Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er usikker på hva jeg synes... ser at det lett kan føre til at "dumme" ungjenter får barn for tidlig for å få penger, eller at noen kvinner blir tvunget til å få flere barn enn de ønsker fordi familien presser på...

Samtidig ser jeg på min egen situasjon at det hadde vært veldig greit... Jeg er 28 år, nettopp begynt på attføring (jeg HAR altså en utdannelse, men kan ikke lenger jobbe innen det feltet) og skal nå studere i 4 år. Da er jeg 32 før jeg er ferdig, og får jeg barn før det, så mister jeg attføringpengene. Det vil si, når jeg tenker meg om, ikke hvis jeg får barn, men hvis jeg vil være hjemme med barnet. På den annen side, en venninne av meg var tilbake på skolen en uke etter fødselen av sin baby, og tok den bare med på forelesninger og sånn. Funket fint for henne, men ikke alle er så heldige å ha en baby som sover seg gjennom skoledagen da. ;) Sikkert lite populært å ta med en kolikkbaby på forelesninger...

Forresten, når det gjelder det at barn er så bra for økonomien i samfunnet - barn av trygdemottakere ender oftest opp som trygdemottakere selv, det er med andre ord IKKE samfunnsøkonomisk at sosialklienter får barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er det jo slik at et samfunn er ganske avhengig av at det jevnlig fødes barn. Disse barna vil i fremtiden være de som arbeider, produserer og betaler skatt slik at de som er for gamle til det kan ha noe å leve for. Fødes det for få barn blir det skjevhet her, for mange gamle som ikke arbeider og for få som arbeider og bidrar til felleskassen.

Derfor er det viktig å ha ordninger som kan føre til at det blir født flere barn.

Det blir jo som å lokke folk til å føde for at vi skal ha arbeidskraft. Kunne ikke heller folk fått støtte til adopsjon? Det er jo svindyrt.

Skrevet
Det blir jo som å lokke folk til å føde for at vi skal ha arbeidskraft. Kunne ikke heller folk fått støtte til adopsjon? Det er jo svindyrt.

Ja, det må man jo nesten gjøre hvis fødselstallene synker.

Adopsjonsbarn vil ikke kunne fylle behovet da det ikke frigis nok barn for adopsjon.

Vi har allerede mange "goder" i landet; betalt (lang) foreldrepermisjon, billige barnehageplasser, barnetrygd og diverse skatteletter.

Likevel fødes det ikke nok barn, og mødrene som føder barna blir bare eldre og eldre. (blant annet fordi kvinner i dag tar lenger utdannelse og fordi de økonomiske støtteordningene til studerende småbarnsfamilier er for dårlig, etter min mening)

Dette er jo noe man kanskje bør gjøre noe med?

Ellers så må vel jeg og du jobbe til vi er 80 før vi kan pensjonere oss?

Men jeg er heller ikke ukritisk til et slikt forslag som dette, da jeg ser at det kan gi en rekke bivirkninger. Jeg mener det må gå an å stille krav til de som skulle motta en slik stønad.

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150050

254 000kr i "premie"

Dette er mer en jeg får som har jobbet 100% før jeg gikk ut i permisjon....

Ellers så tror jeg dette kan føre til en kraftig økning i "fjortiss-mødre" (jenter under 20) som heller får barn istedenfor å ta utdannelse eller jobbe...

Edit. måtte lage litt "pustehull" ;)

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150050

254 000kr i "premie"

Dette er mer en jeg får som har jobbet 100% før jeg gikk ut i permisjon....

Ellers så tror jeg dette kan føre til en kraftig økning i "fjortiss-mødre" (jenter under 20) som heller får barn istedenfor å ta utdannelse eller jobbe...

Edit. måtte lage litt "pustehull" ;)

jeg kan aldri få barn uansett hvor mange penger jeg får!- ønsket om barnet må komme innenfra(har ikke noe med ytre ting å gjøre)

Skrevet

nei! de lever på staten nok som det er.

Gi de som velger å studere mer!

Utdanning gir frihet, og barn kan komme når man har stabilitet, økonomi og har levd litt

Gjest Mann 42
Skrevet
Får jo håpe det. Men er det forskjell på "en lei" 19 åring og en 22 åring som ikke "gidder" å gå mer på skole? Jeg er bare redd for at pengene frister mange mer enn barnet egentlig gjør - og at de ikke tenker over det før barnet er en realitet... :forvirret:

Nei, jeg er ikke imot at det kanskje bør fødes barn tidligere, men en slik "belønning" tror jeg ikke fører bare gode ting med seg.

Det kan bli mange pappa`r der ute - som kun blir brukt som "avelshest"...

Og for å ikke snakke om barna...er de egentlig sterkt ønsket?

(selvsagt gjelder ikke dette alle - og det håper jeg dere forstår da ;) )

Hmmm.... Joda, teens som skaffer seg unge for å få en engangsutbetaling på 300.000 eller så. 9 mnd gravid, strekkmerker og melkespreng, overvekt som skal trimmes av, og så videre. Pluss fullt voksenansvar resten av livet. Tru`kke det, nei.

Jeg har mer tro på at unge par som har lyst til å være sammen resten av livet, får startet familien sin tidlig, heller enn at de må vente til det er karrieremessig og utdanningsmessig forsvarlig.

Dessuten finnes det ikke bedre investeringer enn unger og skoler. Penger har vi jo nok av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...