Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 JEnten min på 9,5 mnd fikk et merkelig utslett i går. Så nesten ut som om det var tegnet på ganske store røde prikker, mest på lår og legger, men også litt på armene. De klør ikke, eller plager henne på noe vis. Da vi våknet i dag tidlig var de vekke. Jeg regnet da med at det hadde vært noen merkelige insektsbitt eller noe. Nå til kveldstellet oppdaget vi at prikkene var der igjen, men nå større og flere, og nå også på resten av kroppen. Hva i alle dager kan det være? Vi drar på helsestasjonen i morgen for å sjekke, men noen av dere som har vært borti dette?
Gjest Cirka Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Det kan jo være heteutslett, de har det med å opptre på den måten du beskriver. En annen mulighet kan være elveblest, men dette medfører ofte kløe/svie.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Trykk et kjøkkenglass mot utslettet. Hvis det ikke forsvinner når du trykker glasset mot utslettet må du ringe legen med en gang. Hvis ikke så trenger du ikke å stresse. Er jenta i form ellers?
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 Har tatt "prikketesten", så det er ingen fare for hjernehinnebetennelse (det er hun også vaksinert for). Allmenntilstanden er god. Kan jo være et varmeutslett, men pleier det å se sånn ut? Her ser det nesten ut som om noen har "prikket" henne med en stor tusj.
Gjest Cirka Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Heteutslett kan absolutt se slik ut. Se det litt an, kommer de igjen er det sikkert lurt å ta en tur til legen.
Eliza Doalot Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har dessverre ingen anelse om hva det er, men her i huset har mannen fått det. Det ligner overhodet ikke på varmeutslettet som Snupp hadde, som var mer bittesmå nupper. Hvis det er noen trøst, sier han at det ikke er vondt på noen måte.
Gjest *mamma* Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Har vært på helsestasjonen, to helsesøstre så på, men ingen visste hva det kunne være. Trodde først det kanskje var brannkopper, men da ville det gjort vondt for lille jenten min- og hun har ikke vondt/ubehag. Ble sendt videre til fastlegen (sommervikar), som så på det, og mente det så ut som vannkopper - men uten "blemmer". Heller ikke hun kunne gi noe tydelig svar. Ut over dagen har utslettet blitt hissigere, og det er nå mange flere prikker, også på magen. Det kan også være en allergisk reaksjon, men de tester ikke så små barn.. må bare avvente og se. Skal tilbake til lege dersom allmenntilstanden blir dårlig. Verken hs eller lege mente det kunne være varmeutslett. Huff, merkelige greier... *hovedinnlegger*
Far til 2 Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Har vært på helsestasjonen, to helsesøstre så på, men ingen visste hva det kunne være. Trodde først det kanskje var brannkopper, men da ville det gjort vondt for lille jenten min- og hun har ikke vondt/ubehag. Ble sendt videre til fastlegen (sommervikar), som så på det, og mente det så ut som vannkopper - men uten "blemmer". Heller ikke hun kunne gi noe tydelig svar. Ut over dagen har utslettet blitt hissigere, og det er nå mange flere prikker, også på magen. Det kan også være en allergisk reaksjon, men de tester ikke så små barn.. må bare avvente og se. Skal tilbake til lege dersom allmenntilstanden blir dårlig. Verken hs eller lege mente det kunne være varmeutslett. Huff, merkelige greier... *hovedinnlegger* Finnes det noen "legevakt" som kan se på dette ? Leger kan også ta feil som alle andre mennesker. Derfor synes jeg du skal ta jenta med til en ny lege. Sånn ville jeg fortsatt en stund fremover til de finner ut av det. En blodprøve kan f.eks. si en del i enkelte tilfeller. Jeg synes det er flott at du nå forsøker å søke alternative løsninger slik du gjør med helsesøster og lege. Fortsett med det.
Gjest Cirka Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Har vært på helsestasjonen, to helsesøstre så på, men ingen visste hva det kunne være. Trodde først det kanskje var brannkopper, men da ville det gjort vondt for lille jenten min- og hun har ikke vondt/ubehag. Ble sendt videre til fastlegen (sommervikar), som så på det, og mente det så ut som vannkopper - men uten "blemmer". Heller ikke hun kunne gi noe tydelig svar. Ut over dagen har utslettet blitt hissigere, og det er nå mange flere prikker, også på magen. Det kan også være en allergisk reaksjon, men de tester ikke så små barn.. må bare avvente og se. Skal tilbake til lege dersom allmenntilstanden blir dårlig. Verken hs eller lege mente det kunne være varmeutslett. Huff, merkelige greier... *hovedinnlegger* Greit å få utelukket heteutslett. Syns det er rart at de tenker vann- og/eller brennkopper for de ville neppe forsvunnet igjen. Forøvrig vil vel kløe og/eller svie dukke opp senere i forløpet om det dreier seg om "barnesykdommer". Elveblest kan være både fysisk og psykisk betinget, den fysiske er ren allergi mot noe. Det er generelt vanskelig å teste hva man er allergisk for, ofte er det en møysommelig prosess å finne ut av hva man ikke tåler. Testing kan faktisk vise feil også, dvs slå ut på noe man tåler helt fint. Er det noe nytt jenta de har begynt å spise, eller har du f.eks. skiftet vaskepulver/skyllemiddel? Forøvrig hjelper det veldig godt med Aloe Vera gel om det er elveblest/allergisk reaksjon.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Har ingen forslag på hva slags prikker/flekker det kan være, men ville bare min erfaring. Eldste jenta mi har hatt vannkopper som ikke var veskefylte,ikke klødde og hun var i fin form, ikke antydnig til feber. Og hun har hatt elveblest utslett hvor det kun kom røde flekker på kroppen uten at de plaget henne. Så er ikke lett med slike utslett, men det er sjelden noe alvorlig. Heldigvis
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Sønnen min hadde slike flekker da han var liten, men de forsvant igjen etter et døgn. Hos ham var det visstnok vannkoppevirus som ikke brøt ordentlig ut, det var i alle fall det de sa på legevakten. Han fikk ordentlige vannkopper noen år senere, men fikk da mye lettere forløp enn de andre som hadde det samtidig, siden han allerede hadde hatt et snev av det tidligere.
Gjest Gjest_Maya_* Skrevet 12. juli 2007 #12 Skrevet 12. juli 2007 Heteutslag. Heter ikke den kremen LacobasE som du skal smøre på dette.Reseptfritt på apoteket, gul og hvit tube? Dette er jo vanlig utslett som babyer får og er ganske normalt. Sønnen min hadde hode fullt av sånne da han var baby. Om det ser ut som små blemmer eller kviselignende nupper er det ikke annet enn babyutslett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå