skrue Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Noen som kan si meg hvor man finner: 1. Helt hvite linhåndklær/tøystykker. Slik at man kan åpne en champagneflaske med en viss eleganse. 2. Glasshåndklær av lin. Nå har jeg ikke lett / spurt mange steder men de stedene jeg har sier de ikke har det. Bare bomull. Merkelig. Greit om noe kan nevne en kjede der de faktisk har kjøpt eller sett dette nylig.
Fakse Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Lette etter det samme og fant denne nettbutikken. Har ikke testet å bestille derifra selv, så jeg kan ikke si noe om hvor bra eller dårlig kvaliteten er. Men jeg liker at de er økologiske
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #3 Skrevet 30. juli 2007 Jeg er ganske sikker på at Ikea har noen glasshåndklær av lin, men mulig det ikke er 100%. Ellers mener jeg å ha sett slike i "bedre interiørbutikker" med romantisk/shabby stil; da ofte i gammeldags design. Lurer på om det blir produsert noe i Sverige, blant annet. Helt hvite til åpning av vinflasker osv er jeg usikker på om jeg har sett.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2007 #4 Skrevet 30. juli 2007 Jysk har håndklær i lin. Aner ikke om det var 100% Helt hvite har jeg ikke sett.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Ble veldig usikker her nå. Er du sikker på at det er lin som brukes til champagne og ikke damask? De har pene hvite damaskservietter hos Tilbords.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Jeg er ganske sikker på at Ikea har noen glasshåndklær av lin, men mulig det ikke er 100%. Ellers mener jeg å ha sett slike i "bedre interiørbutikker" med romantisk/shabby stil; da ofte i gammeldags design. Lurer på om det blir produsert noe i Sverige, blant annet. Helt hvite til åpning av vinflasker osv er jeg usikker på om jeg har sett.Du har rett, Sverige har flere linveverier. Jeg kjøpte selv flere meter med linstoff for å sy til kjøkkenhåndklær. Så ikke om de hadde hvitt stoff, men det er vel bare å gå i en butikk i Norge og spørre om de har lindamask. Ellers funker det helt fin med bomullsdamask også - hvis greia bare er at det skal se litt jålete ut.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #7 Skrevet 30. juli 2007 Ble veldig usikker her nå. Er du sikker på at det er lin som brukes til champagne og ikke damask? De har pene hvite damaskservietter hos Tilbords.Damask er vevemåten, men snakker man om skikkelige damaskduker, er det gjerne lindamask. I dag er det mer vanlig med bomullsdamask - pga prisen.
skrue Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2007 Jeg skrev litt klønete i pkt 1. Hva som helst av stoff går egentlig greit der, bare det føles litt tykt og/eller tungt og er helt hvitt. Poenget med glasshåndklær av lin er at de loer mindre. Men, bomull koster omtrent ingenting så jeg forstår at lin forsvinner. Fant noen sykt dyre håndklær av lin på Sten&Strøm i Oslo for noen uker siden (som jeg kjøpte da prisen var redusert med 50%, men fortsatt altfor dyre).
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #9 Skrevet 30. juli 2007 Jeg skrev litt klønete i pkt 1. Hva som helst av stoff går egentlig greit der, bare det føles litt tykt og/eller tungt og er helt hvitt.Ser du skriver at det går greit med tøystykke også, så da regner jeg med at du kan kante det opp selv. Da er altså en mulighet å kjøpe damaskduk i bomull og klippe til og sy så stort stykke du vil ha. Du finner billige damaskduker i bomull på Hansen & Dysvig. Jeg skrev litt klønete i pkt 1. Hva som helst av stoff går egentlig greit der, bare det føles litt tykt og/eller tungt og er helt hvitt. Poenget med glasshåndklær av lin er at de loer mindre. Men, bomull koster omtrent ingenting så jeg forstår at lin forsvinner. Fant noen sykt dyre håndklær av lin på Sten&Strøm i Oslo for noen uker siden (som jeg kjøpte da prisen var redusert med 50%, men fortsatt altfor dyre).Hva var førprisen på de håndklærne?
skrue Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2007 Hva var førprisen på de håndklærne? 179,- pr stk. Fant kvitteringen. Dette er håndklær for å tørke hender osv, men 100% lin. Kommer ikke til å tørke glass med dem. Produsert i Irland.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 179,- pr stk. Fant kvitteringen. Dette er håndklær for å tørke hender osv, men 100% lin. Kommer ikke til å tørke glass med dem. Produsert i Irland.Åj!! Jeg kjøpte linstoff på et fabrikkutsalg i Sverige og sydde 60 kjøkkenhåndklær. Det kostet meg ca 500 kr + syjobben (som var kjedelig), men fy for en timespris jeg hadde da.
skrue Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2007 Søkte litt med svenske ord og da fant jeg bl.a denne butikken: http://www.linnegalleriet.se/ Ser ut til å ha det meste.
Gjest Elastica Skrevet 30. juli 2007 #13 Skrevet 30. juli 2007 Jeg synes ikke 179 var så dyrt for håndklær i 100 % lin. Ikke rart duker i lin er kostbare. Det er veldig lekkert, og jeg henger gjerne opp linhåndklær til håndtørk på toalettet. Svensk lin overgår alt. Får ikke nok linduker og servietter. Klassisk og elegant, men samtidig litt uformelt.
skrue Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. juli 2007 En annen produsent. http://www.klassbols.se/ Ikke umulig kjøredistanse fra Oslo. http://www.klassbols.se/content.asp?Sort=6&ID=8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå