Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Jeg holder på å rydde i gamle dokumenter (div kvitteringer, lønnsslipper, avtaler mm) som er arkivert pr år i mapper. Det begynner å hope seg opp litt, og jeg lurer på hvor gamle dokumentene må være før man kan kaste det? Foreldelsesfristen er jo på 3 år, er det slik at man kan kaste alt som er eldre enn det (bortsett fra evt avtaler som fortsatt gjelder)? Er takknemlig for svar
Gjest Elastica Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Hmmm. Jeg ville gått gjennom hvert år og sett om det var noe som ikke var så viktig at det måtte spares på. Selv hiver jeg ikke selvangivelsespapirer de siste 5-10 år. Det kommer helt an på om det har skjedd noe spesielt som man kan trenge å dokumentere. Bankutskrifter overlever ett år, det samme med lønnsslipper. Betalte regninger ligger vanligvis altfor lenge - de kan sikkert kastes etter ett år, hvis det ikke er noe spesielt som innkjøp av kjøleskap eller lignende. Ellers sparer jeg på kvitteringer på store ting en viss tid, og bruker skjønn også her. Dette minner meg om at jeg har en jobb å gjøre....
Gjest vimselot Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har også en jobb å gjøre...nå er det ikke plass til mer papirer, bortsett fra i boden, men jeg kan ikke plassere de der usortert... Har par permer, hvor jeg oppbevarer kvitteringer osv, men det har glidd ut. Selvangivelse for siste fem år, hussalg, kvitteringer for større ting, forsikringspapierer hører hjemme i perm, men jeg har vært for rotete og har den jobben foran meg. Regninger jeg har betalt, kaster jeg "vanligvis" etter par mnd, for jeg får jo utskrift fra banken om det blir nødvendig. En venninne av meg klipper i stykker kontonummer og personnummer før hun kaster papirer. Jeg har tenkt å skaffe en liten makuleringsmaskin, for jeg orker ikke sitte en hel dag og bare klippe...
Gjest Elastica Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 En venninne av meg klipper i stykker kontonummer og personnummer før hun kaster papirer. Jeg har tenkt å skaffe en liten makuleringsmaskin, for jeg orker ikke sitte en hel dag og bare klippe... Eller hive det på peisen.
panda Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Kjøpte meg makuleringsmaskin igår. Pris kr 398,-. Så nå sitter jeg her og går igjennom gamle papirer. Alle betalte regninger over ett år gamle, går i maskinen. Stort sett lar jeg det andre få ligge i fem år.
Gravenstein Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Selvangivelsen er man pliktig til å ta vare på i ti år, faktisk.
Bladlusa Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Selvangivelsen er man pliktig til å ta vare på i ti år, faktisk. Det gjelder vel bare næringsdrivende, faktisk? DinSide Økonomi har en artikkel som burde være midt i blinken for trådstarter. Endret 12. juli 2007 av Bladlusa
MiniMjau Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Jeg sparer på selvangivelse, alt rundt boligkjøp(kontrakter, dokumentasjon av penge-overføringer etc), og kvitteringer for store kjøp(kjøleskap, sofa, data etc). I tillegg har jeg siste års forsikringsvilkår i permen. Om jeg får store regninger, som fx kredittkort osv, så har jeg de liggende til jeg ser betalingen har gått igjennom. Jeg kaster alt av betalte regninger. Lønnslipper og kontoutskrifte har jeg elektronisk. Jeg er ryddo-man og organiseringsfreak...men ellers ganske frisk. Alt ligger i permer med fine skilleark. eneste som irriterer meg er at permene er litt for dype for Billy-hyllene. Finnes det ikke IKEA-permer? hehehe.... Om noe må makuleres tar jeg det med på jobben og kaster det i SikkerMakulerings-dunken vår. Endret 12. juli 2007 av MiniMjau
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 DinSide Økonomi har en artikkel som burde være midt i blinken for trådstarter. Dette var en kjempefin side, med mange gode tips. Jeg ville imidlertid spart på selvangivelsen lenger enn to år, som var forslaget her. Å spare på skatteoppgjøret (utskrift av likningen som alle får tilsendt i juni eller oktober) var et godt tips. Her står alt som er lagt til grunn i likningen, og er en slags kortversjon av din egen selvangivelse.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Nå har jeg et godt utgangspunkt for å lage system i sakene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå