Gå til innhold

Vaskehjelp


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde

Hvor mange av dere har vaskehjelp i huset ?

Jeg har seriøst vurdert å få meg hjelp til rengjøringen i huset. Tenker på å ha en person her en gang i uken.

Ringte til endel vaskebyråer før helgen, men jeg syntes at de var litt vel dyre. Har dere ordnet vaskehjelp privat eller gjennom rengjøringsfirma ?

Har ikke så veldig lyst til å ha en privatperson her mens vi er ute av huset, da jeg har endel verdifulle ting i huset.

Jeg jobber full tid, og er separert og mor til to barn. Huset er stort og tomten er 860 m2 slik at hagen krever sitt den og til våren. Synes selv at jeg bruker masse tid på å holde huset rent og ryddig - denne tiden kunne jeg tenkt meg å brukt på litt andre sysler istedet - eller rett og slett hatt litt tid til å kose meg og slappe helt av.

Hvor mye betaler dere for rengjøringshjelp ?

Hva gjør rengjøringshjelpen ?

Hvor ofte har dere hjelp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, dette lurer jeg også på. Vi kommer nemlig til å få noen til å vaske huset vårt når fødselspermisjonen er over. Synes det går så vanvittig mye tid bort til husvask. Også er det jo så kjedelig da :o

Jeg ser ikke på dette som noe luksus. Tror det blir mer og mer vanlig. Som jeg ser det kjøper jeg og mannen oss fritid. Tid til å være sammen og til å være sammen med jenta vår. Etter endt arbeidsuke er husvask det siste jeg har lyst til å sette i gang med. Tenk så deilig å komme hjem og så er det rent og pent til helga :D

Gleder meg til å høre hvordan andre har gjort det. Hvordan man finner rette personen, hva man betaler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke vaskehjelp, men er vaskehjelp. Jeg får 400 kr for 2-3 timers arbeid. Jeg lufter/rister matter, støvsuger, tørker støv, vasker gulv og toalett. Jeg vasker for to stykker, er hos hver av dem annenhver uke.

Firma blir nødvendigvis dyrt p.g.a. skatt, arbeidsgiveravgift, mva osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bor nok i nord. Men skal vel uansett slutte til sommeren tror jeg...er ferdig med utdanninga mi da, og får forhåpentligvis en fast jobb da...

De som fant meg, for å si det sånn, fikk tipset fra bekjente. Det er veldig lurt og be om referanser, og gjerne spørre vaskehjelper som bekjente bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vaskehjelp for et søskenbarn av meg da jeg gikk på videregående. Kjekk måte å tjene litt ekstra penger på.

Kanskje det er en ide å fortelle venner og kjente at man er på utkikk etter noen som kan ta husvasken? Man vet aldri, noen kan jo vite om noen som kunne tenke seg å ta i et tak. Er vel en fordel at noen man kjenner stoler på personen om man nå ikke kjenner vedkommende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde

Ok, Julienne, jeg bor i Stavanger, så da går nok ikke det, nei ... :ler:

Ja, jeg har snakket med naboen - de har en dame som vasker hos seg, men hun var ikke interessert i flere hus. Jeg får ha øyne og ører åpne, så dukker det nok opp noe snart.

De firmaene jeg snakket med på fredag skulle ha såpass mye at det hadde blitt 6-700 kr. pr. uke for meg å bruke dem. Det synes jeg er litt for drøyt når jeg til og med hører at det ene firmaet ikke gjør en skikkelig jobb engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Ikke dumt det, Nala - jeg har også sagt ifra på jobben slik at folk gir beskjed om de får høre om noen som har vaskehjelp som kan tenke seg litt mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Trur jeg ville satset på bekjente, eller bekjente av bekjente ja, og i alle fall gode referanser ellers. Firma gir sikkert større trygghet, men dyrere ja (som nevnt grunnet arbeidsgiveravgift, og skatt, men også at det er visse kostnader til administrasjon, som en enkeltperson slipper...)

Det føles svært fristende å ha en slik ordning etterhvert (vel, for oss er det ikke aktuelt enda da, uansett) men jeg vet ikke om vi noen gang kommer til å gjøre noe slikt. Vel, som det er så lever vi svært rotete, men vi er nå bare oss to... Når vi etterhvert får en firbent venn (hund ja) og en unge eller to, så er det jo økte krav til ryddighet (ikke lengre ting i høyde som hund eller unger kan gnage på....) så da hadde noe slikt vært flott. Særlig siden vi begge hater å rydde og vaske, det frister lite. (SÆRLIG nå som jeg har en vaskejobb hele uka, men det er jo bare til jeg får noe relevant da, jeg har jo utdannelse) Vurdert dette med praktikant også jeg, de tar jo ofte lettere husarbeide som en del av jobben (ja, jeg vil jo ikke utnytte stakkaren, men altså betale for en jobb som inkluderer noe husarbeide. (jada, ikke total nedvask, men sånn litt i alle fall, eventuelt betale ekstra da for at jeg krever litt?)

Men å ha en praktikant er vel noe man helst gjør for barnepasset da... Så da må jeg vel få en unge eller to først. Men det ville jo passet fint for hunden også, så slapp den å være alene hjemme.....

Ja, her sitter jeg og "planlegger", enda hverken hund eller unger er noe som er planlagt DETTE året i alle fall, for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Har betalt kr 350 per gang til ei som har kommet ukentlig til meg i flere år. Hun gjør ikke hovedrent, skifter på senger etc. men tørker støv, vasker gulv osv. Benker på kjøkkenet tar jeg også selv. Hvis hun skal pusse vinduer eller gjøre annet enn hva vi har avtalt, betaler jeg mer. Jeg er sånn passe fornøyd, blir ikke som å gjøre det selv. Hun holder på i 2 timer, så jeg synes ikke kr 300 er for lite.

Det er mye jobb på forhånd, må rydde hele huset! Værst var det da barna var mindre, med leker overalt... Jeg er ikke spesielt ryddig av meg, men liker å ha det rent, så nå er jeg tvunget til å ha det litt ryddig, for å slippe all jobben like før hun kommer....

Hvis jeg har fri når hun skal komme, tar jeg meg en tur ut mens hun jobber. Liker ikke å tråkke i beina på henne.

Jeg fikk henne anbefalt av ei i barselgruppa da minstemann var baby, og valgte henne pga gode referanser.

Tror man må innstille seg på at det sjelden blir som å gjøre det selv...

Jeg kunne irritere meg litt til å begynne med, men er alt i alt fornøyd.

Hun vasker i flere hus i nabolaget, og siden dette er skattefrie penger, tror jeg hun tjener ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, man må definitivt være innstilt på at det ikke er som å gjøre det selv. (i mitt tilfelle er antakelig det en fordel, for jeg gjør jo nesten ingenting jeg...) Nettopp dette med ryddinga da, det er jo et lite problem, så rotete som vi alltid har det... Men, hmm, dette finner vi nok ut av, som sagt er dette slett ikke aktuelt for tiden, med vår økonomi som ikke tillater å engang tenke på det... Egentlig, dersom det var ryddig, så skulle jeg ikke hatt noe mot å dra over gulvene med en mopp, tørke litt støv av RYDDIGE flater... Det er kanskje egentlig en RYDDEHJELP jeg trenger? :ler::ler::ler: (det blir garantert ikke som å gjøre det selv, finner jeg noen gang igjen noe da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Der sa du det, Fredagsbarnet, Ryddehjelp!

:lol:

Hadde jeg ikke hatt vaskehjelpen min, hadde jeg aldri fått ryddet.

Vaskehjelpen min kommer på torsdager, og bare den følelsen hver torsdag ettermiddag å komme hjem til et rent hus, er verdt alt.

Ville heller levd på suppe og makaroni et par dager i uka, for å kunne ha den følelsen hver torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også snakket om dette.. ikke en gang i uka, men kanskje annenhver eller en gang i måneden.

Det "sirkulerer" ei dame i nabolaget her som ønsker seg flere oppdrag, så vi vurderer det stadig.

Mener å huske at hun får 150 kr pr time (svart). Kommer visst litt an på oppgavene hun tar på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg også har tenkt tanken med vaskehjelp. Det er ikke det at jeg ikke gidder selv, men jeg har så utrolig mye å gjøre for tiden. Kjæresten min er jo også travelt opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å ha en praktikant er vel noe man helst gjør for barnepasset da... Så da må jeg vel få en unge eller to først. Men det ville jo passet fint for hunden også, så slapp den å være alene hjemme.....

Ikke noe problem, Fredagsbarn. Å ha praktikant uten å ha barn, mener jeg. Da jeg var Au Pair "over there" hørte vi faktisk om familier som hadde Au Pair til hunden sin :o Så dersom dere skaffer dere en firbent venn kan dere trygt få praktikant for å passe denne. Inntil videre kan dere kanskje vurdere praktikant til å ta seg av hybelkaninene :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vaskehjelp og har hatt det i flere år.

Før hadde vi en god gammeldags husmor som var så flink. Hun tok 80 kr timen. Deretter var det en jeg var uheldig med. brukte samme klut på benk og gulv. Nå har jeg en som er gri, hverken mer eller mindre, hun er en lyntornado som tar hele det store huset på 3.5 timer.

Egentlig er det litt slitsomt fordi jeg må hele tiden fortelle hva hun skla gjøre, er så dårlig til å se det selv. Jeg savner min husmor, hun var topp, men gått av med pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Kanskje det ja, Nala. Hybelkaniner har vi mange av i alle fall, og de formerer seg i en fart for nettopp kaniner... Men enn så lenge har vi ikke økonomi til å ha noen til å passe hverken hybelkaniner eller fantasihunder, så jeg må nok bare ta støvkluten frem selv. Men, som nevnt så er det egentlig ryddinga som er det største problemet (og mye av det kan løses dersom vi får et digert klesskap, samt et skap eller noe på stua til å oppbevare ting i. Skapplass har vi ikke overdrevetn mye av, nemlig...)

Men, det frister med praktikant (eller au pair, det er vel det samme bare at den kommer fra utlandet?) en gang i fremtiden. Vi får nå se, med tid og stunder (samt penger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektivt mot hybelkaniner: Åtte måneder gamle babyer som ikke har lært seg å krype ennå og som derfor åler seg framover i rakettfart. Dere vil ikke tro hvor mye rart jeg plukker av klærne til ungen etter en lekestund på gulvet :sjarmor: Jeg hadde virkelig trengt praktikant selv jeg, for å ta seg av hybelkaniner og andre levende vesen i dette huset :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg har vaskehjelp annen hver uke. Hun er kjempeflink og vasker alt i den ikke alt for store leiligheten (80 m2). Vi betaler kr. 300 gangen, det tar ca 2 1/2 time. Jeg har fått henne anbefalt av en venninne, nå benytter hele venninnegjengen den samme dama. Hun vasker mens vi er ute av huset.

For min del er dette helt perfekt, da jeg er ganske ryddig, men hater å vaske. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vaskehjelp jeg. For en enslig mann på ca 60 år med ny leilighet på 90 kvm. Jeg vasker hver torsdag, og vasker bad, kjøkken, stue og soverom. (+ gang og entre) Han er veldig ryddig, så det er igrunnen greit arbeid. Jeg får kr. 1.200.- i mnd (svart), det er vel ikke så aller verst. Jeg bruker ca 2 timer hver gang. Men jeg har fått tilbudt kr. 1.600.- en annen plass, så det skal jeg si til han, og håper han tilbyr det samme for det er veldig greitt å vaske for han. I tillegg stryker jeg skjorter av og til men har ikke fått ekstra betaling for det.

Jeg hadde aldri i mitt liv trodd at jeg skulle bli vaskehjelp for noen, for jeg jobber da full stilling på dagtid, men det er så greitt med de ekstra pengene. Disse "vaskepengene" er "kafe- og vin-penger" til meg selv, penger som ikke går hverken til strøm eller telefonregning. Jeg kaller dem for "toillpængan". Og de er jaggu gode å ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...