Gå til innhold

Sende med alle papirene,

Gjest Jobbsøker

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøker

relevante til jobben?

Jeg holder nå på å søke jobber.

Jeg har en utdannelse fra før, men kan ikke jobbe i det yrket. Har tatt en ny utdannelse. En i helt annen retning.

Skal jeg sende med alle papirene eller kun de papirene som er relevant med stillingen?

Hva med CV'en?

Dersom jeg sender kun med papirer som er relevant til stillingen, bør jeg gjøre noe med cv'en?

Jeg tenker litt slik, at dersom jeg kun sender papirene som er relevant til stillingen, men la cv'en stå som den gjør, kan det da bli mistanke at jeg har funnet opp den andre utdannelsen?

Hva og hvordan ville du ha gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Du sender da selvsagt med alt av papirer som sier noe positivt om deg. All tidligere jobb er jo yrkeserfaring, at du har taklet en annen type jobb er relevant også for denne stillingen fu søker: det viktige er at du takler de arbeidsoppgavene du blir satt til. Dessuten er det positivt at du har hatt litt ulike arbeidsoppgaver, da kan du lettere sette deg inn i nye arbeidsoppgaver.

Eneste grunn til ikke å legge ved en attest er jo hvis det står noe direkte negativt om deg der. Men det gjør det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Pleide å se litt ann hva som sto i søknaden jeg, ofte ønsker de bare søknad og CV, blir veldig mange papirer hvis alle sender med alt de har. Gir beskjed om at vitnemål og attester kan ettersendes hvis ønskelig evt så tar jeg de med på intervju.

Jeg ville heller satt opp en god og pen CV, evt nevnt kort i søknaden hvorfor du har skiftet retning og sendt disse avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg heller litt mot at det kan være lurt å vektlegge hovedsaklig det som er relevant i en cv - etter å aldri ha fått napp når jeg har oppgitt alt mulig av sommerjobber osv, som tilsammen tok mye mer plass i cv-en enn det jeg faktisk er utdannet som, begynte jeg å redigere cv-en slik at den er mer rettet mot akkurat de jobbene jeg søker. For meg har faktisk dette fungert bra; jeg har i hvert fall veldig relevant jobb for tiden :) Noen ganger kan cv-en bli fryktelig lang, og de "irrelevante tingene" kan ta veldig mye plass... Men det går kanskje an å sortere slik at det som er viktig for stillingen du søker er framhevet og likevel ta med alt det andre.

Samtidig kan jo det også slå feil ut - arbeidsgiver kan feilaktig tro at du har hull i cv-en, og det er jo KRISE bare det mangler en uke her og der, har jeg skjønt :ler: . Jeg mener også at så lenge du oppgir ulike arbeidsforhold og utdanninger, bør du også sende papirer som bekrefter at dette stemmer, så lenge det går fram av stillingsannonsen at de ønske papirer/attester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg trodde ikke det var noen som sendte med attester og vitnemål lenger jeg :overrasket:

Jeg har akkurat søkt en haug jobber, og da sendte jeg bare søknad på e-post, med lenke til CV på nett. Fikk ikke annet enn god respons på den fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I stillingsannonsen står det iallefall at vitnemål og attester skal sendes med søknaden og cv'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg synes fort det blir uoversiktlig og rotete med altfor mange urelevante vedlegg.

En komplett CV er viktig, men alle attester og vitnemål er helt unødvendig. Legg med attest fra forrige/nåværende arbeidsgiver og sist avsluttet utdanning. Skriv at andre attester og vitnemål kan ettersendes ved forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...