndrivende i store mengder. [/codebox] Endret 12. juli 2007 av Kristin_
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Tips: Hadde vært mer lesbart om du hadde puttet det i quote-tagger istedetfor, slik som dette - velg den 7. firkanten fra venstre når du skriver innlegget
Gjest Kristin_ Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 En del av svarene er veldig lange. Derfor er de i kodebokser, slik at man kan scrolle. Det kan man ikke i quote. Vet at det fremdeles ikke er helt i vater, men jeg sitter og redigerer for harde livet nå for å få det penere. Takk for tipset
aimee Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Wow, utrolig bra tiltak Kristin! Jeg ser deg ofte på på treningsforumet, da jeg også liker å lese det som er her. Men du. Får jeg spørre hva du jobber med? Det virker som du har god peiling på dette, så du lever kanskje av det?
Gjest Kristin_ Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Nei, jeg er bare latterlig interessert i emnet og har vært det i 5-6 år, leser veldig mye om det både bøker og artikler etc. og har eksperimentert en del med min egen kropp både trenings og kostholdsmessig. Har riktignok litt trenerutdannelse, men ikke særlig mye. Mye av svarene i FAQen er ikke mine egne, men gjennomgående det svaret brukerne har gitt til det spørsmålet, en slags fellesnevner om du vil
aimee Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 (endret) så du er rett og slett skikkelig spesielt interessert! Så bra! Jeg også er det, men har ikke eksperimentert så mye enda. Begynte ikke å trene før jeg var 25 (for to år siden) og blitt totalt opphengt i både trening og kosthold, naturlig nok. Er tilhenger av Fedon jeg da. Men når det gjelder kosthold, tror jeg det er veldig individuelt. Uansett, stå på videre og gi oss meninger og tips - du er flink! Endret 12. juli 2007 av aimee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå