Gå til innhold

Hvordan vasker dere gulvene?


Nala

Anbefalte innlegg

Det er vel kanskje moppesystemet fra Enjo Fredagsbarn snakker om? Det har i alle fall vi, og jeg er superfornøyd. Spesielt glad i tørrmoppen, og den tilsvarende støvhansken. Tar med seg støvet, og borte blir det. Siden jeg bryr meg om miljøet føles det bra ut å ikke bruke et system der man kaster tørrmoppene, synes liksom det blir alt for mye sløsing og søppel av det. Tørrmoppen min bankes av på verandaen, og går i vaskemaskinen etter endt husvask. Har to forskjellige våtmopper, en til lett vask av gulv der det ikke er nok med vanlig tørrmopp, og en til grovvask av kjøkkengulv med stekefett osv. Men vi bruker tørrmoppen aller mest (har parkett), den har blitt uunnværlig det siste året. Også slipper man bråket med støvsugeren. Den kommer stakar bare frem når vi skal gjøre rein ovnen og når noen har dradd inn veldig mye sann eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Forøvrig, trur ikke "vaskedamene" har fra maxbo heller, det er mye emr vanlig å bestille fra lilleborg trur jeg, utstyr for storhusholdninger, i alle fall gjøres det der jeg jobber (jepp, jeg er midlertidig vaskedame jeg) og andre steder jeg har hørt om. Men, det er mulig det er en tilsvarende løsning fra maxbo i alle fall (Dette skal jeg undersøke, jeg vil gjerne ha en mer stødig mopp, nå som jeg har blitt "godt vant" på jobb så virker denne hjemmemoppen min pinglete ja....)

Mopper og moppestativ som brukes av renholdsfirmaer o.l. kan du om så dra på Nille å kjøpe. Det selges overalt. Grunnen til at renholdfirmaene kjøper det andre steder er at de kjøper inn i store kvanta og får utstyret billigere, og har kanskje avtaler med enkelte leverandører.

Det er vel kanskje moppesystemet fra Enjo Fredagsbarn snakker om? Det har i alle fall vi, og jeg er superfornøyd. Spesielt glad i tørrmoppen, og den tilsvarende støvhansken. Tar med seg støvet, og borte blir det. Siden jeg bryr meg om miljøet føles det bra ut å ikke bruke et system der man kaster tørrmoppene, synes liksom det blir alt for mye sløsing og søppel av det. Tørrmoppen min bankes av på verandaen, og går i vaskemaskinen etter endt husvask.

Jeg vasker hjemme hos ei dame og bruker noen av Enjos produkter. Synes også tørrmoppen er bra, men moppestativet veier mye synes jeg. Jeg pleier å støvsuge av tørrmoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, det er meget mulig det selges mange andre steder ja, på jobb bestilles det fra katalogen for "storforbrukere" fra lilleborg i alle fall. Skal nå titte litt rundt omrking jeg, når det engang komme så langt at dette komemr på prioriteringslista mi.... Det er vel nærmere 50 ting som står over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enjo selges bare på home parties (liker egentlig ikke home parties, men synes produktet er så bra at jeg kjøper likevel..), og hun som solgte moppene til oss forklarte at moppestativet skal være tungt. Det er for at du ikke skal måtte "ta i" for å få med deg skitten, moppens tyngde skal i seg selv være nok til at resultatet blir rent. Det er viktig at du holder moppen nær kroppen, ikke på "strak arm", om du skjønner hva jeg mener. Da blir det nemlig lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Støvsuger ALLTID først.

Deretter er det fram med langkost, klut og bøtte inneholdende varmt vann og en LITEN dash Zalo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg kan i alle fall bekrefte at våre produkter på jobb ikke stammer fra noe homeparty nei, det er ikke enjo. Det er bestilt fra Lilleborg, som jeg har forklart flere ganger. Om disse i tillegg selges andre plasser, det er meget mugli (selv om ejg tviler på akkurat Nille da) det står i katalogen at de som ikke er storkunder kan kontakte et grossistutsalg, så det finnes nok.

Jaja, moppevask er og blir tingen i alle fall. Og når slike ting kommer på prioriteringslista, antakelig en gang neste år, så blir det nok fornying der også. enn så lenge er ikke det systemet vi har dårlig altså. EGENTLIG trenger jeg bare en ny mopp eller to, og det dukker nok opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan i alle fall bekrefte at våre produkter på jobb ikke stammer fra noe homeparty nei' date=' det er ikke enjo. Det er bestilt fra Lilleborg, som jeg har forklart flere ganger. [/quote']

Det er ikke moppene du bruker på jobb jeg snakker om, det er moppene du bruker hjemme, og som din mor fikk i hus for ti år siden jeg mener. Svigermor har også hatt dette systemet i mange år, og det høres veldig likt ut som det du beskriver, så det er derfor jeg tror det er Enjo begge deler.

Er forøvrig veldig enig med deg i at moppevask er det eneste riktige. Vanlig støvsuger blir det aldri mere på meg, det må i såfall bli en sentralstøvsuger. Vanlige støvsugere delere støvet opp i midre partikler og blåser det utover i rommet. Gjett hvor rent det blir da??? Men hvorfor bruke masse penger på sentralstøvsuger når tørrmopp fungerer så glimrende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er bestilt fra Lilleborg' date=' som jeg har forklart flere ganger. Om disse i tillegg selges andre plasser, det er meget mugli (selv om ejg tviler på akkurat Nille da) det står i katalogen at de som ikke er storkunder kan kontakte et grossistutsalg, så det finnes nok.[/quote']

Nå er det ikke alle firmaer som bestiller fra Lilleborg da, det finnes mange andre produsenter som lager vel så bra produkter. Ser du tviler på om det er sant at Nille har mopper og moppestativ som profesjonelle bruker, hvorfor skulle jeg lyve om noe sånt? Selv om de ikke har merket Lilleborg har de tilsvarende produkter. Jeg har selv kjøpt mine Lilleborg mopper på Binders så man får altså kjøpt dem i vanlige butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nei, heller ikke det min mor har fått i hus for ti år siden (rask tankegang tilsier MINST ti år, faktsik) stammer fra et homeparty (Det er faktsik kjøpt på postordre) Og det er ikke av merket enjo. (faktsik står det bare "the original microfiber system" på)

Og, at det høres ut som enjo er meget mulig, men det høres også ut som ett hvilkensomhelst annet merke. Det er jo rett og slett bare en helt standard mikrofiber mopp, som lages av alle produsneter av slike produkter. Denne er gamme, men funker fortsatt fint. Tørrmoppene jeg bruker er engangs-opplegg da (og disse kjøper jeg på dagligvare, fra rimco faktisk)

Enjo er sikkert bra det også, men homeparties skyr jeg som pesten. Det er nå bare meg da.... (eller, vi kan jo si det slik, homeparties skyr jeg som langkost og grønnsåpe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Julienne: Binders anser jeg som en helt standard "grossistutsalg", så DET tviler jeg ikke på, det var jo nettopp slike katalogen henviste oss til. Men de nillebutikken jeg har vært på i alle fall, de har slett ikke mopper for "proffesjonell bruk", de HAR ikke mopper engang. Ja, jeg har vært på mange nille-butikker, og jeg synes det er stadig mindre fornuftig å finne i dem jeg. Binders, derimot, der finner man mye bra ja.

Dit kunne jeg tenkt meg en tur, definitivt for kjøp av slikt utstyr. Men nille, nei der finner jeg aldri noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, at det høres ut som enjo er meget mulig, men det høres også ut som ett hvilkensomhelst annet merke. Det er jo rett og slett bare en helt standard mikrofiber mopp, som lages av alle produsneter av slike produkter. Denne er gamme, men funker fortsatt fint. Tørrmoppene jeg bruker er engangs-opplegg da (og disse kjøper jeg på dagligvare, fra rimco faktisk)

Ah...trodde du snakka om tørrmopp av microfiber. Det er det nemlig ikke så mange som lager. Vanlige våtmopper lager jo "alle", men tørrmopp som ikke kastes etter bruk er ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nei, tørrmopp som ikke kastes er det nok ikke mange som lager, det har du rett i. Mine kastes i alle fall. Og ja, nå lager "alle" våtmopp, men på den tiden dette ble innkjøpt, så var det nesten ingen private personer (av de vi kjente i alle fall) som brukte mopp, ja som hadde hørt om det engang, de mente det ble ikke rent av noe slikt vel??? Som sagt, min brors uttalese var grunn nok for min mor til å droppe all bruk av langkost og gulvtue, heretter ble det mopp. Og for meg er den uttalesen gyldig grunn enda. (og så så mye lettere da, enn å vri opp den tua hele tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel Nille her i byen har noen veldig bra moppestativer, som også brukes av det renholdsfirmaet jeg jobber for. Disse stativene er bra fordi bunnen er i plast, altså lett å jobbe med. Du slipper å bøye deg for å ta av moppen, og de har fester for tørrmopp, dvs. 2 i 1. og selvfølgelig selger de også tilhørende mopper.

Jeg tror forresten det Microfibersystemet jeg har er det samme som det moren din har Fredagsbarn, er kjøpt på postordre. Det fulgte med tørrmopp som ikke skal kastes til det, men man kan også kjøpe engangstørrmopper som passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt' date=' min brors uttalese var grunn nok for min mor til å droppe all bruk av langkost og gulvtue, heretter ble det mopp. Og for meg er den uttalesen gyldig grunn enda. (og så så mye lettere da, enn å vri opp den tua hele tida)[/quote']

Du trenger ikke stole på din bror for å vite at kaldt vann på mikrofiber eller tørrmopping gir det beste resultatet. Det er nemlig gjort grundige vitenskaplige tester på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, jeg vet at det er stor forskjell på Nille-butikker, men jeg har i alle fall til gode å se det på noen av de Nille-butikkene jeg har vært på. Men, joda, mulig "din" har det likevel da, selvsagt.

Forviller meg ikke inn på Nille så ofte heller jeg da, av den enkle grunn at jeg aldri finner noe i det hele tatt der. (annet enn snop av ukjent merke som smaker bare e-stoffer, og ting som er så nedstøvet at det knapt kan selges (man kan vel i det minste tørke støv av varene? (og det uten å ødelegge innpakninga?)) Nei, Nille er nok ikke noe for meg. Men på Binders, der stortrives jeg, og finner alltid mange fornuftige ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det har du helt sikkert rett i (dog, jeg bruker nå litt lunk på vannet normalt sett...) men altså, i mitt lille hode så er "åååh, jeg kan PUSTE!" langt mer virkningsfult enn "masse kliniske og fornuftige vitenskapelige tester viser at...." Bare fordi at, pesonlig erfaring betyr masse i mitt hode, for MEG. For å overbevise meg om at det er rett å bruke slik vask på sykehus, så er tester det beste, men for å overbevise meg om at det er det beste i mitt hjem, så er nok en utalese fra min bror den aller enkleste. (jada, jeg er sikkert rar i hodet mitt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Ja, og så har jeg moppen. Så da er problemet løst, ikke sant?

Men nå har vi dradd denne tråden litt vekk fra tema. Tema er altså: Hvordan vasker vi gulvene.

Mitt svar er: MOPP! Microfiber-våtmopp og engangsbruk-tørrmopp. (Mitt ærlige svar er: vaske gulver? VASKE dem? Vel, jeg har vaska i alle fall et par av dem.... mye bruk av støvsuger er nok sannheten, og generelt lite rengjøring i det hele tatt... Dette er noe av det som endres i min livsstilsendring som pågår (delvis omtalt i dagboka mi) og da kommer moppene mer aktivt frem. For øyeblikket står moppen på do da, kan vi tippe det var der den sist ble brukt?)

Rengjøring er jeg nok ikke noe flink til. Fordi jeg ikke orker. Men, jeg forsøker altså å endre på dette. Litt etter litt, så skal det bli annerledes :)

Og vips, så har jeg dradd tråden vekk fra tema igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

oK Fremgangsmåten er som følger :

1 - støvsuge hundehårene - eller ta en vanlig mopp og koste de sammen med. så er det klart for vaskingen ...

2 - bøtte, fille, grønnsåpe og langkost - og så vaske på gamlemåten.

3 - eller tørr "vanlig_" mopp og sprayflaske med vann og såpe ........

4 - eller vanlig mopp - opp i bøtten - vri opp og mopp i vei ....tungt på tregulv - men på parkett går det bra :)

etterpå koster jeg opp rusket og rasket ..

ikke avansert dill dall her :ler: dessuten funker det vel ikke på hundehår ... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

FREDAGSBARNET!!

Ba jeg om din mening???

Jeg vasker golv på gamlemåten, og jeg synes det blir rent av det. Å vaske golv med mopp blir det IKKE rent. Ja har hatt vaske jobb og måtte vaske med mopp. Og jeg ble aldri fornøyd. Vi har mopp her hjemme som min samboer bruker, og jeg har for moroskyld vasket over igjen med grønnsåpe og ser at moppen ikke har fått opp møkka.

Hold meningene for deg selv. Det som var spørsmålet, var hvordan JEG vasket golv. Ikke hvordan andre skal komentere din vaske måte.

Min mor har hatt vaske jobb i mange år, og hun er helt ENIG med meg.

Min "stemor" vasker på et sykehus og da dessverre med mopp, hun er også enig med meg. Hun vasker på gamlemåten hjemme, og kommer til å fortsette med det.

Jeg vet om mange som ikke er fornøyd med mopp.

Så fredagsbarnet, hold meningene for deg selv!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...