Gå til innhold

Spicy buns

Gjest Tristessa

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa

Siden det er søndag og jeg allerede har klart å friste på med andre mat-elskere med croissanter, tenkte jeg at jeg måtte gjøre opp for skaden ved å legge ut en av mine favorittoppskrifter på boller. Det er engelske mål, så finn frem digitalvekten som støtter unser som mål folkens:

I en bolle:

1 teskje sukker (gjerne brunt)

1/2 pint lunken melk og/ eller vann

1/2 oz gjær

La dette svelle i ti minutter

I bolle nr. to haes følgende i:

1 lb. hvetemel

Klype salt

2 oz sukker (gjerne brunt det og)

4 oz rosiner (for en virkelig god smaksopplevelse kan disse trekke i rom, kojakk eller brandy i minst et par timer, helst over natten. Det som blir til overs av væske kan brukes som smakstilsetning i deigen)

Noen dæsjer med henholdsvis kanel, muskat, malt nellik og kardemomme

1 lite egg

2 oz smeltet margarin

Bland de tørre ingrediensene, lag en fordypning i midten og tilsett det våte. Kna deigen godt, slik at den blir elastisk og slipper bordet lett, og hev til minst dobbel størrelse. Bollene stekes midt i ovnen på 200 grader i ca. 10 minutter eller til de er ferdige.

Dette blir litt andre boller, med mye mer smak enn butikkskvip. Enkle er de også. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes godt ut!

Slenger med denne jeg:

Forklaringer på amerikanske mål- og vekt-enheter:

oz (fluid ounce) 30 ml

cup 2,4 dl

pint 4,8 dl

ounce 28 g

pound 0,45 kg

tsp (teaspoon) teskje

tbsp (tablespoon) spiseskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Takker, Englepusen. Dagens vekter støtter ofte unser og pund som mål, så jeg lot det stå til. Husker hvordan det var før digitalvekten kom, da var det frem med lommeregner når jeg ville lage en oppskrift som foreldrene mine hadde fra da vi bodde i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...