Fibi Skrevet 11. juli 2007 #1 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg lurer litt på å ta utdanning... Jeg er 30, har en smule anstrengt økonomi og er alene med to barn, hvorav den ene trenger endel ekstra oppfølging. Jeg er helt i startfasen av planlegging, og lurer på om det i det hele tatt lar seg gjennomføre mtp økonomi, overskudd osv Hadde vært kjekt å høre fra noen i vamme situasjon som har, holder på eller planlegger å ta utdanning. Jeg har studikompetanse, men mangler studiretningsfagene til feks ingeniør studiene. Jeg føler ingeniørstudiene er mest aktuell, da det er relativt korte studier med gode jobbmuligheter. Har også vært inne på tanken på økonomistudier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #2 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg vet om aleneforeldre som har studert Men noen av dem har vært litt eldre enn deg (med eldre barn, sikkert), og studert deltid. På den annen side tror jeg Lånekassa gir tilleggsstøtte for foreldre og eneforsørgere, så det er ikke sikkert du kommer så dårlig ut av det økonomisk. Tenker du heltid eller deltid? Blir du boende der dere bor, eller kan dere bo rimeligere og evt leie ut leilighet/hus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibi Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg vet ikke helt, skal jeg ta ingeiørutdanning trenger jeg noen ekstra fag, og de må jeg isåfall ta på deltid. Bosted er jeg veldig itvil om også. Det er ganske langt til studiestedet, ca en times reisevei hver vei. Men det er dyrere å bo der enn her jeg bor nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinna Skrevet 11. juli 2007 #4 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg er 31 år og alene med 3 barn i alderen 7,8 og 11 år (eldstemann trenger også mye oppfølging her). Jeg skal nå i gang med tredje året på sykepleiestudiet og angrer ikke et sekund på at jeg begynte. Det har vært tøft ja, jeg måtte ta studiekompetansen først. Men når jeg tenker fremover så er det absolutt verdt det. Jeg får en jobb jeg trives i og en lønn jeg kan leve med. Jeg har tilsammen brukt fem år på studier når jeg er ferdig, og det er ikke mye når en tenker på resten av livet! Hvilken inntekt lever du av i dag? Har du overgangsstønad? Det kan du få. Blir ikke rik av det (er jo heller ikke meningen) men kan kombineres med lån/stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #5 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg har studikompetanse, men mangler studiretningsfagene til feks ingeniør studiene. Jeg føler ingeniørstudiene er mest aktuell, da det er relativt korte studier med gode jobbmuligheter. Dette burde gå kjempefint og som du sier tar ingeniørstudiet ikke spesielt lang tid. Det er et greit studie og 3 år går veldig fort. Du kan velge hvilken retning du etterhvert synes er mest interessnt og jobbene vil alltid florere for ingeniører. Lønnen til ingeniører vil alltid være høy og en ingeniør kan velge og vrake i både lønn og jobber! Du gjør derfor et smart og bra valg! Det er mulig det vil bli en liten kneik du må over i forhold til barn og økonomi men dette vil bli mange ganger bedre på sikt når du er ferdig. Har du tilgang på avlastning i form av skoler eller familie som kan ta seg av barna av og til? Kunne du fått "fri" fra barn enkelte helger i løpet av et år? Hva med dagene når de er på skolen, de kan utnyttes til å lese. Studielån eller banklån? Jeg anbefaler på det sterkeste at du blir ingeniør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 11. juli 2007 #6 Del Skrevet 11. juli 2007 ekstrafagene kan taes som forkurs sommeren før du begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. juli 2007 #7 Del Skrevet 14. juli 2007 Min søster på 36 har to barn, hvorav den yngste bor hos henne på heltid og hun har samvær med den eldste. Hun har tatt studiekompetansen på ett år nå og skal mest sannsynlig begynne på ergoterapistudiet til høsten. Ingen av ungene hennes har sykdom utover allergi mot husdyr, men minsten har hatt litt problemer med magen og barnet trenger også jevnlig oppfølging hos øyelege pga. synet. Dette tar jo litt tid, siden legetimer kommer jevnlig. Studiekompetansen tok hun på kveldstid og hun jobbet deltid samtidig. Hun har sagt at det til tider har vært slitsomt, men at det er vel verdt det. Nå som fulltidsstudiene begynner, kommer hun ikke til å jobbe noe særlig og vil ta faktisk få bedre til til barna. Så go for it! Du kan klare dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå