Gå til innhold

Mørkt panel

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har gulna panel i mengder:

Vindfanget, gangen, brystning på kjøkkenet og i stua, pluss hele vegger i stua. For sikkerhets skyld har kjellerstua gulna/mørkna furupanel på alle vegger samt i taket.

Tapetet i stua er mørk, rødmelde, så det er stort behov for et lysere innslag. Jeg har ikke lyst på malt panel, tenker meg heller et nærmest hvitkalka utseende, og ønsker å beholde en del ytrestruktur til å se og ta på.

Hvit panelbeis fungerer ikke på gulna panel har jeg hørt, men hva bruker jeg da? Jeg har ikke lyst til å lute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

For hvitkalket utseende, har jeg brukt "panelhvit" (fra Jotun?). Fungerte veldig bra. Spør i malingsbutikken, der har de brosjyrer over ulike alternativer. Veldig lett/fint!

(Jeg har (gulnet) panel i gangen, og skulle male den lys. Fikk grunning i samme farge som malingen. Det ble faktisk så fint at jeg skal droppe maling over. Det ble lyst (farge) samtidig som strukturen i treet er godt synlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flügger's Hvidbets (?) kan tilsettes pigment etter ønske. Har brukt den på taket i stua vår og det ser nesten kalket ut. Litt gammelt liksom.

Antar dette er noe av det samme som Jotuns...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For hvitkalket utseende, har jeg brukt "panelhvit" (fra Jotun?). Fungerte veldig bra. Spør i malingsbutikken, der har de brosjyrer over ulike alternativer. Veldig lett/fint!

(Jeg har (gulnet) panel i gangen, og skulle male den lys. Fikk grunning i samme farge som malingen. Det ble faktisk så fint at jeg skal droppe maling over. Det ble lyst (farge) samtidig som strukturen i treet er godt synlig.)

Tror jeg må finne meg en alternativ fargehandler og få mer informasjon gitt... Det var nemlig fargehandleren (og Jotuns informasjonsmateriell) som fortalte meg at "Panel Hvit" ikke fungerer :-? Har brukt Panel Antikk på nytt treverk før. Den er lett å jobbe med og varer lenge. Ikke å undres over at jeg håper Jernia har feilinformert meg :roll:

Hva slags grunning brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For at vårt nye paneltak ikke skulle gulne brukte vi en klorvariant. Husker selvfølgelig ikke hva den heter, men vi kjøpte dem på Byggmakker. På plastkannen sto det at den kunne brukes for å lysne allerede gulnet treverk. Men jeg antar at treverket da må være ubehandlet. Etter knappe to år ser taket vårt like trehvitt ut, men vinduene (som vi "glemte" å klore) har begynt å mørkne.

Men jeg vil advare deg litt mot produktet. Det lukter fryktelig svømmehall når det påføres (gjøres enkelt med stor kost), og det kan etse seg inn i huden, så du må bruke hansker. Høres kanskje veldig farlig ut, men dersom du ikke kliner veldig går det bra!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del Byggmakkere har blekelut fra Faxe som skal være veldig bra...har aldri prvd dem selv, men.....

Hør med dem om denne....mener at den brukes først og så kan man olje el etterpå....men husker desverre ikke helt da det er leeenge siden dette ble gjort hjemme hos mine foreldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei.

Vi har brukt TREMAX på våre gulnede paneltak, det ble veldig lyst. Ikke så mye kalket utseende, men hvitere enn orginal panel :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Trådens opphav er på plass med brukernavn :D

*Vinke hallo til alle brukerne*

Jeg har sett på Tremax, og vurderer å teste det.

Er dette det samme som klor-produktet som ble nevnt ovenfor forresten?

Jeg har forresten bleket hytteveggene :briller: mine med Klorin.

Laftinga tok myyyye lenger tid enn planlagt, så veggene i stua hadde fått årringer. Nesten svarte nederst, via et par valører av grått, til fersk furu øverst. Jeg spraya veggene med ren Klorin, venta i ett minutt før jeg vaska med mye vann og PEP. Resultatet ble supert: Veggene så gamle og patinerte ut, men likevel helt lyse.

Tror likevel ikke det blir løsninga her. På hytta gjorde jeg dette nærmest i friluft og før golvet var på plass. Hjemme er det nok for dårlig ventilasjon til at jeg vil utsette oss for klorgassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Det var jeg som tipset om dette klorproduktet. Skal se om jeg finner tomflasken hjemme i ettermiddag, men det er mulig det var Tremax.

Det er selvfølgelig best å bruke det utendørs pga. lukten, men nå går vi jo mot lysere tider så det er mulig å lufte skikkelig. Produktet er ganske sterkt, så det lønner seg å ikke kline det utover, men har man en klut e.l. i nærheten og tørker opp fortløpende ser jeg ikke at det skal være så stort problem.

Hvis jeg finner ut mer om produktet, kommer jeg tilbake med svar i morgen.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Tremax er et klorprodukt ja, og det stinker i flere dager etter det er påført. Men resultatet blir fint da.. for dem som er glad i panel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...