Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Men kjære vene. Vi har da råd til å få barn!

Hærre Gud, vi har aldri hatt bedre råd....

Om man har penger til nye biler, hus og dyre ferier kan man ikke komme her og si at man ikke har råd til å sette barn til verden.

Problemet er vel ikke det har folk ikke har råd, det er mere det at de tar seg ikke råd fordi de ikke vil ofre de godene de har. Som god tid til å dyrke venner og reiser og ikke minst karriere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg blir så provosert jeg. Skal man ha barn får man ordne det slik at man kan forsørge dem selv...

Det fødes ikke lengre nok barn til at ting vil gå rundt fremover, så det går jo åpenbart ikke særlig bra.. ;)

Staten tjener(og befolkningen tjener) på flere barn i lengden, så 300 000 er fint lite.

Men ja, alderskrav etc bør nok på plass først.

Skrevet
Man kan ikke forsvare et system som gjør at unge kvinner ikke har råd til å få barn, sier Høyre-kjempen til VG.

Så da mener altså Kåre Willoch at det er en menneskerett å få barn? Mener han i såfall at det også gjelder menn, alternativt hvorfor ikke, og hvordan mener han i såfall at det skal la seg gjennomføre i praksis?

Eller har han rett og slett ikke tenkt gjennom dette her i det hele tatt?

Skrevet
Så da mener altså Kåre Willoch at det er en menneskerett å få barn? Mener han i såfall at det også gjelder menn, alternativt hvorfor ikke, og hvordan mener han i såfall at det skal la seg gjennomføre i praksis?

Det kan vel hende at han er såpass smart og gjennomtenkt at han har kommet på ideen om at et samfunn ikke går så innmari langt hvis det ikke fødes nok barn...?

Gjest Kvinne, 35
Skrevet

Bra forslag, jeg støtter Willochs gode forslag.

Kvinner venter alt for lenge med å få barn og det er utdanning og arbeidsliv som prioriteres først. Dermed ender man opp som bl.a. meg: 35 år, singel, ingen barn og mest opptatt av arbeidsliv.

Man må jo leve og det er ikke gitt at alle får seg en mann (som de kan akseptere og er fornøyd med over tid). Hvorfor skulle man ønske barn midt oppe i en slik situasjon?

Hadde forholdene ligget mer til rette slik at kvinner kunne stå økonomisk uavhengig i forhold til når det lønner seg for dem å få barn økonomisk, slik at det ikke krasjer med når det lønner seg for dem å få barn biologisk, ville samfunnsstrukturer som arbeidsgiveransvar og fødselsrater og familieliv blitt bedre stabilisert.

Skrevet

Kan tenke meg at dette forslaget vil skape endel diskusjon om det skulle bli realitet. For det første, hvordan skal dette finansieres? For det andre, hvem skal få støtten - bare de som ikke har krav på foreldrepenger? I så tilfelle så kan det lønne seg for endel å være arbeidsledig i stedet for å jobbe før man får barn- og det blir jo litt galt samfunnsøkonomisk sett? Tilslutt er det jo aldersgrensene, det har vi jo allerede vært inne på i tråden.

Skrevet
Forslaget gjaldt kvinner under 30. Når jeg var under 30 var jeg ferdig utdannet. Hvorfor skulle jeg blitt pålagt noe slikt?

Og de som sier de ikke har råd til barn: man får ikke mer råd selv om man får slike penger i ett år.

Også uhørt at summen er større enn det mange faktisk tjener i full jobb.

Hvis du leste hele svaret mitt så du kanskje at det sto forskjellige ordninger utifra hvilken livssituasjon den gravide er i.

selvfølgelig skal ingen pålegges en ekstra utdanning.

Gjest Gjest
Skrevet
For det første, hvordan skal dette finansieres?

Det er ikke akkurat tomt i statskassa.. Ellers så kan jo den fremtidige godteriskatten eller overvektskatten fiansiere det.

Skrevet (endret)
Ellers så tror jeg dette kan føre til en kraftig økning i "fjortiss-mødre" (jenter under 20) som heller får barn istedenfor å ta utdannelse eller jobbe...

Hva så? Vi trenger flere barn i dette landet, så om noen ønsker å produsere noen ekstra for å få disse pengene er vel det noe av meningen? Så lenge man må være myndig for å motta slik stønad må jo folk få vurdere dette selv. Så kan man heller lage ett eget stønadssystem for de under 18.

Men synes beløpet er vel høyt, poenget er vel at man skal kunne klare seg for fødselspengene i ca ett år, og da holder det med rundt halvparten.

Endret av Eir
Gjest Gjest
Skrevet
Men synes beløpet er vel høyt, poenget er vel at man skal kunne klare seg for fødselspengene i ca ett år, og da holder det med rundt halvparten.

Ikke eni i at beløpet er høyt. Mindre enn det foreslåtte er ikke verdt mye.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan kan du trekke den konklusjon at Willoch mener det er en menneskerett, det er da en helt annen debatt.

Selvfølgelig har han tenkt gjennom dette...

Det er heller ikke vanskelig å la seg gjøre i praksis. Det er ikke verre enn andre saker NAV jobber med.

Glimrende idé. Forslaget burde gjelde kvinner i alderen f.eks. 24-30 og det burde ikke automatisk gjelde innvandrere. Bare de som skal bo her permanent.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener heller dagens vanlige permisjon (for de i jobb) bør forlenges til to år pr barn.

At unge kvinner skal oppfordres til å velge barn i steden for jobb blir helt feil, mener jeg.

Skrevet

Enig i at permisjonen bør utvides til to år, ett år til mor og ett år til far f.eks. Hvordan det skal gjøres i praksis, med penger og hvor midlene skal komme fra har jeg dessverre ikke innsikt i hvordan kan løses. Men en reell valgfrihet i forhold til om man ønsker å ha ettåringen sin hjemme, synes jeg er på sin plass. Når alternativet er å klare seg på én inntekt, har i hvert fall ikke vi noe valg.

MEN - hva hvis det ble "gratis" å studere mens man hadde barn under tre år, f.eks? At studielånet først kom opp på et nivå hvor man faktisk kan leve av det med familie og alt, og deretter ble omgjort til stipend for dem som har små barn, slik at det ble mulig å kombinere de to?

Skrevet
Pengene kunne godt ha kommet sammen med krav om feks skolegang eller hva som helst som kunne sette jentene bedre i stand til å ta vare på seg selv og barnet.

Enig i at det måtte vært en absolutt forutsetning.

Forslaget gjaldt kvinner under 30. Når jeg var under 30 var jeg ferdig utdannet. Hvorfor skulle jeg blitt pålagt noe slikt?

Og de som sier de ikke har råd til barn: man får ikke mer råd selv om man får slike penger i ett år.

Også uhørt at summen er større enn det mange faktisk tjener i full jobb.

Det er mange under 30 år som ikke er ferdig utdannet. Hvis du var ferdig utdannet hadde selvfølgelig ikke et slikt krav gjeldt for deg, det sier seg jo selv. Men hvis du var ferdig utdannet burde det da vært krav om at du var aktiv arbeidssøker. Poenget er jo at man ikke skal kunne bestemme seg for å få barn for å ha inntekt i stedet for å jobbe.

Veldig enig i dette. Tror også dette kan føre til at noen jenter får barn istedet for jobb eller utdanning, for med denne ordningen trenger man jo ikke det, man får det som er en full årslønn for mange uten å jobbe, noe som jeg føler er urettferdig mot de som faktisk er i jobb. Man vil jo også få mer enn en student vil få, uten at jeg har foretatt noen finregning på dette, noe som jeg også føler er urettferdig.Blir dette forslaget en realitet vil det altså lønne seg for en student som blir gravid å skyndte seg å slutte på studiene fordi hun da ville få mye mer penger. Dette kan da ikke være ønskelig?

Dette vil vel ikke akkurat øke kvinners arbeidsdeltakelse, særlig ikke hvis denne summen skal følge kvinnen uansett om hun er enslig eller ei, og kombineres med alle støtteordningene vi allerede har.

Dessuten som Donpedro sier, dette er jo kun for ett år, ikke en evigvarende ytelse.

Det fødes sikkert flere barn med en slik ordning, men hvis det fører til færre kvinner i arbeid og store pengepremier for barna er det vel tvilsomt hvor lønnsomt dette egentlig blir for samfunnet.

Jeg håper ikke dette forslaget blir gjennomført i praksis.

Enig!

Ja, det kan du godt si, men da hadde det ikke vært mange som hadde hatt råd til å få barn her i landet. Man tilfører faktisk samfunnet en såpass stor verdi når man setter en framtidig arbeidstaker og skattebetaler til verden, at støtteordninger er helt på sin plass.

At et barn er en verdi for samfunnet er greit nok, men det forutsetter jo at det faktisk BLIR en skattebetaler og ikke nok en ung jente som lar være å jobbe i flere år fordi det er mer lønnsomt å få et par barn som er finansiert av skattebetalerne.

Å få barn er faktisk et privilegium, og vi kommer ikke forbi at man ofte må velge mellom karriere og familieliv, i alle fall en stund til man har etablert en økonomi som er sterk nok til å understøtte et barn. Men man skal ikke komme dårligere ut fordi man har fått seg en utdannelse (med STORT studielån som biprodukt) og skaffet seg en jobb der man er med på å dra lasset. Skal ikke de mødrene som har tatt utdannelse og fått seg jobb også få belønning da?? Dette beløpet kunne betalt ned nesten hele studielånet mitt, og da hadde jeg også hatt råd til å få barn tidlig!

Bra forslag, jeg støtter Willochs gode forslag.

Kvinner venter alt for lenge med å få barn og det er utdanning og arbeidsliv som prioriteres først. Dermed ender man opp som bl.a. meg: 35 år, singel, ingen barn og mest opptatt av arbeidsliv.

Man må jo leve og det er ikke gitt at alle får seg en mann (som de kan akseptere og er fornøyd med over tid). Hvorfor skulle man ønske barn midt oppe i en slik situasjon?

Hadde forholdene ligget mer til rette slik at kvinner kunne stå økonomisk uavhengig i forhold til når det lønner seg for dem å få barn økonomisk, slik at det ikke krasjer med når det lønner seg for dem å få barn biologisk, ville samfunnsstrukturer som arbeidsgiveransvar og fødselsrater og familieliv blitt bedre stabilisert.

Nå er det ikke slik at man får penger rett i hendene for å opprettholde sin eksistens og formere seg, og takk og lov for det! Vi kvinner er opptatt av likestilling både i hverdagen og i arbeidslivet, og da må vi jammen yte det samme også! Vi kan ikke få i pose og sekk.

Hvis jeg hadde villet bli mor innen jeg var 25 måtte jeg ha tatt en litt kortere utdannelse og nøyet meg med en mindre tidkrevende jobb, og da kunne jeg ikke forventet å ha de samme økonomiske godene som de som har betalt for en lang utdannelse og ventet med barn for å skape seg et bedre økonomisk grunnlag. Da jeg var 25 var jeg heller ikke i et stabilt forhold, og alle vet jo at et stabilt forhold med to foreldre i lønnet arbeid er mye mindre ressurskrevende av samfunnet enn alle aleneforeldresakene med alt det medfører av stønader, meklinger og andre belastninger på forvaltningssystemet.

Samtidig så har andre ting forandret seg; samfunnet er ikke likedan som da Willoch var ung, og både mulighetene og privilegiene våre er mye større. Vi lever også lenger enn før, og kanskje er det da naturlig at man er litt eldre før man er ferdig med ungdomstida og utdannelse og klar for å stifte familie.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hvor mye man kan få hvis man har vært i jobb de siste 6 mnd? Hvis man f.eks har en årslønn på 500 000?

Skrevet (endret)
Kan tenke meg at dette forslaget vil skape endel diskusjon om det skulle bli realitet. For det første, hvordan skal dette finansieres? For det andre, hvem skal få støtten - bare de som ikke har krav på foreldrepenger? I så tilfelle så kan det lønne seg for endel å være arbeidsledig i stedet for å jobbe før man får barn- og det blir jo litt galt samfunnsøkonomisk sett? Tilslutt er det jo aldersgrensene, det har vi jo allerede vært inne på i tråden.

Nettopp. Og hva med de som jobber i reduserte stilliger? Skal de også få denne stønaden hvis den er høyere enn fødselspengene?

Det er ikke akkurat tomt i statskassa.. Ellers så kan jo den fremtidige godteriskatten eller overvektskatten fiansiere det.

Nei, heldigvis er det ikke tomt i statskassa, men det sier seg selv at pengene må tas fra et sted, og hvor skal vi ta det fra? (Jeg forutsetter at man er klar over at det ikke går an å bare "ta litt ekstra av oljefondet" uten å tenke på rente og inflasjon)

Vi har allerede en av verdens beste permisjons- og fødselsstøtteordninger. Det er ikke mange andre land som gir foreldre anledning til å være hjemme med barn i et helt år med lønn fra staten.

Edit: trykkleif...

Endret av Floja Felíz
Gjest Gjest
Skrevet

Enig i det meste Floja Felíz sier. Dessuten en bekymring: Det finnes allerede endel grupper av folk som ikke ser på det som spesielt viktig å delta i arbeidslivet - og enda mindre viktig at kvinnene er yrkesaktive. Javel, så kommer disse til å føde flere barn om det blir innført en slik generell ordning med en real årslønn for den som får barn - men hvilke holdninger får disse barna med seg videre? Det er faktisk slik at det for endel vil lønne seg å holde kvinnen/jenta utenfor arbeidslivet for å produsere unger - og kvinnen har ikke alltid et valg i slike sammenhenger.

Og som det er nevnt tidligere i tråden - det virker som Willoch ønsker at det er de kvinnene som pr i dag får barn seint, dvs kvinner med utdaninng og som satser på karriere (de som "lever ut likestillingen" på godt og vondt?), men slik jeg ser forslaget vil det gjøre mye mindre utslag i denne kategorien enn i andre; de som allerede FÅR barn tidlig?

Jeg vil ikke si jeg er fullstendig motstander av et forslag som gjør det enklere for "karrierekvinner" å få barn tidligere, men for denne gruppen vil kanskje mer permisjon for far, slik at mor kan gå tilbake i jobb, samt bedre permisjonsordninger for næringsdrivende kvinner som får barn, bety mer enn en standard sum penger.

Skrevet
Og som det er nevnt tidligere i tråden - det virker som Willoch ønsker at det er de kvinnene som pr i dag får barn seint, dvs kvinner med utdaninng og som satser på karriere (de som "lever ut likestillingen" på godt og vondt?), men slik jeg ser forslaget vil det gjøre mye mindre utslag i denne kategorien enn i andre; de som allerede FÅR barn tidlig?

Godt poeng.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Håper dette har 20 års tilbakevirkende kraft eller mer.Kanskje jeg får penger også som fikk barn da jeg var 20 år og er i dag i full jobb.Da jeg fikk barn studerte jeg.

Kan jeg få penger jeg også Kåre :pls:

Jeg er jo KVINNE og bar fram et barn.Dette må jeg nok ha betalt for.Kloden er snart uten mennesker så dette blir dyrt for verdens banken.............HA,HA,HA,HA,HE.HO.HA,HA

Trodde du var intelligent jeg :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...