Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips til en god majonesblanding til reker??

Sånn med sitron i og kanskje løk eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å lage en blanding av majones og rømme, med et lite fedd hvitløk i, salt, pepper, basilikum og en del sitron. Men blandringsforholdet vet jeg ikke i mengden, det er noe jeg bare smaker meg frem til.

Jeg vet ikke om det er dette du er ute etter, denne dressingen kan kanskje bli litt tynn. Men du kan jo ha mer majones enn rømme i. Syntes denne varianten blir litt mindre mektig enn når man bare har majones i.

Skrevet

Jeg har ikke mål, men det som er veldig godt er å blande majones og røee (ca 50/50 - men det må du regulere etter hvor tykk du vil ha den), tilsette litt sitronsaft, hakket dill, finhakket løk og litt lodderogn. Salte og peppre etter smak, selv synes jeg det holder med pepper.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes aioli er helt nydelig til reker.

Aioli.

Alle ingrediensene må ha romtemperatur. Start med 2 eggeplommer og 1 ts Dijon sennep i en beholder som du kan bruke stavmikser i. Helst den som fulgte med da du kjøpte den. Tilsett ¼ ts flaksalt og litt nykvernet hvitpepper. En båt hvitløk deles i skiver og has i. Tilsett olje (du kan bruke olivenolje eller en blanding av oliven- og annen nøytral olje) slik at du til sammen har 2 ½ dl. Sett stavmikseren helt i bunnen av beholderen og start. Dra den sakte opp. Du må hele tiden følge med at det er tykt rundt mikseren. Når aiolien er ferdig blander du inn sitronsaft etter smak.

Hvis du ikke har stavmikser starter du med 2 eggeplommer, sennep, salt, pepper og en presset hvitløkbåt i en skål. Rør oljen sakte inn til du har majones. Bland i sitronsaft.

Det kan ofte være vanskelig å rengjøre stavmikseren. Jeg fyller et litermål halvt med vann og har ganske mye oppvaskmiddel i. Så kjører jeg stavmikseren en god stund i dette. Da blir den ren inni. Så er det bare å vaske den utenpå, og skylle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...