Gjest Gjest_Yvette_* Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Noen går bananas når de handler klær til barna. Kjøper BARE designerklær, styler opp den lille og tar helt av. Hva er det for slags hobby, da? Med designerklær tenker jeg på Burberry etc. Hvorfor er ikke H&M/KappAhl/Cubus/Exit bra nok? Har DU noen grenser for hvor mye penger du er villig til å legge ut for div. barneplagg, og ikke minst, barnesko? Kjøper du alltid billigst mulig? Hvor mange barn har du?
Minni-Mus Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Jeg kjøper barneklærne på h&M, kapphal osv.. Er det salg passer jeg på å kjøpe om jeg trenger osv. Så ja er litt obs på hvor mye penger som går til klær. Kunne ikke falle meg inn å bruke hundrevis av kroner for en kjole eller bukse \, nå man kan få kjøpt like fine (synes jeg) til halve prisen. Barna vokser så fort at de ikke klarer å slite ut klærne ansett nesten. Men merker jo at det er veldig stas å kjøpe klær til babyen nå, mye fine jenteting, så kan nok gå litt bananas, og innrømmer at hun har mer klær enn hun trenger.... Men holder meg unna dyre merkevarer....
Gjest Elastica Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Jeg har tre gutter i alderen 3, 5, og 7 år. Buksespisere med andre ord. I garderoben vår er det en salig miks av H&M og Cubus, men også litt dyrere ting som Mexx og av og til Timberland. Vi har nettopp kjøpt Bergans softshelljakker, av og til er det gøy å skeie litt ut. Av dresser har jeg både kjøpt dyrt og billig, og har erfart at det ikke alltid er sammenheng mellom kvalitet og pris. Timberlandtøy er bra kvalitet, syns jeg. Når jeg kjøper dyrt tøy til den eldste er det greit å tenke på at det kan gå i arv til to mindre brødre. Imidlertid er det ikke alltid tøyet overlever så lenge. Hvis jeg hadde hatt jente, ser jeg ikke vekk i fra at jeg av og til hadde kjøpt en pen kjole fra et dyrt merke. Det er forskjell på å bare kle ungene i designertøy og det å kunne blande. Det viktigste er tross alt at de skal kunne bruke tøyet uten å være redd for flekker og rifter. En venninne kler sønnen konsekvent opp som en kostskolegutt i England. *grøss* Endret 11. juli 2007 av Elastica
løve70 Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Jeg kjøper ikke design klær til LilleVenn, men ser ikke noe galt i at andre gjør det. Så lenge klærne er praktiske og behagelige å ha på for barna, er det vel ett fett hvor de er kjøpt. Jeg har ingen grenser for hvor dyre kær jeg kjøper, det kommer helt an på hva jeg skal ha og hva jeg finner. Kjøper sjelden klær på H&M, da jeg hverken liker kvaliteten eller passformen. Har derimot kjøpt en del klær på Lindex. Synes kvaliteten på Fix klærne er bra, og LilleVenn er veldig glad i Bamse klær..... Ellers kjøper jeg mye klær når jeg reiser; Gap, Next, Zara, Bennetton osv. Liker også godt Mexx og Esprit. Kjøper gjerne litt dyrere sko (Ecco, Geox) og yttertøy, luer og dress. Der synes jeg det er mye forskjell på kvaliteten.
Fibi Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Jeg kjøper vanligvis klær på H&M, Lindex osv. Jeg ser ikke helt vitsen med å kjøpe dyre designerklær til barna, de vokser jo ut av dem rimelig kjapt. Yttertøy og ting som ull og slike ting er litt anderledes. Da er det jo viktig at tøyet er komfortabelt og at det har de rigtige egenskapene feks vanntett, holde på varme osv. Itillegg blir yttertøy utsatt for harde påkjenninger så da lønner det seg å kjøpe kvalitet. Det .betyrl ikke automatisk de dyreste merkene. Og så synes jeg sko er verdt å bruke litt penger på, speisielt vintersko og sko som skal tåle vann.
Kayli Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Her vi bor er det begrensede muligheter når det gjelder barneklær. Jeg benytter derfor anledningen når vi er på tur, og handler mye hos kjedebutikker, spesielt Lindex, HM og Kappahl. I tillegg bestiller jeg en del hos Ellos og HM. Jeg har to barn; jente på 7 og gutt på 3. Jeg ser ikke poenget med å kjøpe dyre merkeklær til barna. Vi er mye ute i all slags vær, og jeg ser for meg at å få rift i en dress til 1000 kr er surere enn i en til 500 kr... Jeg er fornøyd så lenge barna har hele, rene og pene klær og holder seg tørre og varme. Merkene gir jeg blaffen i!
Eliza Doalot Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Snupp (1 år og enebarn) har klær av mange forskjellige merker og prisklasser (dog ikke veldig dyre ala Burberry). Jeg legger ikke skjul på at jeg synes det er gøy å handle klær til henne, og at jeg liker at hun har klær pene og gjerne litt spesielle. Strengt tatt kan jeg vel ikke se at det er verre å bruke penger på det enn på andre "unødvendige" ting andre bruker penger på.
gladidag Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Kjøper og mesteparten av klærne på kjedebutikker til guttene.. og arver litt..noe eg syns er helt topp. Bruker penger på ordentlige gode vinterdresser da eg bor i nord med laaaaange og kalde vintrer..og lillebror har så langt arvet det meste etter storebror. Vintersko kjøper eg gjerne på salg på våren...tar sjansen på et par størrelser større. Syns og det er kjekt å handle bittelitt på tur i utlandet..feks Gap og Next...og hrmmm Primark i Englad som er superbillig..
Myrthel Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har 3 jenter i alderen 3-10 år. Jeg er hjemmeværende (litt dagmamma). Har derfor ikke mulighet til å kjøpe veldig dyre klær til full pris. Men her vi bor er det alltid tilbud. Jeg kjøper masse merkeklær til halv pris.. (og de kommer jo til halv pris bare noen uker/mnd etter at de har kommet inn i butikkene). Itillegg handler jeg i kjedebutikker. Det får jeg tak i mye som ligner på merkeklær ( da mener jeg Mexx, Benetton osv...), så mikser og blander jeg selv.... På den måten får vi masse flott tøy til en rimelig penge. Sko og støvler sparer jeg ikke penger på... men jeg kjøper også på tilbud hvis jeg kommer over det. Der går det i Ecco, geox osv... Jeg kjøper også gjerne inn støvler til neste vinter - våren før - på tilbud...(Halv pris på tre ecco goretex støvler, er et godt kjøp for meg...) Kjøper også dyre vinterdresser. Orker ikke våte unger i tunge og stive bobledresser. Har falt helt for Reima klær, og de kan jentene arve av hverandre. Reimadresser er også på tilbud. I vår fikk jeg tak i en ny (selvsagt )Reima tec + dress til 900 kr. Reima votter er det ofte 30-50 % på - og da går det ann... Har også fått tak i merkeklær på Finn, som ser ubrukt ut...(Jean Paul, Mexx, Wow, Bula osv..) utrolig billig....
Gjest Gjest_kallamilla_* Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Kjøper mest på HM, Lindex etc. Men har fått øynene opp for EXIT klærne som er nokså rimelige og har litt finere ting enn f eks Lindex.
momo Skrevet 12. juli 2007 #12 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har en jente på 6 år og gutt på 3 mnd. Til jenta vår handler vi mest på exit og H&M. Til gutten har jeg fått dilla på heldragter og spesielt merke molo. Men passer på når det er salg. Yttertøy og sko, kjøper jeg dyrere og av bra kvalitet. Av yttertøy liker vi troll og reima. Sko kavat, ecco og viking gore tex.
Far til 2 Skrevet 12. juli 2007 #13 Skrevet 12. juli 2007 Noen går bananas når de handler klær til barna. Kjøper BARE designerklær, styler opp den lille og tar helt av. Hva er det for slags hobby, da? Med designerklær tenker jeg på Burberry etc. Hvorfor er ikke H&M/KappAhl/Cubus/Exit bra nok? Har DU noen grenser for hvor mye penger du er villig til å legge ut for div. barneplagg, og ikke minst, barnesko? Kjøper du alltid billigst mulig? Hvor mange barn har du? Det var godt å se at mange andre handlet på H&M, Cubus, etc, etc. For noen år tilbake fikk jeg fikk beskjed av ex'en at jeg kunne slutte å kjøpe klær til ungene fordi klærne jeg kjøpte bare var "billig dritt" (H&M,Cubus, etc). Med så mange andre som gjør det samme føler jeg nå at jeg fortsatt bør kunne kjøpe slike klær. Klærne passet like godt og var like holdbare som langt dyrere merker, så jeg fikk aldri svar på hvorfor disse kærne ikke var bra nok.
Gjest allium Skrevet 12. juli 2007 #14 Skrevet 12. juli 2007 Jeg kjøper ikke dyre designerklær. Men etter hvert som barna vokser, og bruker klærne lengre, kan det lønne seg med litt kvalitet. Men uansett ser jeg ingen vits i å anklage dem som bruker mye penger på barneklær. For jeg er ganske sikker på at ingen av oss som er her kan si at vi aldri bruker penger på noe unødvendig. Og da er det bare et spørsmål om prioritering, og hva som er viktig for oss, hva vi velger å kjøpe av unødvendigheter. Mine unødvendigheter er ikke moralsk riktigere enn andres.
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #15 Skrevet 12. juli 2007 Mine unødvendigheter er ikke moralsk riktigere enn andres. Det er jammen riktig. Og siden jeg liker å kjøpe klær selv, tidvis kostbare sammenlignet med H&M, ser jeg ikke noe galt i å av og til kjøpe noe ekstra til ungene som man strengt tatt ikke trenger. Det som blir litt dumt, og da tenker jeg for ungenes del, er når de ikke får lov til å leke fordi mamma er redd for flekker på Christian Dior-linbuksa. (Ja, jeg har opplevd det.)
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 12. juli 2007 #16 Skrevet 12. juli 2007 For noen år tilbake fikk jeg fikk beskjed av ex'en at jeg kunne slutte å kjøpe klær til ungene fordi klærne jeg kjøpte bare var "billig dritt" (H&M,Cubus, etc). Jeg kjøper HM til meg selv, så hvorfor skal det ikke være bra nok til ungene?? Hun ex'en din bør ikke valse rundt i HM-klær selv hvis hun slenger ut av seg slikt. Det er veldig fint å kjøpe "forbruksklær" billig på HM, f.eks. t-skjorter som bare skal vaskes og vaskes og vaskes.. Det gjør jeg både til meg selv og tassene.
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 12. juli 2007 #17 Skrevet 12. juli 2007 Det som blir litt dumt, og da tenker jeg for ungenes del, er når de ikke får lov til å leke fordi mamma er redd for flekker på Christian Dior-linbuksa. (Ja, jeg har opplevd det.) Hun moren har jo ikke skjønt noenting! Barn er ikke statussymboler, de er små mennesker med verdi helt i seg selv.. Jeg er nøye med at ungene har klær som de kan leke i. Jeg har to varianter klær, penhverdagsklær og lekeklær. Penhverdagsklær bruker de på skolen inntil de får hull på kneet el.l., da degraderes de til lekeklær. Hvis de skal ut å leke, må de skifte fra skoleklær til lekeklær. Jeg er spesielt opptatt av at jentebarn skal ha på seg funksjonelle klær, ikke prinsesseklær. Jenter skal ha klær de kan klatre i trær i også.
Myrthel Skrevet 12. juli 2007 #18 Skrevet 12. juli 2007 Det var godt å se at mange andre handlet på H&M, Cubus, etc, etc. For noen år tilbake fikk jeg fikk beskjed av ex'en at jeg kunne slutte å kjøpe klær til ungene fordi klærne jeg kjøpte bare var "billig dritt" (H&M,Cubus, etc). Med så mange andre som gjør det samme føler jeg nå at jeg fortsatt bør kunne kjøpe slike klær. Klærne passet like godt og var like holdbare som langt dyrere merker, så jeg fikk aldri svar på hvorfor disse kærne ikke var bra nok. Jeg har stort sett alltid vært fornøyd med kvaliteten på H&M, Cubus og kappahl (skrives det slik?) Jeg har tross alt 3 barn - og når minstejenta kan bruke klær, som to stykker har brukt før - må man være fornøyd. Og jeg er nok litt "prippen", så jeg bruker ikke slitte og utvaska klær på mine. Grunnen til at jeg kjøper noe merkeklær ( da på tilbud ) - er for å få litt andre klær enn "alle" andre har. Men som jeg skrev tidligere, så mikser jeg mellom dyrt og rimelig - og det blir veldig bra. Klær jeg holder meg helt unna er ekstra billige klær fra sparkjøp og catch osv. Klær derfra har jeg utrolig dårlig erfaring med. (også i jobbsammenheng). De vrir seg i sømmene under vask, mister farger og fasong....
Gjest mutti Skrevet 13. juli 2007 #19 Skrevet 13. juli 2007 Det må ikke bli sånn at de som ønsker å kjøpe klær andre steder enn de tradisjonelle kjedebutikkene blir sett ned på. I klassen til mitt barn har vi hatt en runde om klær, merkeklær, kule klær og hvem som er kule eller ikke. De som hadde merkeklær var de kule og de andre ukule, også litt etter humør og dagsform på de kuleste. Da det ble tatt opp i klassen så ble det nesten sånn at de med merkeklær ble uglesett. Foreldre og barn hadde da et møte hvor det ble jobbet sammen et sett "regler" for klassemiljøet og det ble da fokusert på at ALLE skulle få gå med de klærne de ville uten at noen trengte å kommentere det, og det gjaldt enten det var merkeklær eller ikke. For begge deler skal være like akseptert. Jeg for min del handler klær i kjedebutikker og med noen dyrere merker innimellom, gjerne på tilbud men også for å ha litt forskjellig å velge mellom. Jeg syns klærne på H&M har god kvalitet og de fleste av dem holdt seg lenge, mens andre ble fort utvasket. Jeg syns H&M er bedre formmessig og størrelsesmessig totalt sett enn Lindex og Kappahl, og også Cubus til tider.
Deidre Skrevet 13. juli 2007 #20 Skrevet 13. juli 2007 Jeg handler aldri i billigkjedene (H&M, Cubus osv) til Lillegull (snart 4 år). Jeg liker slett ikke kvaliteten på de. Klærne mister passformen etter vask, og stoffet ser fort utvasket ut. Da blir det i legnden nesten rimeligere å handle dyrere. Jeg må innrømme at jeg koser meg med å shoppe til Lillegull, og det blir nok endel "unødvendige" innkjøp Jeg handler mye i utlandet, og der finner jeg spesielle plag som ikke "alle andre" har, det synes jeg er hyggelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå