Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Lurer på hva andre tenker om foreldre som er litt over gjennomsnittet glad i en fest - altså ut hver helg og gjerne en gang i uka. Det betyr at en går ut etter at barna har lagt seg, står litt sent opp dagen etter, men da tar den andre foreldren barna. Jeg blir litt fordomsfull, men det er kanskje ikke berettiget Hva mener du?
gladidag Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Skjønner ikke at de orker jeg da.... og personlig har eg ikke behov for å feste noe særlig etter eg har fått barn....festet godt fra meg før den tid. Greit m en fest/bytur en sjelden gang men hadde aldri orket hver eller annenhver helg. Syns vel egentlig at foreldre som gjør det prioriterer feil.. Og når par alltid går ut hver for seg, feks hver sin dag i helgen er vel ikke det sunt for forholdet i lengden heller.. Nei.. nå liker eg bedre å slappe av hjemme med litt god mat og vin, og kose meg med barna og evnt dra på tur m de i helgene.. MEN.. på den annen side bor vi på et sted som ikke har noe bra utesteder og lite spisesteder.. ser for meg at eg hadde gått bittelitt oftere ut i en større by...kino, restaurant, en øl på pub ol.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg må innrømme at jeg har fordommer mot foreldre som "tar den helt ut" omtrent hver eneste helg, dvs går ordenltig på fylla ofte. Det må vel være både slitsomt og dyrt (men selvsagt kan man ha råd til det), og jeg synes også det er en snål prioritering fordi det går med mye tid man kunne brukt på bedre måter. Hvis det bare er den ene parten som går ut, synes jeg det er urettferdig ovenfor den andre som må (?) ta seg av ungene om morgenen hver helg - og om det blir vanskelig å planlegge noe på en lørdag eller søndag blir det jo også feil... Men jeg synes også det er forskjell på ut og ut...Om det er snakk om å dra en tur til noen venner og slappe av med noen øl eller en flaske vin, eller dra på pub og gjøre det samme, altså uten å "ta av" eller ha som vane å bli særlig full, ser jeg igrunn ikke noe galt i det. Det er vel noen "kulturforskjeller" som gjør at det ser bedre ut om mor og far ofte er i, eller har, middagsselskap hvor det serveres vin og diskuteres kultur og politikk, enn om mamma og pappa drar på den lokale bydelspuben et par ganger i måneden og drikker 4-5 øl.
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Enig med siste taler. Jeg ville nok undret meg over andres prioriteringer, dersom de ukentlig garantert var å finne på vei under bordet på den lokale puben. Dessuten hadde det nok gått noen sympatitanker til den hjemmesittende dersom det kun var den ene parten som var ute. Jeg ser av egen erfaring at det nesten var lettere å gå ut da barna var yngre, og garantert i seng halv åtte. Da kunne man ha barnevakt uten at ungene engang merket det. Det betyr imidlertid ikke at vi var mer ute. Dersom vi er ute av huset i helgen, er det stort sett for å gå på besøk til venner.
Gjest Bodillen Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Jeg fatter ikke at folk orker sånt. Vet om noen som holder på sånn, og de vil jo helt klart få et troverdighetsproblem den dagen de brått er tenåringsforeldre og faktisk er nødt til å sette noen grenser for barna sine bl.a i fht rusmidler...
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har 2 barn og er ute og fester ca annenhver helg. I min situasjon mener jeg at det er greit, fordi ungene er hos faren de helgene og det går derfor ikke ut over dem på noen måte. Jeg syns det er gøy å gå ut og treffe folk, men drikker med måte. Men dersom det går på bekostning av tid og krefter til å ta seg av barna så syns jeg IKKE det er greit.
Eliza Doalot Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har nok ikke spesielt sans for det. Det har ikke så mye med selve alkoholbruken å gjøre, men heller det at den ene eller begge foreldrene stadig er i redusert form dagen derpå, og helt eller delvis ute av stand til å bruke tid på ungene sine. Som andre nevner, det blir vel ikke så fryktelig mange helgeutflukter hvis noen stadig er trøtte eller fyllsyke. Jeg kan godt ta meg en fest, men jeg har et prinsipp mot at datteren min skal se meg ligge langflat på sofa`n med tømmermenn og fyllenerver.
Dråpe Skrevet 14. juli 2007 #8 Skrevet 14. juli 2007 Jeg må innrømme at jeg også stussa over alle småbarnsforeldrene jeg faktisk så på by'n da jeg var mye utpå. Bor på et ganske lite sted så det var ganske tydelig. For meg blir det feil - og jeg ønsker ikke sjøl å nytte tida og pengene mine på den måten nå som jeg har blitt mamma selv. Føler atden tida er forbi. Jeg har fortsatt glede av å ta en tur ut sammen med gode venninner, men å være ute flere ganger i måneden er jeg ikke interessert i lenger, og derfor har jeg vel kanskje litt liten forståelse for de som faktisk ønsker det. Det kan vel kanskje kalles fordommer...
Gjest Vegar-Viking Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Skulle tatt seg ut om jeg gikk på byen 2 ganger i uka. Jeg er alene med 2jenter. Jeg synes det gir meg mye mer å aktivere dem enn å dra på byen, ha det koselig hjemme med mine kjekke døtre er en større glede enn å rave full gatelangs i helgene. Det hender jo selfølgelig at jeg tar en tur på byen med noen kompiser, men trolig ikke mer en 4-5 ganger i løpet av et år, og da blir det noen øl, ikke all for mange... tar meg gjerne en øl seint utpå lørdagskvelden etter barna er i seng. Barna er 5-8år og trenger ikke se meg full/beruset. Kan ikke forstå foreldre som må ut på byen hver helg. De har satt barn til verden, så får de jammen se til å ta ansvar for dei, og ikke dra på byen 2-3ganger i uka som det nevnes her. Fatter ikke at de klarer det heller, barn sover normalt ikke frempå til 11tida på søndagen heller....
Gjest Fliss Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Det er ikke min måte å leve på - men det får være deres egen business.
Ekorn Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 Jeg kjenner ingen par med barn som lever på denne måten jeg. Dersom jeg hadde gjort det hadde jeg virkelig stusset over livsstilen deres. Det må jo ødelegge utrolig mye for "kjernefamilietiden", hvis en av dem hver eneste dag i helgen er fyllesyk. Jeg setter så utrolig stor pris på den tiden vi kan tilbringe sammen som familie jeg, at jeg ville følt at jeg kastet bort livet mitt litt dersom hver eneste helg var på den måten. Jeg har to single venninner med barn som ofte er ute, men det blir litt annerledes. I deres tilfeller er barnet hos faren annenhver helg, og det er da de er ute, så det går ikke ut over noen andre enn dem selv dersom dagen etter en fest skulle bli ødelagt av skallebank og fyllesyke.
Gjest Silmarill Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 (endret) Da sønnen min var liten var jeg vel meget sjeldent ute. Ikke hadde jeg tid og ork og det fristet veldig lite. Nå som han er 16 år er jeg ute på den lokalet uterestauranten når været tilsier det. Ellers er det mer at vi samles hjemme hos oss eller andre til festlige lag. Det har hendt at jeg (ikke så rent sjeldent) har sett godt påvirkede foreldre som har med barna sine ut på uterestaurant. Jeg liker ikke det jeg ser da nei! Det at foreldrene tar med seg barn ut på restaurant for å spise en pizza og foreldrene tar seg en øl/vin eller 2 ser jeg på som helt greit. Må legge til at det er greit at foreldre tar seg en fest i ny og ne, selvom de er småbarnsforeldre, men at dem da er i stand til å ta seg av barna dagen derpå. "Fyllefest" i hjemmet med småbarn i huset er jeg ikke noe for. Endret 15. juli 2007 av Silmarill
Frey Skrevet 15. juli 2007 #13 Skrevet 15. juli 2007 Så lenge det ikke går ut over barna så ser jeg ikke på det som noe problem - selv om jeg ikke skjønner at de gidder.
Minni-Mus Skrevet 15. juli 2007 #14 Skrevet 15. juli 2007 Jeg synes gjerne at foreldre burde gå ut å kose seg litt en gang i bøandt. Men de som går ut hver helg, eller annenhver osv når de har barn synes jeg blir for mye. Det er jo kjempekostbart å gå ut på byen også... Selv har jeg aldri vært en fester, ble kansje en eller to fester i mnd. Men etter at jeg fikk barn er lysten borte liksom. Har jo tross alt noen som trenger meg tidlig på morningen!! Samboeren min ble alene for en del år tilbake, og han var ute på byen ommentrent hver helg med kompisene... skjønner ikke at han orket. Men da jeg traff han og barna kom så har han holdt seg hjemme. Vi har hatt folk på middag/fest her, men i rolige omstendigheter og vi drikker oss ikke fulle. Det hører slettes ikke hjemme med barn i samme hus.
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Lurer på hva andre tenker om foreldre som er litt over gjennomsnittet glad i en fest - altså ut hver helg og gjerne en gang i uka. Det betyr at en går ut etter at barna har lagt seg, står litt sent opp dagen etter, men da tar den andre foreldren barna. Jeg blir litt fordomsfull, men det er kanskje ikke berettiget Hva mener du? Jeg synes det høres langt unna optimalt ut for familiene og helsen, men om det er berettiget å irritere seg over det er en annen sak. Hjelper det noen da? Så lenge barna blir ivaretatt også i helgene, faller det inn under foreldrenes frihet. Jeg kan ikke bestemme hvordan livet skal leves i andre familier.
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Skal man bli grå å kjedelig og satt bare fordi man får barn. Det er vel greit å feste selvom man har fått barn så lenge barna blir godt tatt vare på. Hva er problemet?
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #17 Skrevet 16. juli 2007 Jeg forstår ikke de som sier "feste fra seg". Hva betyr det? Jeg er 35 og har ennå ikke barn. Jeg har på ingen måte "festet fra meg". Jeg vil i selskap og drikke vin så lenge jeg kan gå, håper jeg. Når jeg får barn, vil jeg fortsatt drikke vin med venner og bekjente og av og til gå ut på livet og byen. Vi vil jo resie en del og da vil det drikkes vin. Våre barn vil nok få lære fort at vin er noe som er en naturlig del av livet og at det ikke er farlig. Hvorfor? Fordi foreldrene ikke drikker seg fulle. Merkbart berusede foreldre som endrer atferd er ikke bra for barn. Men hvem sa at foreldre må drikke for mye? Hvorfor må foreldrene bli redusert dagen etter? Her er det tydeligvis noen nordmenn som ikke helt har forstått begrepet "hver dag er en fest".
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #18 Skrevet 16. juli 2007 Feste fra seg betyr vel at man fester og lever livet og når man blir "gammel" nok så er ikke dette like jevt som da du var ung! Jeg blir ikke gammel nok til å slutte å feste og jeg var ikke satt da jeg var 20 år og fikk barn. Lysten på livet og fest var større enn nå, men borte er den ikke! Noen er forevig sprudlende mens andre blir kjerringer.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #19 Skrevet 16. juli 2007 Jeg forstår ikke de som sier "feste fra seg". Hva betyr det? Jeg er 35 og har ennå ikke barn. Jeg har på ingen måte "festet fra meg". Jeg vil i selskap og drikke vin så lenge jeg kan gå, håper jeg. Når jeg får barn, vil jeg fortsatt drikke vin med venner og bekjente og av og til gå ut på livet og byen. Vi vil jo resie en del og da vil det drikkes vin. Våre barn vil nok få lære fort at vin er noe som er en naturlig del av livet og at det ikke er farlig. Hvorfor? Fordi foreldrene ikke drikker seg fulle. Merkbart berusede foreldre som endrer atferd er ikke bra for barn. Men hvem sa at foreldre må drikke for mye? Hvorfor må foreldrene bli redusert dagen etter? Her er det tydeligvis noen nordmenn som ikke helt har forstått begrepet "hver dag er en fest". Jeg synes i motsetning til deg som det virker som de aller fleste som har svart i tråden skiller mellom fyll og "selskapelig bruk av alkohol". Jeg tror det er bra å være sosial og å kose seg med god mat og vin/øl eller en konjakk i ny og ne, men har nok fordommer mot de som drikker seg fulle flere ganger i måneden etter at de har fått barn. Faktisk er fordommene basert på erfaring - de jeg har kjent som, etter å ha blit foreldre, har levd som partyløver i det ene eller andre miljøet (fra "kult" studentmiljø til lokalpub i drabantbyen), HAR faktisk oppført seg rimelig dårlig enten ovenfor partner, barn eller begge disse. Men det finnes selvsagt andre som sjonglerer dette bedre, akkurat som det ikke er slik at alle foreldre som _bare_ er hjemme er gode foreldre.
Gjest Mayamor Skrevet 16. juli 2007 #20 Skrevet 16. juli 2007 Skal samboer og jeg på fest, ordner vi med barnevakt slik at vi sove dagen derpå. Godt for oss og kjekt for barna å få være på overnattingsbesøk. Er en av oss på fest er det ikke noe problem for den andre å ta seg av barna på morgenkvisten. At vi ikke går ut så ofte, gjør ikke at jeg ser på oss som gamle/grå/kjedelig av den grunn. Alt til sin tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå