Gå til innhold

ekstra syk av lavt jernlager?

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra
Skrevet

Har jernlageret en påvirkning på sykdom? Kan man bli sykere eller totalt utslitt av en liten forkjølelse dersom man har veldig lavt jernlager?

Videoannonse
Annonse
Gjest beekeeper
Skrevet

Npr du har lite jern så kan du være veldig blek, slapp, liten energi, få vondt i hodet og bli svimmel.. Så det kan nok ha en innvirkning på formen din!

Gjest Vampyra
Skrevet
Npr du har lite jern så kan du være veldig blek, slapp, liten energi, få vondt i hodet og bli svimmel.. Så det kan nok ha en innvirkning på formen din!

Bortsett fra at jeg er til tider svimmel og slapp har jeg ingen symptomer (det hadde jeg ikke da jeg hadde jernlager på 6 heller forsåvidt)

Men jeg lurer på om min plutselige slapphet, og behov for å sove hver eneste ettermiddag 2-3 timer, kan ha en sammenheng med at jernlageret påvirker sykdom ekstra?

Skrevet
Ved jernmangel uten anemi er det noe usikkert hvilke plager man får. Enkelte studier har vist at selv en lett grad av jernmangel kan virke negativt både på fysisk og psykisk arbeidsevne, muligens som følge av nedsatt aktivitet av jernavhengige enzymer. Enkelte kvinner kan selv merke at de har lave jernlagre ved at de blir mer trette og uopplagte.

http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm

Jeg tror, uten at jeg er noen ekspert- at lave jernlagre påvirker sykdom.

Tar du jerntilskudd?

Skrevet
Har begynt nå :sjenert:

:tommel:

Tror nok det er lurt, særlig fordi du slanker deg:

For lavt jerninntak kan skyldes feilernæring eller for lavt kalori-inntak. For lavt kalori-inntak forekommer oftest hos eldre og hos dem som slanker seg. Når matinntaket er lite, kan jerntilførselen også bli for liten selv om kosten er riktig sammensatt.
Gjest Vampyra
Skrevet
:tommel:

Tror nok det er lurt, særlig fordi du slanker deg:

Men det gjør jeg ikke ;) Jeg har bare kutta ut snop og kaker, ikke noe utover det.

Men jeg har hatt 2 ukers menstruasjoner de siste 5 mnd som følge av spiralen, så derfor tror jeg at jeg har fått lavt jernlager igjen. (lå på 6, i fjor, 16 i vinter) Kjenner igjen trøttheten jeg hadde i fjor...

Skrevet

Sorry, følger visst ikke med lenger ;)

Gjest Vampyra
Skrevet
Sorry, følger visst ikke med lenger ;)

:tunge1:

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg lurer på om min plutselige slapphet, og behov for å sove hver eneste ettermiddag 2-3 timer, kan ha en sammenheng med at jernlageret påvirker sykdom ekstra?

Det kan det i høyeste grad. Da jeg hadde jernmangelanemi kunne jeg glatt sove opptil 15 timer i døgnet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor lang tid tar det før jerntabeletter begynner å virke? Dager, uker eller månder? Lyst å føle meg litt mer opplagt snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...