Gjest Celina Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Jeg mistrives i min jobb og ønsker ny jobb innen en helt annen sektor og område. Har jobbet i nåværende jobb i 3 år. Jeg har ingen egenkapital. Jeg ønsker å si opp jobben (har tre mnd. oppsigelsestid) flytte så snart som mulig, for så å håpe å få en relevant bra betalt jobb så snart jeg evner. Hvordan fungerer dette med dagpenger og NAV oppe i alt dette? Jeg vet at når man sier opp selv, får man ikke dagpenger før det har gått 8 uker. Men si meg, regnes de 8 ukene fra den datoen man sier opp? Eller regnes de 8 ukene fra og med oppsigelsestiden er over? Er dagpenger 66% av brutto årsinntekt man hadde i fjor eller regnes det ut fra den årsinntekten man har nå? Hvordan gjør man dette rent praktisk, sender kopi av oppsigelsesbrevet til NAV? Som de fleste andre har jeg løpende utgifter og har vel egentlig ikke råd til så mye inntil jeg får ny jobb. Jeg søker jobber i privat sektor og har en lang høyere utdanning. Har noen her et par tips til meg på mine muligheter i denne situasjonen her?
Rosalie Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Jeg mistrives i min jobb og ønsker ny jobb innen en helt annen sektor og område. Har jobbet i nåværende jobb i 3 år. Jeg har ingen egenkapital. Jeg ønsker å si opp jobben (har tre mnd. oppsigelsestid) flytte så snart som mulig, for så å håpe å få en relevant bra betalt jobb så snart jeg evner. Hvordan fungerer dette med dagpenger og NAV oppe i alt dette? Jeg vet at når man sier opp selv, får man ikke dagpenger før det har gått 8 uker. Men si meg, regnes de 8 ukene fra den datoen man sier opp? Eller regnes de 8 ukene fra og med oppsigelsestiden er over? Er dagpenger 66% av brutto årsinntekt man hadde i fjor eller regnes det ut fra den årsinntekten man har nå? Hvordan gjør man dette rent praktisk, sender kopi av oppsigelsesbrevet til NAV? Som de fleste andre har jeg løpende utgifter og har vel egentlig ikke råd til så mye inntil jeg får ny jobb. Jeg søker jobber i privat sektor og har en lang høyere utdanning. Har noen her et par tips til meg på mine muligheter i denne situasjonen her? De 8 ukene gjelder fra den dagen du melder deg arbeidsledig hos NAV, og det kan du ikke gjøre før oppsigelsestiden er over. Dagpengene regnes ut fra enten inntekten i sist ligningsår eller fra snittet av inntekten fra de tre siste ligningsår, alt etter hva som gir best resultat. Når du søker dagpenger, må du fylle ut et skjema, og de kan kreve å få bekreftelse på når siste arbeidsdag er, og om du er oppsagt eller har sagt opp selv. På nav.no står det for øvrig mye lurt.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 På nav.no står det for øvrig mye lurt. Jeg har fått med meg just fucking google it. Takk for svar uansett. Jeg lurer også på om andre har noen erfaringer å dele på dette, men mulig ingen ser det når det står her på "Forbruker". For eksempel tenker jeg på situasjonen å være i når man søker og håper på å raskest mulig få en bra jobb (bedre enn nåværende er jo alltid målet) og hvordan det vil ta seg ut at man ikek er i jobb men at man har sagt opp. "Trivdes du så dårlig at du måtte si opp før du fikk ny jobb" kan spørsmålet bli. Hvor ille er det?
Rosalie Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Hva med å kontakte bemanningsbyrå? De skaffer deg job kjapt, ihvertfall når du har lang utdanning. Og igjennom dem har du en måneds oppsigelse, så lett å komme seg over i annen job dersom du finer det. Endret 11. juli 2007 av Wadjet
Gjest Celina Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Hva med å kontakte bemanningsbyrå? De skaffer deg job kjapt, ihvertfall når du har lang utdanning. Og igjennom dem har du en måneds oppsigelse, så lett å komme seg over i annen job dersom du finer det. Ja, kanskje det. Den tanken er ny for meg, det var vel mest da jeg var student at jeg tenkte den tanken. Men du mener man kontakte vikarbyrå for heltidsjobber som varer over en stund og likevel få en anstendig lønn som dekker "løpende utgifter" (husleie storbypris, studielån, strøm, etc.)? Jeg har jo en del arbeidserfaring fått de siste årene også men du mener likevel at bemanningsbyrå er et alternativ? Er forresten et bemmningsbyrå det samme som et vikarbyrå? Hva er eksempler på bemanningsbyråer, Manpower? Igjen, takk for tips.
Valdi Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Hei Rosalie, Jeg ser at du har erfaring med dette emnet.Kan du skrive: hva som vil være grunnlaget for beregning av dagpenger da min oppsigelse er over i midten av november 2014? Er basen fra 2013 eller 2014 ? (8 uker gyldighetsperioden) Takk.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Manpower, Jobzone, Silvercon er eksempler på bemanningsbyråer Anonymous poster hash: f6346...72e
Gjest mutz Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Ja, kanskje det. Den tanken er ny for meg, det var vel mest da jeg var student at jeg tenkte den tanken. Men du mener man kontakte vikarbyrå for heltidsjobber som varer over en stund og likevel få en anstendig lønn som dekker "løpende utgifter" (husleie storbypris, studielån, strøm, etc.)? Jeg har jo en del arbeidserfaring fått de siste årene også men du mener likevel at bemanningsbyrå er et alternativ? Er forresten et bemmningsbyrå det samme som et vikarbyrå? Hva er eksempler på bemanningsbyråer, Manpower? Igjen, takk for tips. Bare sånn kjapt: jeg har veldig gode erfaringer med Top Temp. Profesjonelle, men utrolig trivelige folk. Er selv bare 18, og søkte på en jobb til tross for at det stod at de søkte noen på 21+ med bachelor. Top Temp hadde troa på meg, og så potensialet mit selv om jeg er ung uten bachelor. Hadde en del relevant erfaring og var ikke minst veldig interessert og driven til jobben, så de snakket meg inn hos sjefen i firmaet som søkte arbeidtakere. Ble ansatt selv om sjefen synes jeg var ung og hadde manglende utdannelse, men han hadde troen på meg og synes jeg var spennende. Top Temp valgte meg ut og så potensiale, noe jeg synes er utrolig bra hos et bemanningsfirma. De gjorde alt for å skaffe meg jobben, og hadde troa på meg. Så dersom det er Top Temp der du bor vil jeg så absolutt anbefale meg å avtale et møte med dem!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Hei Rosalie, Jeg ser at du har erfaring med dette emnet. Kan du skrive: hva som vil være grunnlaget for beregning av dagpenger da min oppsigelse er over i midten av november 2014? Er basen fra 2013 eller 2014 ? (8 uker gyldighetsperioden) Takk. Dagpengene beregnes på bakgrunn av inntekt i forrige kalenderår, altså 2014. Anonymous poster hash: 66916...727
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 Hei Rosalie, Jeg ser at du har erfaring med dette emnet.Kan du skrive: hva som vil være grunnlaget for beregning av dagpenger da min oppsigelse er over i midten av november 2014? Er basen fra 2013 eller 2014 ? (8 uker gyldighetsperioden) Takk. 2013.Anonymous poster hash: e5ac8...1de
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 2013.Anonymous poster hash: e5ac8...1de (Beregningsdato er datoen du søker om dagpenger/er ferdig med oppsigelsestiden)Anonymous poster hash: e5ac8...1de
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Jeg sa opp jobben min. En veldig god jobb. Jeg brukte et halvt år på å få meg ny jobb, dog mye bedre;) Beste valget jeg har gjort, selv om det var tøft å leve på dagpenger. Anonymous poster hash: 3c521...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå